Tips på eksemhäst...

D

Disab

Min pålla har ju sk "sommareksem" och jag har provat massor med olika krämer och diverse.
Nu äntligen har jag hittat något som verkligen hjälper. Idominsalva (som innehåller E-vitamin och är återfettande) samt Näckens hudvårdsolja (som innehåller olika naturliga oljor). Dessa två återfettande produkter gör att "kliställena" aldrig blir torra och är mjuka och läker jättfint.
Därtill får hon 3 dl alger, 2 msk kalk (som skall göra att upptaget av alger blir bättre), linfröolja och vinäger om dagen.
Faktiskt så ser hon ganska fin ut i år med denna behandling. Håret på svansen har redan vuxit ut och hon kliar inte så mycket längre. Visst - hon kliar - men inte sönder sig.
Hon är heller inte lika "kakig" i manen som hon annars är på sommaren.

Ville bara dela med mig. :-)

Sv: Tips på eksemhäst...

Disab skrev:
Faktiskt så ser hon ganska fin ut i år med denna behandling. Håret på svansen har redan vuxit ut och hon kliar inte så mycket längre. Visst - hon kliar - men inte sönder sig.
Hon är heller inte lika "kakig" i manen som hon annars är på sommaren.

Ville bara dela med mig. :-)

min plutta har också sommareksem.. det hon kliat sönder har börjat växa ut igen :banana: MEN haha det dumma är att jag har använt massa medel så jag vet inte riktigt vilket av dom som funkade.
Jag tror nästan på äppelcidervinägret eller så är det, de blåsiga och svala vädret som varit ett tag.
Men visst kliar det mer då det läker???

Tibra skrev:
min plutta har också sommareksem.. det hon kliat sönder har börjat växa ut igen :banana: MEN haha det dumma är att jag har använt massa medel så jag vet inte riktigt vilket av dom som funkade.
Jag tror nästan på äppelcidervinägret eller så är det, de blåsiga och svala vädret som varit ett tag.
Men visst kliar det mer då det läker???

Jag tyckte inte att det hjälpte med att bara tvätta och badda med äppelcidervinäger, (försökte med det för någon sommar sedan).
Jag tror att det gäller att hålla kliställena mjuka - då kliar det inte lika mycket. Jämför med när du själv har jättetorrhud - då kliar det!
Sedan tror jag på att läka hästen inifrån.
Men det som jag nu "behandlar" med är det bästa hittills. Hon kliar inte alls lika mycket.

Det där lät ju bra! Det måste jag prova...har också testa en hel olika medel men inte det.

Hur mycket ger du av linfröoljan och vinägern?

Min häst har aldrig varit så fin som nu då jag bara använder äppelcidervinäger, kylspray/isspray och aloe vera gel på honom. Han blir sämre om jag börjar smörja in honom med feta krämer :crazy: Min häst har (haft..?) grav eksem, men nu har han endast kliat mankammen liiiite under de dagarna han fick ha på sig sitt reservtäcke då det andra var på tvättning. Han har dock inte ens kliat hål på huden och har inte ens rört svansen ännu (lycka!). :)
Viktigast på min häst är att han har ett täcke som täcker ända upp till öronen (ingen glipa mao) och en huva.

Intressant att det kan skilja sig så mkt mellan individerna.

Min häst har också sommarexem, förra året hade hon kliat sönder av svansroten, pannluggen och lite av manen, trots att jag varje dag smorde in henne med nylanders och Avs 14.

I år har jag fått ett nytt "medel", från ett företag som heter Lakshmi. Det är olika pulveriserade örter som man blandar i hop till en röra med olivolja eller kokosolja och kletar in i man och svans! Och tro det eller ej men min häst har inte kliat sig det minsta i sommar! :eek: :)

Skruttan skrev:
Det där lät ju bra! Det måste jag prova...har också testa en hel olika medel men inte det.

Hur mycket ger du av linfröoljan och vinägern?

Av vinägern får hon 1 dl om dagen.
Linföroljan får du titta på flaskan hur mycket man ska ge. Det skiljer en hel del på koncentrationen.
Ena sorten skulle jag bara ge 2 msk av, den andra sorten ska jag ge 1 dl av.

kryptisk skrev:
Min häst har aldrig varit så fin som nu då jag bara använder äppelcidervinäger, kylspray/isspray och aloe vera gel på honom. Han blir sämre om jag börjar smörja in honom med feta krämer :crazy: Min häst har (haft..?) grav eksem, men nu har han endast kliat mankammen liiiite under de dagarna han fick ha på sig sitt reservtäcke då det andra var på tvättning. Han har dock inte ens kliat hål på huden och har inte ens rört svansen ännu (lycka!). :)
Viktigast på min häst är att han har ett täcke som täcker ända upp till öronen (ingen glipa mao) och en huva.

Intressant att det kan skilja sig så mkt mellan individerna.

Jag har provat med bara äppelcidervinäger + aloe vera spray + aloe vera gel. Men det hjälpte inte så himla myckte tyckte jag. Har fått bättre resultat med ovan nämnda behandling. Men olika saker hjälper ju på olika hästar. :)

Ett riktigt bra täcke med hel hals och magplatta!!! OM det ändå blir sår, Proteinsalvan för häst är oslagbar!!!

Min Ponny blev betydligt bättre efter vaccination mot ringorm (för ca 1 månad sedan!!!) Absolut värt att prova!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka