Tips på eget hästgodis?

sweet

Trådstartare
Jag är på jakt efter recept på hästgodis som man kan göra själv. Har ett superbra recept som man gör i ugnen men det enda problemet är att det ruttnar. Så har man stått i köket och gjort två plåtar när det sen ruttnar i burken i stallet. Inte jättekul :( så jag undrar om nån av er har ett bra recept på hästgodis som man gör hemma, och som framförallt INTE ruttnar efter några dagar?

Sv: Tips på eget hästgodis?

Knäckebröd? Fruktbitar? Torkad frukt, om du vill ha det i fickorna?
Frukt blir ju också dåligt, men man lägger ju inte ner lika mycket jobb på att göra iordning det. :)

Undrar just hur det kommer sig att hästpelletsen inte blir dåliga i stallet, när egentillverkat hästgodis blir dåligt? Pelleterat foder är ju ganska vanligt att ge och det håller sig då länge.

För övrigt brukar jag använda just vanliga hästpellets som godis till hästen. :)

Jag gjorde f några år sen. Banan som bindemedel. Fö mest havregryn tror jag. Rullade små kulor o torkade i ugnen. Inga problem m att d ruttnade, man pfår se t att d e torrt.

Sånt pallar jag inte nu. Köper i säck fr d&h, de har nåt som
heter racing waffers eller nåt. Perfekta bitar.

Använde d&h equine sensitive innan, samma storlek som waffers. Dom är lite som puffade så dom väger lite men faller inte sönder så lätt ändå. Letade efter waffers men dodsons hemsida e ju kass att leta på.

Tror som några redan har skrivit att det helt enkelt är tillräckligt torrt, annars skulle det ju inte ruttna.
Själv har jag gjort eget nyponpulver och där var det först torkning på tidningspapper i ett par dagar och sedan många timmat i ugn på låg värme som gällde för att få det torrt. Och det höll sig fint!

Tack för tips. Har aldrig tänkt på knäckebröd förut. Har gjort små bitar av knäckebrödet och lagt i en låda. Krävs inget jobb häller, det enda man behöver göra är att dela de i bitar. Och det blir liksom inte gammalt och ruttet på samma sätt :P skitbra!

Hej!

Min mamma gav mig en påse med äppelbitar (äppelklyftor) som höll sig fräscha i säkert 1 månad. Vad hon gjort med dom?? Saltbad. Pållan älskade sina äppelbitar och hon är extremt kräsen...

/Lavinai

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar