Tips på dressyrsadel tack!

maria_b

Trådstartare
Ny häst, vilket innebär ett kommande köp av ny dressyrsadel. Kommer troligtvis att åka till Sharpman med hästen eftersom de har många sadlar där, men eftersom det inte finns tid för det inom närmsta veckorna så tänkte jag hålla utkik efter salusadlar i trakten.

Hästen i fråga är en stor dam (180 cm) men ej så bred över ryggen. Hon har väldigt mkt manke och rak rygg. Kan ej ha sadlar som är "böjda". Ännu så är hon lite tunn på muskler runt manken så ingen av de sadlar jag prövat hemma har klämt där och de har varit normala-något vida. Dock behöver hon ju lite utrymme att växa i.

På de sadlar jag prövat så har de lättat lite-mycket baktill men legat ganska bra fram.

För egen del så föredrar jag sadlar där man kommer nära hästen. Har en prestige hippos nu som jag inte längre själv trivs i då jag hamnar väldigt mkt uppepå hästen. Jag har ridit en del i en annan sadel nu med lite mer bakåtskuret knästöd/vulster och i den får jag mkt bättre skänkelläge. Jag trivs inte i sadlar med för breda säten, tex Morris & Nolan.

Har väl en buffert på max 14.000, helst mindre. Ny eller begagnad spelar ingen roll.

Har ni några tips på märken att hålla utkik efter? Och prio 1 är alltså att det är en typ av sadel som inte är svängd utan anpassad till rakryggade hästar.:)

Mvh Maria

Sv: Tips på dressyrsadel tack!

En bild gör allting enklare men det jag tänker på nu är Kieffer och vissa modeller av Bates. Dessa har Sharpman i sitt sortiment också.

Tack för tipsen! Ja en bild förenklar förstås saken, ska se om jag kan fota nått i dagarna nu, har inga bilder som visar hennes rygg bra. Mvh Maria

Jag skulle också föreslå en Kieffer! Helt underbara sadlar tycker jag!!! Har sett en modell på deras hemsida som heter Orphee som ser helt underbar ut!! :love::love:
Har dock inte sett om någon återförsäljare i Sverige har den hemma för utprovning och att köpa sadel utan att prova är idioti! Sharpman kanske har den om du har tur.

Har själv en Kieffer Lech Profi som är grymt skön! Skulle tippa på att den ligger runt 14 i nypris!

en Albion..? Har en Style själv, otroligt skön sadel att rida i, jag upplever iaf att man kommer nära hästen och får ett bra stöd. Djupt säte, liksom Kieffer.

Ligger bra på hästar med rak rygg har jag hört. Min ponny har dessutom ganska så hög manske, dock inte extremt hög. Den ligger iaf Kanon fint :)

Enligt min erfarenhet så är nog Kieffer alldeles rätt märke för dig!
De har stor mankfrihet och du kan dessutom värma om bommen när pålle börjar muskla sig mer. Finns massor av olika modeller att välja på, både med små och stora stöd. Genomgående är väl dock att de är ganska smala i midjan.

Jag tycker att Wellington Elite är en bra sadel som ligger bra på de flesta ryggar. Dessutom är den super skön att rida i

Jag har prövat en Wellington som en i stallet har, dock vet jag inte om det är Elite, men den låg inte bra alls tyvärr. Alldeldes flr svängd för hennes raka rygg.

Till er som föreslagit Kieffer: Det kan vara värt att pröva. Dock så har jag dåliga minne från ca 10år sedan då Kieffersadlarna iallfall i vår trakt var kända för att bommen lätt gick av. Vet inte om det bara var av slumpen det hände ovanligt många i min närhet, så kan det ju vara. Någon som vet nått om hållbarheten på dem?

Jag skulle testa en Bates Isabell Werth. Passar hästar med rak rygg. Ett megastort plus är att du kan byta ut koppjärnet själv (eller där du köpt sadeln) för under 500:- när hästen musklar på sig och breddar "fileerna" på ryggen.

Till min förra häst hade jag en sådan sadel och både jag och hästen älskade den :) Dessvärre passar den inte alls till min nya häst som har en mer svängd rygg. Till henne fick det bli den supersköna Wellington Elite.

Isabel Werth-sadlar har två st i stallet så jag skulle kunna pröva på henne! Dock så passar de väl inte mig optimalt då de är lite för breda i sätet, mitt bäcken passar för sadlar som har lite smalare sittyta. Men sen så kan det ju variera beroende på vilken häst man sitter på, hur det upplevs. Men jag ska faktiskt testa för som sagt så finns det två sånna sadlar i stallet med olika bomvidd!

Jag har prövat en Wellington som en i stallet har, dock vet jag inte om det är Elite, men den låg inte bra alls tyvärr. Alldeldes flr svängd för hennes raka rygg.

Till er som föreslagit Kieffer: Det kan vara värt att pröva. Dock så har jag dåliga minne från ca 10år sedan då Kieffersadlarna iallfall i vår trakt var kända för att bommen lätt gick av. Vet inte om det bara var av slumpen det hände ovanligt många i min närhet, så kan det ju vara. Någon som vet nått om hållbarheten på dem?

Tja hållbarheten har jag inga synpunkter på....sålde den efter mindre än ett år pga obekväm och trist.......:cool: Jag skulle inte köpa sån. Prova noga i så fall, kanske är vissa modeller skönare men jag vet att många fler än jag tycker de är håååååårda, bla.

håller med. kieffer är ett märke jag aldrig skulle rekommendera. oavsett hur ryggen ser ut.

finns betydligt bättre sadlar båda vad gäller kvalite och komfort för häst och ryttare.

testa en bates isabelle tex. eller en albion!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 176
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur