Tips på bra skomakare!

Elin_again

Trådstartare
Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och framförallt av! Men har förstått att det kan bli bra att sätta i en dragkedja i efterhand, så nu söker jag efter tips på bra skomakare i Göteborgsområdet, gärna någon som är "beprövad" för den typen av jobb? Också nyfiken på vad folka har betalat för en sådan uppgradering av sina ridstövlar?
//Elin

Det blir nog inte mycket dyrare att köpa ett par nya i 1000-1500 kronors klassen. Personligen hade jag satsat på ett par nya.

Det blir nog inte mycket dyrare att köpa ett par nya i 1000-1500 kronors klassen. Personligen hade jag satsat på ett par nya.
och @Elin_again Med tanke på hur snabbt kvalitén har sjunkit på allting och hur dåligt det är för miljön att konsumera för mycket tycker jag det låter som en superidé att ändra dem.

Speciellt om de är bekväma och ingådda.

Har tyvärr bara förslag på skomakare mycket längre norrut. Men brukar reparera mina stövlar (och andra skor o stövlar) med ny dragkedja (med sulor o dyl) hyggligt regelbundet och de är ännu lika bra och älskade 20 år senare :heart :heart

och @Elin_again Med tanke på hur snabbt kvalitén har sjunkit på allting och hur dåligt det är för miljön att konsumera för mycket tycker jag det låter som en superidé att ändra dem.

Speciellt om de är bekväma och ingådda.

Har tyvärr bara förslag på skomakare mycket längre norrut. Men brukar reparera mina stövlar (och andra skor o stövlar) med ny dragkedja (med sulor o dyl) hyggligt regelbundet och de är ännu lika bra och älskade 20 år senare :heart :heart
Hej och tack för pepp :)

Stövlar runt 1000-lappen ser ut att vara något helt annat än dessa gamla trotjänare (liknande nya kosta fast med dragkedja då verkar kosta många 1000), så jag ska helt klart fortsätta söka efter en skomakare i mitt område!

Och ja den materiella konsumtionen har verkligen ökat inom ridsport precis som den gjort i allmänhet, kommer knappast till nytta för själva hästarna - de skulle nog föredra ett stabilt klimat och fungerande ekosystem...

Det blir nog inte mycket dyrare att köpa ett par nya i 1000-1500 kronors klassen.

Jag skulle tippa att jobbet kommer att kosta mer än en tusenlapp. Så pass långa dragkedjor, som behövs till ridstövlar, i bra kvalitet kostar en slant. Jag skulle räkna med åtminstone 1500-2000:-. Vilket jag tyckt att det vore värt.

@Elin_again Tips är att kolla med någon lokal ridsportsbutik om de kan rekommendera någon. Jag vet en toppenbra här i Stockholm men det är ju lite långt :p De tar 800 kr per stövel för byta av befintliga dragkedjor och det är sjukt bra gjort. Sätta i helt ny kommer säkert kosta lite mer än så men lätt värt om det är bra kvalitet på stövlarna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har...
2
Svar
32
· Visningar
3 827
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar