Tips på bra övningar för travare?

S

Schrewelius85

HEjsan! Jag har införskaffat mig en supertrevlig travare,som dock aldrig har gått på bana.Han blev inriden i Dec-06 men inte spec mkt dressyrtränad. Undrar om ngn har några bra tips på övningar som skulle passa? Han har svårt för att gå i hörner och voolter och vill väldigt gärna att de ska gå mkt fort hela tiden. Vad tror ni om mkt arbete från marken så som tömkörning mm? Tipstipstips! Tack :banana:

Sv: Tips på bra övningar för travare?

Hej! Jag rider också travare, och har ung. samma funderingar som du. Själv arbetar jag mycket från marken, som hjälper mycket mot att hon vill hela tiden gå fort. Jag brukar också då jag rider ut i terräng, försöka lära henne att det är ingen större vits att hela tiden takta i farten, hålla in, släppa, hålla in o.sv. Vissa travare kan vara mycket svåra att få stannade. Mot det kan man också göra med jämna mellanrum att släppa, hålla in .., så att hästen vänjer sej vid att "snart ska jag göra en halt". Det är ju inget kul att behöva kämpa för varje gång du rider hästen, dra i tyglarna, och ryta, det är vi alla medvetna om.
Om din häst vill fuska vid hörnen, sätt t.ex. korn vid varje hörn, som syns bra. Försök då rida bakom varje. Enklast är om du börjar med att sätta dem lite utifrån kanten, då är antagligen hästen vanare med att gå där.(Om den fuskar). Efter att du tränat det lite, flytta varje korn några cm närmare staketet, alltså mera åt hörnet. Kom ihåg att ta allt försiktigt, och träna långsamt. Har du möjlighet, är det ju jätte bra att få träna med en "riktig" tränare, som kan hjälpa dej och din travare. Lycka till!:D

jag rider travare jag med o jag går ofta offroad=) med min dam=)
träna att gå över bommar för då måste dom ju också se vart dom sätter fötterna=) annars longera ja det finns mycket som sagt..
men om du har möjlighet till tränare tveka inte!

lycka till med din poni=)

*kl*

Har en travare som inte vet om att hon är travare för i hennes värld finns bara en gångart och det är galopp och det ska gå fort! Eftersom en travare inte är byggd att ridas så gäller det att få hästen att gå i rätt form. Börja med att den går i låg form. Låt den gå på lite i början då den antagligen inte har muskler till at gå sakta eftersom den inte har gått i form. (inte mycket dressyr riden som du skrev). Rid hästen på större volter och när den hittat balansen i formen så börjar du med att lugna ner den genom halvhalter på ytter och ledande på inner. Detta har funkat bra på min dam som kommer direkt från banan. Hon blev sönderkörd på en månad och är sen dess riden monté. Det går inte att tömköra eller longera henne då hon varit så slagen.

Aha tack för tipsen! Min har lite tendeser att i början när man ska börja trava att försöka kasta sig fram,går inte de så tar han ett skutt upp i luften typ lite form utav stegring.Vad tror ni ?tacksam för alla tips och svar =)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Dressyr Hej! Har problem med en av mina hästar på tävling. Hon kan gå jätte bra hemma, på träning och på uppvärmning. Sen när vi kommer in på...
Svar
7
· Visningar
3 762
Senast: JustMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama