Sv: Tips på bra övningar för travare?
Hej! Jag rider också travare, och har ung. samma funderingar som du. Själv arbetar jag mycket från marken, som hjälper mycket mot att hon vill hela tiden gå fort. Jag brukar också då jag rider ut i terräng, försöka lära henne att det är ingen större vits att hela tiden takta i farten, hålla in, släppa, hålla in o.sv. Vissa travare kan vara mycket svåra att få stannade. Mot det kan man också göra med jämna mellanrum att släppa, hålla in .., så att hästen vänjer sej vid att "snart ska jag göra en halt". Det är ju inget kul att behöva kämpa för varje gång du rider hästen, dra i tyglarna, och ryta, det är vi alla medvetna om.
Om din häst vill fuska vid hörnen, sätt t.ex. korn vid varje hörn, som syns bra. Försök då rida bakom varje. Enklast är om du börjar med att sätta dem lite utifrån kanten, då är antagligen hästen vanare med att gå där.(Om den fuskar). Efter att du tränat det lite, flytta varje korn några cm närmare staketet, alltså mera åt hörnet. Kom ihåg att ta allt försiktigt, och träna långsamt. Har du möjlighet, är det ju jätte bra att få träna med en "riktig" tränare, som kan hjälpa dej och din travare. Lycka till!