Tips på att få släp rent?

Maléne

Trådstartare
Har ett Henra couronne -01 släp med träväggar och den har förut stått ute och nu är väggarna antagligen förstörda :( dom är missfärgade och det ser ut som väggarna fått torrsprickor och där har smutsen verkligen fått fäste.
På insidan har det blivit helt svartprickigt (där hästen kan luta sig mot väggen) misstänker att det blivit svartmögel :( försvinner ytligt svartmögel om man tvättar om det skulle vara det? detta sitter fast verkligen, någon som har tips om vad jag ska försöka tvätta med? eller är det bara att tvätta med mögeltvätt på insidan och sen lacka om hela släpet tro :confused:

Sv: Tips på att få släp rent?

Det jag tvättar med som gör släpet fullständigt rent är ett tvättmedel som man använder till lastbilar. Första lägger man på tvättmedlet (spolfunktionen på HT-tvätten) och låter verka lite (innehåller lite vaxeffekt också), sedan skrubba lite med mjuk borste med skaft (trappstege behövs för taket) och till sist kör av med HT-tvätt som har varmvatten.
Blir så otroligt fint! Brukar vaxa in- och utvändigt efter en sån tvätt, så håller det sig bättre.
Enstaka asfaltsfläckar kan man behöva lite (aromatisk!) avfettning till som man lägger på först.

Ok tack för tips, låter väldigt bra, vart köper du tvättmedlet och vad heter det?

Oj, vad heter det... Bra fråga!
Jag tror det heter "Truckschampo" bara, det går att köpa på Swedol i alla fall.
Det finns ett annat som också är bra som heter Autosafe, osäker på vart man får tag i det dock.

Jupp, ovan blev rätt. Om du googlar lite så får du träffar på medlen. "truckschampot" går att få med glansfunktion vilket nog är att föredra (lite inbyggt vax).

Senast ändrad:

Det finns ett särskilt mögeltvättmedel som tar svartmögel. Det vanliga kan få det att bli osynligt en stund.

Tack Fredag :D

Men eftersom detta knappt går att skrubba bort så är det kanske inte svartmögel? För ytligt mögel brukar väl gå att "tvätta" bort rätt enkelt bara att det egentligen inte alls är borta utan är tillbaka inom mågon vecka igen?

Vanlig högtryck hjälper inte tyvärr, men ska testa hetvattenstvätt. Funkar det med mögeltvättl från en färgaffär tro?

Beror nog på hur många bar du kör på, jag kan nästan garantera att 350 bar kommer att göra susen. Tyvärr tar det nog med sig en del annat också ;)

Kl

På med en alkalisk avfettning som får ligga och verka en stund kan behövas gå på med borste eller svamp och gnugga lite där det sitter ordentligt.

Alkalisk avfettning finns lite överallt.

Asfaltsprickar tas bort med en sprit -eller petroleumbaserad tjärlösare, t.ex kallavfettning.

Finns en hel del bra bilvårds webshopar. Bl.a den jag står och packar ordrar på varje dag.

Värme i HT-tvätten och ett rejält rengöringsmedel gör rejäl skillnad mot "bara" turtle-schampo och kall HT-tvätt.
Har ingen större erfarenhet av mögel, men det är möjligt att det behövs ngt extra där, men även svamp dör med hetvatten tror jag! ;)

Jo det kan hända men det är inte alla som har sådana kraftfulla grejor hemma i garaget ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka