Tips på allroundsadel, "extra sadel"

Smurfmodesty

Trådstartare
Tips på allroundsadel, \"extra sadel\"

Hoppas på att ni kan hjälpa mig med lite tips.

Jag har precis skaffat en ny sadel, en Stübben Maestoso, med bomvidd 32 som för tillfället är lite för vid men tanken är att han ska växa i den eftersom han har haft en för trång sadel ett tag. Den nya sadeln är utprovad av sadelutprovare.

Nu är det så att jag skulle även behöva en ny fast begagnad allroundsadel som medryttaren får använda när hon rider ut, samt jag om jag någon gång ska våga mig på att hoppa ;)

Så nu skulle jag vilja ha tips på sadlar som kan tänkas passa, som är liknande stübben i bommen. Hur är det med bomvidden, den är ju olika på olika märken, finns det någonstans där man kan se en tabell på graderna i vinkeln?

Jag vill helst komma billigt undan eftersom sadeln inte kommer användas så ofta och jag bör försöka spara på pengarna för tillfället.
Så hit med lite tips på märken, modeller osv.

Förresten, är äldre Stübben sadlar likadana i bommen som de nya idag? Kan jag tex köpa en gammal stübben med samma bomvidd och räkna med att den bör passa (efter ev omstoppning)

:bow: på förhand för alla tips jag hoppas på att få :)

Re: Tips på allroundsadel, \"extra sadel\"

Svårt att säga. Det du bör göra är väl leta efter något begagnat. Du kan ju då be din sadelmakare komma ut och kolla om sadeln passar på hästen.
Ska du ha en bra sadel kommer du inte undan speciellt billigt om du ska ha en ny. Men däremot om du nu ska ha begagnat, så borde det vara ganska lätt att få tag i.

Jag upplever att speciellt stübben sadlar är lätta att få tag i för ganska lite pengar begagnade. Det är ju bra, med tanke på att det är en väldigt bra sadel.

Ja, begagnat kommer det bli.
Vet du om de äldre är likadana formade i bommen som nya Stübben sadlar?

En beg Stübben kan du få för en billig peng (max 3000 kr), jag skulle nog rekommendera en Stübben Siegfried. Dels för att det är en BRA sadel, dels för att det finns MÅNGA...
Om du vet bomvidden nu så kan du ju ta hem en o prova, du ser ju om den ligger likvärdigt med din nya.

Okej, ja Siegfried har jag sett endel.
Ska hålla koll efter om någon i närheten har någon sådan, så man har chansen att prova.

Tack för tipset!

Prova dig fram! :)

Testa och sett ut en annons här på bukefalos, jag själv satte ut en när jag letade efter en beg. sadel under 3500:-
som skulle vara fräsch, hel och användbar ett par år framöver. I of begränsade jag mig inte med märken men stübben sadlarna är ju väldigt populära och det finns många av dem så testa det. Själv fick jag väl ca 30-35 svar inom ca 4-5 veckor och det var t.o.m folk som ville erbjuda sig och komma ut till stallet med sadeln så att vi kunde kolla om den låg okej!

Oj då! Inte illa :)

Ja jag får nog ta och göra så, fast jag ska vänta lite tror jag. Känns som jag bränt lite mycket pengar i sommar på pållen, både sproilans ny dressyrsadel + en transport :crazy: :D
Men till hösten måste jag ha en!
Tack för tipset!

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
844
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: caballus
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross