tips och trix

Messy

Trådstartare
min lilla fd galoppör har gått med huvudet rätt upp hela sitt liv, så mkt att hon tillslut fick sådana spänningar att hon inte KUNDE (fysiskt) ställa eller gå i form...

hur som helst... vila vila vila å behandlingar å MASSA tömkörning.. nu går hon i fin form i skritt, å i trav vid tömkörning, å 10% av gångerna vi startar i trav... hon e rätt hettsig å rusar lätt (tror det sitter i från gamla livet)...
hur ska jag behålla formen å sätta igång i lååångsam lugn trav?
vissa dagar går det, andra så håller man i halsringen ;)

tips på övningar??? ska jag sitta ner, rida lätt?

snart sätter jag på blinkers så hon inte ser spöket ÖVERALLT på ridbanan ;)

Senast ändrad:
Sv: tips och trix

Jag har inga speciella bra övningar, men ta hjälp av en tränare. Min ponny hade aldrig ens vart nära att gå i form eller så i 9 år, men efter en månads träning med tränare blev han en helt annan häst...

Din häst låter ju helt klart stressad, spänner du dig när h*n "hittar på saker"? Det är ju mitt största problem att jag gör ibland.

Du har fått ett bra svar av Troya, som räcker långt!

Ta hjälp av bra tränare och spänn dej inte själv!

Det jag undrar är: hur igång är hästen? Rids den ännu eller tömkör du bara? Fattade inte riktigt det.:confused:

Hästens "gamla liv" ska du nog glömma vad gäller hur den är idag. OM du menar galoppsidan. Ang skadesidan så är det en annan sak. Är du säker på att hästen är ok? Den kan inte ha ont tex i ryggen?

Att den stressar kan bero på en rad saker. Dej. Och/eller smärta. Och/eller överskottsenergi.

Jag gissar att om hästen är OK är du själv 99 procent av förklaringen.
Resten kan vara överskottsenergi.

Jag hoppas du inte tar illa upp nu för det är verkligen meningen att ge dej råd. MEn Troya är på rä'tt spår. Hur avslappnad är du? Sitter du i balans?
Hur inverkar du? Dina händer? Skänklarna?

Jag har ju kollat i Sally Swift o CR, mm och jag måste säga att hennes bok borde faktiskt ingå när nån köper ett fullblod. :idea:
Din egen kropps inverkan blir väldigt viktig.

Andas du lugnt o avslappnat? Kniper du med benen för att du blir spänd? Hur är du i handen?

Sitt i skritt och känn efter. Kan du reglera hästen med sätet, dvs fram, stopp, vända? Vad händer med dina ben? Kniper du utan att märka det? Många hästar o särskilt fullblod avskyr knipande över eller underskänkel. Man måste rida för sätet i första hand, sen börja lägga till skänkeln successivt.

Din vikt är också avgörande. Sitter du i balans eller faller du fram eller bak? Eller åt sidorna. Måste hästen springa för att balansera upp dej?

När du ska börja trava så ta inte alltför mycket i tygeln. Försök att från skritt "tänka" fram hästen i trav, inte driva med benen. Var lätt i handen och erbjud ett mjukt stöd men dra inte. Du anger takten med din lättridning. Bromsa upp, om det går för fort. Sitt emot, bestäm den takt du vill ha, och bara rid så.

Blir det för hetsigt så kan du gå ner i skritt och börja om. Rid gärna ett par varv på volten och var noga med att försöka bibehållla takten. Gör bågar och rid rakt ut, växla mellan skritt o trav.

Håll hästen sysselsatt med lagom svåra saker (vägarna) försök att bara låta handen vara med lätt kontakt, styr takten med sätet. Tjafsar den med huvudet så gör ingen affär av det. Rid bara på, stadigt.
Samma med spökena. Försök att inte bli uppvarvad, andas djupt, tänk ner din tyngdpunkt, rid bara lungt på. Envist.

Glöm att det är en "galopphäst", rid den som en väldigt känslig, lite spänd häst som behöver en lugn ryttare bara. Den behöver inte alls hetsa för att den har gått galopp tidigare. En galopphäst springer inte bara omkring i galopp. Den kan trava och skritta och jobba lugnt också i alla gångarter.

Om den är igång så håll den sysselsatt. Varannadagsriding eller "lekar" istället för ridning och sånt som en del håller på med passar kanske däremot inte din häst.

Men mest av allt ta hjälp av tränare.

nja inte sådär, jag har blivit van vid fullblod å de reagerar ju på en millisekund, så jag e mer beredd å håller i mig OM de gör nått...

nu är hon faktiskt ganska lugn å snäll å rida, men hon kan studdsa till å rå-damp:a sig.. å då spänner man sig såklar, å hon med... sen är det igång å tar tid å få henne lugn igen...

hon som masserade å fixade min häst (så hon e "frisk" nu) höll tömkörning å ridlektioner för mig, å jag märkte ju hur himla mkt det gav!!! :bow:
det jag är rädd för är att hitta en tränare som
1) inte förstår hur fullblod kan vara
2) kräver för mkt å går för fort fram med henne, hon har varit RIKTIGT illa i kroppen... så jag vill ju helst bära henne med silkesvantar på en dunkudde... typ...

men tränare, supertips, ska "ut å leta" :)

Du har fått ett bra svar av Troya, som räcker långt!

Ta hjälp av bra tränare och spänn dej inte själv!
ja det behöver man tränare till!!! kommer på mig själv stup i kvarten å spänna axlar å armbågar, börjar luta mig fram eller åt ena sidan för å "titta hur hon går", upp med hälarna å hej å hå... hehe... skulle behöva typ elkoppel på mig själv så jag får en stöt varje gång jag hittar på dumheter!

Det jag undrar är: hur igång är hästen? Rids den ännu eller tömkör du bara? Fattade inte riktigt det.:confused:
vilad 30/9-2005 till ca mitten på augusti... då fick hon behandligar å tömkördes varje dag, reds efter typ 3-4 veckor, skritt... sen liiite trav...
hon är mest skrittarbetad, lite trav i tömkörningen, igångsättningar i trav i ridningen... målet är inte att få upp konditionen (den hade hon medfödd typ) utan att få henne lugn å i låg form.. därför har vi inte travat massa...
så svaret på frågan blir väl mest skrittad i 2,5månader.

Hästens "gamla liv" ska du nog glömma vad gäller hur den är idag. OM du menar galoppsidan. Ang skadesidan så är det en annan sak. Är du säker på att hästen är ok? Den kan inte ha ont tex i ryggen?
jag litar 110% på massören!!! (eller hon e lite allt möjligt, kör ET kan man säga.. men ändå inte)...
hästen är inte 100%, men hon har koll på henne å behandlar, sist så var hon SUPERNÖJD med framstegen! Ridningen är en del av behandlingen så att säga.. hästen har haft ONT i ryggen.. spänningar i nacken å manken å rygg-länd.. mest hela högersidan... gamla ärrvävnader i bogen osv... så hon var rätt fucked.
ang. att jag vill ha galopplivet i minnet är just stressen... jag kände henne ett år på banan, å jag ägde henne nästan 1 år i galoppträning (lättare sådan)... sen tog jag henne av banan när det nästan hade gått FÖR långt.. eller.. jag fick vissa råd från vet. å hjärtat å hästen sa nått annat... å okunnigheten blev lite påmind :( men idag har jag ju rättat till det... man får väl "blunda" för det man har gjort å lära sig av sina misstag!

Att den stressar kan bero på en rad saker. Dej. Och/eller smärta. Och/eller överskottsenergi.
skulle tippa på överskottsenergi å fd. smärta!

Jag gissar att om hästen är OK är du själv 99 procent av förklaringen.
Resten kan vara överskottsenergi.
nja... jag är nog 50 å hon 50... hon e ingen lätt dam.. å halv-nervigt fullblod på det... men när vi får hjälp så går det bra... det är väl det som är poängen.. jag får inte bli arg, å hon måste spralla av sig.. SEN kan vi jobba...

Jag hoppas du inte tar illa upp nu för det är verkligen meningen att ge dej råd. MEn Troya är på rä'tt spår. Hur avslappnad är du? Sitter du i balans?
Hur inverkar du? Dina händer? Skänklarna?
neeej absolut inte!!! det är bra med folk som påpekar, å du har ju inte hoppat på mig eller nått!!!
fast jag skulle behöva lite övnings-råd oxå :)
men tränare är nog rätt svar... :)

Jag har ju kollat i Sally Swift o CR, mm och jag måste säga att hennes bok borde faktiskt ingå när nån köper ett fullblod. :idea:
Din egen kropps inverkan blir väldigt viktig.
ah intressant! hur å var hittar man den???

Andas du lugnt o avslappnat? Kniper du med benen för att du blir spänd? Hur är du i handen?
jag sitter som en säck potatis... å handen är som en kille, kan inte göra två saker samtidigt... måste typ tänka vad jag gör...

Sitt i skritt och känn efter. Kan du reglera hästen med sätet, dvs fram, stopp, vända? Vad händer med dina ben? Kniper du utan att märka det? Många hästar o särskilt fullblod avskyr knipande över eller underskänkel. Man måste rida för sätet i första hand, sen börja lägga till skänkeln successivt.
hon kan inte riktigt sånt.. men om jag tex rider utan stigläder å sen gör en volt å tittar vart jag ska å är koncentrerad å avslappnad, då gör hon rätt... här om dan var hon SUPER, gjorde "bakdelsvänding", å det gick över förväntan.. självklart inte en bra, men hon gjorde lite som jag hade tänkt... hon lyssnade på yttertygeln osv... så när hon är lugn å koncentrerad så är hon inte sen å hajja...men det är just vägen DIT...

Din vikt är också avgörande. Sitter du i balans eller faller du fram eller bak? Eller åt sidorna. Måste hästen springa för att balansera upp dej?
skrittar bara... å det klarar hon, men jag kommer ofta på mig själv å sitta snett å luta mig framåt... blir mkt bättre med rakheten när jag inte har stigläder... sitter med min galoppsadel fortfarande... hon gillade inte tyngre dressyrsadel i början, å jag har ingen egen så jag e på G å ta hem å prova... + att hon blev svullen på ena sidan av den dressyrsadeln, så vi körde på med galoppen å den gillade hon mer.. men nu är det läge å skaffa bra sadel! speciellt för min sits!!

När du ska börja trava så ta inte alltför mycket i tygeln. Försök att från skritt "tänka" fram hästen i trav, inte driva med benen. Var lätt i handen och erbjud ett mjukt stöd men dra inte. Du anger takten med din lättridning. Bromsa upp, om det går för fort. Sitt emot, bestäm den takt du vill ha, och bara rid så.
vad gör jag när huvet är uppe å fladdrar?
ska jag hålla stöd i bägge tyglar, eller eftergift i inner å sen kanske "bara" stöd på ytter?

Blir det för hetsigt så kan du gå ner i skritt och börja om. Rid gärna ett par varv på volten och var noga med att försöka bibehållla takten. Gör bågar och rid rakt ut, växla mellan skritt o trav.
vill bara påpeka att hästen kunde typ inte trava i ett tempo förut, gick bara fortare å fortare... nu har hon iaf hajjat att trav är ETT tempo tills matte säger sakta av eller lite fortare... men det "funkar" bara i skogen... då kan jag rida 2-300 meter utan att hon ökar eller tjaffsar.. men hon går absolut inte i form, tittar rakt fram (ifs bättre än å knocka matte som hon gjorde förut)...
har ingen martingal eller graman el liknadnde, hon måste hitta själv.. inga tvinga-grejjer längre!
på banan var jag tvungen å ha graman för å ens hålla henne...

Håll hästen sysselsatt med lagom svåra saker (vägarna) försök att bara låta handen vara med lätt kontakt, styr takten med sätet. Tjafsar den med huvudet så gör ingen affär av det. Rid bara på, stadigt.
Samma med spökena. Försök att inte bli uppvarvad, andas djupt, tänk ner din tyngdpunkt, rid bara lungt på. Envist.
tyvärr e spöke=2meter rakt upp å sen åt sidan å sen 90graders-sväng... :D fast jag har början göra halt varannan meter, å tillslut är det inte kul längre, å då tittar hon mer...

Glöm att det är en "galopphäst", rid den som en väldigt känslig, lite spänd häst som behöver en lugn ryttare bara. Den behöver inte alls hetsa för att den har gått galopp tidigare. En galopphäst springer inte bara omkring i galopp. Den kan trava och skritta och jobba lugnt också i alla gångarter.
helt sant, fast nu känner jag ju henne från den tiden!
hon var nått speciellt om jag säger så ;)
de flesta är ju hyffsat välridna å kan gå i form å hålla ett bra tempo i trav å olika tempo i galopp, hon var fullt ös medvetslös :(
(pga spänningarna kom jag ju på efteråt) :(

Om den är igång så håll den sysselsatt. Varannadagsriding eller "lekar" istället för ridning och sånt som en del håller på med passar kanske däremot inte din häst.
helt sant, huvudet måste aktiveras varje dag... hon är ute 12h/dag så det gör ju sitt till... jag varvar m tömkörning å ridning på volten, sen när jag e ledig så försöker jag rida ut (mitt i älgjakten, ibland han man lust å hoppa av å "tappa" hästen) :devil:

Men mest av allt ta hjälp av tränare.

ja!!! jag tror nu båda två satte pricken över i:et...

tack!!!!

Oj taack för all respons på mitt svar!

Jag tänker att hon nog hade ont då hon var så stressad på banan och det har hon ju inte nu:idea:

Min lilla dam som jag rider är ju i träning och en het häst med vad man niu menar med det, egentligen. HOn var rätt mycket så där n är jag börjad erida henne för snart två år sen. Upp och rätt åt sidan.

Jag satte på mekj sporrar och det har jag nu också. Hon tog det bra. Inga språng rätt åt sidan längre för där kom sporren:angel:
Nån måtta får det ju vara:mad:

När hon blev förbannad i början kunde hon tvärnita ur galopp och kasta runt. Det blev pisk i rumpan och sen gjorde hon inte så mer. Inte med mej. MEn försöker ibland fortf om nån annan rider:devil: om hon är på det humöret. Mycket tuff m a o.

Ang spöken så varierar min lösning. Ofta bara nöter jag på och låtsas inte om det, om hon är sån. Det är sällan numera dock.

Men jag har grundregler som är inga språng åt sidan tex,. Då blir det rejäl tillsägelse. Hon får bli arg. Det blir ajg också. Dock som sagt är det där borta till allra största delen.

När hon kör upp huvudet fortsätt att rida fram mot handen med sätet, men gå ibland in på en stor volt och rid mycket för innerskänkel och led med innertygel. Fortsätt så några varv. Det kan man göra om en häst är riktigt svår att få att sänka sej. De bruakr göra det då. Men inte för lång stund på volten. Bara några varv, då och då, åt båda hållen.

Ju mer avslppnad hon blir ju mer går hon nog ner med halsen också.

Sen behöver nog en tränare se hur hon gör för att ge mer råd. Men klättra och ta ner huvudet är bra, för musklerna och ryggen. Och fortsätt tömköra för att stärka henne.

jag har bytt till rakt muffbett... det funkar hon MYYYYYCKET bättre på.. men problemet när hon rusar är oxå att hon blir staaark.. å då blir det ond cirkel.. man börjar dra i henne...
ska jag sakta av å nöta starten, eller ska man in på volt i lite rusigt tempo?

ser att du håller till i sthlm, galopp på täby eller???

har du tips på tränare så får du gärna PM:A...

tack för tålamodet ;)

vilken rider du?

min hääääääst :love:

trodde hon skulle vara DAMP idag med tanke på hur hon var i stallet.. men DIREKT när vi kom till ridbanan så bara superkoncentrerade hon sig å var såååå duktig (i våra mått mätta)...
Nu kan hon trava lugnt å söker sig i form osv... sååå glad!!!
Hon har aldrig gått så bra för mig!

Kul när det händer "var å varannan dag" att hon bara blir bättre å bättre... gäller å suga på karamellen, bakslaget ligger väl runt hörnet!

sen ska jag börja rida för tränare! Första lektionen den 25:e... aaahhh *längtar som ett baarn* :banana:

Graman eller martingal, att börja med, tills hon lärt sej att man ska gå med huvudet i lite bättre läge, så känns det trevligare. Sen av med den och använd vid behov, för korrigering.

nejnejnejneeeej... då dör min ET... hästen har å har haft spänningar i hela överlinjen, hon får inte på några villkor tvingas ner.. .å det var det första jag lovade när ET tog sig an hästen...
hade det förut (när hon gick på banan), hon lyckades knocka mig med graman till å med... så "paniken" som infinner sig är inte så bra...
fast ibland han man god lust å bara dra ihop hästen å knyta fast henne där nere :devil: ;)

Hejsan! Tycker också att du inte ska tvinga ner hästen i rätt läge. Men vad det gäller igång- och avsaktningar; RID! Dra absolut inte bara i munnen på henne. Det gäller att rida fram henne med skänkeln och fånga upp henne i tygeln. Lek lite med bettet så hon håller kvar formen och sakta ner traven mycket innan du går över till skritt. Och låt henne inte börja skritta förän hon går i fin form i den korta traven. När du sen ska sätta igång i trav är det precis lika. Fånga upp henne i tygeln och håll om med benen. Öka skritten om hon slänger upp huvudet så du rundar av övergångarna lite i början. Lycka till!

tack!!!
jag tror jag måste va 100ggr tydligare med henne.. hon är inte 100 på skänkeln, hon "misstolkar" mer än gärna å springer iväg, men när hon väl har börjat jobba så blir hon nästan lat...

blir lätt att man drar i henne... hon var duktig på å gå över i trav, men att sakta av är inte hennes grej ;)

är man dum om man låssas att man saktar av när hon gör det å berömmer? typ kramar till på tygeln å tar tillfället i akt när hon ändå tänker stanna?

jag har bytt till rakt muffbett... det funkar hon MYYYYYCKET bättre på.. men problemet när hon rusar är oxå att hon blir staaark.. å då blir det ond cirkel.. man börjar dra i henne...
ska jag sakta av å nöta starten, eller ska man in på volt i lite rusigt tempo?

ser att du håller till i sthlm, galopp på täby eller???

har du tips på tränare så får du gärna PM:A...

tack för tålamodet ;)

vilken rider du?

PM:ar dej istället

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 506
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 588
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 099
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 259
Senast: josqla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka