Tips och råd, tack!!!

oxer

Trådstartare
Jo nu är det så att min älskade häst har ett enormt självförtroende och starkt o tufft huvud som inte är av denna värld!! Hon är min läromästare och mycket välutbildad men hon har snabbt märkt att jag är mer oerfaren än förra ryttaren så därför tar hon alla chanser att sätta ledarskapet på prov i ridningen.
Behöver därför alla tips och råd jag kan få för att ta över ledarskapet i sadeln :) Sälja är inget alternativ, jag ger inte upp om denna häst och jag är inte det minsta rädd eller osäker inför henne, vet bara inte HUR eller VAD jag ska göra för att bli en starkare ledare! Ett stort problem är att hon blir lång i formen och tar handen som ett femte ben ffa i galoppen. Hon vet att hon är starkare än mig och varför jobba ordentligt om man inte måste.... Rider på tredelat och när jag ska jobba i galopp, (inte uppvärmning utan längre in i passet) räcker det att jag kortar tyglarna lite så tar hon bettet och drar iväg i trav och när jag lyckats samla skritten igen och gör fattningen börjar hon studsa och vill bara springa iväg i galoppen. Lyckas sedan inte samla ihop galoppen trots mycket ben, säte och rörlig hand. Rider mycket skolor, övergångar, ryggningar och lösgörande.
Hon är noga kollad på klinik tre gånger ua och jag rider för tränare varje vecka. Tränaren satt upp en gång ställde krav på högre samling och blev utmanad i 45 min innan hon gick som en liten klocka superfint! Hästen är mycket ranghög och dominant av sig bland andra hästar. Rider numera på annat bett på hoppträningen så då blir ju formen helt annorlunda men problemet maskeras och kvarstår på hemmaplan, lösningen är inte att betsla upp utan ledarskapet. Men hur!!?? Snälla hjälp.... :)

Verkar som om hon sätter alla på prov :)

Kan du inte be tränaren/någon annan sitta upp och kräva igenom i början några gånger för att du sedan ska sitta upp och kunna fortsätta?

Tänkte att ibland är det lättare om man får hjälp uppifrån med att rida igenom hästen på det man har problem med och sedan fortsätta för att kräva igenom.

Lycka till =)

Hästen kan bara hänga i handen om du hänger i tygeln, ta och lätta tills hon förstår att du inte hänger i tygeln och erbjud sedan en mjuk kontakt.. Så fort det känns som att hästen hänger i handen så vet du att du har fastnat i handen och börjat hänga i tygeln.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 888
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 004
Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: pajaztar
·
Ridning Hej! Jag behöver tips på en hållbar, sund och frisk hästras... Jag ska köpa häst igen och har endast dåliga erfarenheter av...
2
Svar
31
· Visningar
3 213
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar