Tips mot tillfällig stumhet

Miran

Trådstartare
Lite kris här. Först ramlade jag och förstörde ledbandet så att jag knappt kan ta mig fram alls och varje steg gör ont. Nu har jag blivit förkyld/fått influensa (oklart än, men feber, ont i halsen, hosta mm). Det värsta är dock att jag har tappat rösten. Fullständigt. :crazy:

Jag är en ganska pratig person. (antagligen årets underdrift) Så att inte kunna prata är verkligen jättefrustrerande. Tillsammans med att jag inte kan röra mig som jag brukar gör denna stumhet EXTREMT frustrerad.

Så hit med era bästa kurer mot förkylningsstumhet!!!

blackboard.jpg

Vad du än gör, så försök inte viska!
Gammal huskur Värm upp 1/3 citron/lime, 1/3 honung o en 1/3 whiskey o drick så varmt som möjligt.

Det är tyvärr inte så mycket att göra åt förutom att vänta ut det. Har det inte gått över inom ett par veckor så ring VC. Varm/kall dryck kan lindra. Kan du undvika att hosta/harkla så gör det. Försök att prata mjukt och låt rösten vara som den är.

Åh vad svårt det är att inte prata när man vill. Jag blev faktiskt mycket mer tillfreds med mig själv under förra förkylningen, var riktigt dålig och fick hostattack om jag ens tänkte på att yttra min åsikt. :D

Jag drack mycket hett vatten, brydde mig inte om att lägga i citron eller honung der gjorde inte någon märkvärd skillnad, men det var otroligt skönt att andas in ånga. Från en kopp eller ett hett bad/dusch.

Åh vad segt, jag tappade rösten sist jag var förkyld. Jobbar som kurator så är lite beroende av rösten :p Var bara att traska hem från jobbet (tappade rösten innan jag blev riktigt kass) och invänta bättre tider. Har tyvärr inga bra tips mer än att stå ut och inte försöka prata mer än nödvändigt, inget viskande!

Lite kris här. Först ramlade jag och förstörde ledbandet så att jag knappt kan ta mig fram alls och varje steg gör ont. Nu har jag blivit förkyld/fått influensa (oklart än, men feber, ont i halsen, hosta mm). Det värsta är dock att jag har tappat rösten. Fullständigt. :crazy:

Jag är en ganska pratig person. (antagligen årets underdrift) Så att inte kunna prata är verkligen jättefrustrerande. Tillsammans med att jag inte kan röra mig som jag brukar gör denna stumhet EXTREMT frustrerad.

Så hit med era bästa kurer mot förkylningsstumhet!!!
En gång på en konferens jag var på, gick en av konferensdeltagarna runt med en skylt där det stod I have lost my voice. Det hjälper väl inte mot stumheten, men hon slapp försöka säga att hon var stum.

En gång på en konferens jag var på, gick en av konferensdeltagarna runt med en skylt där det stod I have lost my voice. Det hjälper väl inte mot stumheten, men hon slapp försöka säga att hon var stum.

:D Nu är det ju bara jag och nymaken hemma och han vet ju om att jag är stum, så skylt känns lite överflödigt. Men jag ska ha det i åtanke om jag lyckas ta mig till brevlådan på måndag.

Jag gick bara på vad hon själv sagt, förkylning eller influensa och då är det virus. Halsfluss som skulle kunna vara baktererier har hon ju dock inte nämnt.

Läste andra tråden om att värma konjak.... :p:D:o

Såhär gör man:
Koka upp varmt vatten.
Skär upp en citron eller lime.
Lägg citronen i botten på en mugg eller värmetåligt glas. Häll över varmt vatten. Vill man kan man ha i en tsk socker (rårör eller farin blir bäst, men vanligt vitt funkar superfint det med). Rör om ett par varv med en tesked. Häll på whiskey eller konjakt.

Tänk 50% vatten och 50% whiskey/konjak/rom/whatever. :) Vill man inte ha den riktigt så stark tar du 2/3 vatten och 1/3 whiskey.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka