Tips mot tandvärk??

Lona

Trådstartare
Jag har en rent ut sagt jävlig tandvärk - i en tand som dessutom är rotfylld.
Hoppas på att klara mig till på måndag och försöka få en akuttid då men det lutar åt att det får bli jourhavande nu i helgen.
I vilket fall, ert bästa tips/knep mot tandvärk? Både när det gäller smärtstillande (även receptbelagda, förhoppningsvis kan syrran som är läkare ringa in ett imorgon) och huskurer!
Kör just nu en kombo av Diklofenak/Voltaren och Ibumetin vilket funkar sisådär...

Hett te (eller vatten, eller varm choklad, eller vad man nu kan tänka sig), så hett jag bara klarar av, och försöker liksom "hålla" det mot/runt den onda tanden. Svälj (eller spotta ut :D) och upprepa. Bästa bot (eller lättnad, beroende på vad som är fel) jag känner till, hoppas det eller något annat tips hjälper! Stackare, tandvärk är inte skoj.

Hoppas på att klara mig till på måndag och försöka få en akuttid då men det lutar åt att det får bli jourhavande nu i helgen.
I vilket fall, ert bästa tips/knep mot tandvärk? Både när det gäller smärtstillande (även receptbelagda, förhoppningsvis kan syrran som är läkare ringa in ett imorgon) och huskurer!
Kör just nu en kombo av Diklofenak/Voltaren och Ibumetin vilket funkar sisådär...
Se till att de röntgar hela benet under, alltså lite djupare så att du får remiss till opereration om du har en tandböld.

Alltså från Tf.nu

Infektioner i käkbenet har ofta sitt ursprung i rotinfektioner och kan vara inkapslade och svåra att upptäcka. Bakterier och andra mikroorganismer kan bilda gifter som förs ut i kroppens blodomlopp och där triggar igång immunförsvaret. Gifterna kan också påverka kroppens biokemi negativt.

Senast ändrad:
Det bästa är att kombinera Alvedon och Ipren och kör maxdos

Du ska inte kombinera diklofenak och ibumetin, de har alltför liknande verkningsmekanism. Stor risk för farliga biverkningar!!

Däremot går de var för sig att kombinera med fulldos paracetamol. (Alvedon, panodil).

Citodon är receptbelagt men borde funka bra. Går att kombinera med diklofenak eller ibumetin, men inte med alvedon, om man inte dosanpassar.

Se till att de röntgar hela benet under, alltså lite djupare så att du får remiss till opereration om du har en tandböld.

Alltså från Tf.nu

Infektioner i käkbenet har ofta sitt ursprung i rotinfektioner och kan vara inkapslade och svåra att upptäcka. Bakterier och andra mikroorganismer kan bilda gifter som förs ut i kroppens blodomlopp och där triggar igång immunförsvaret. Gifterna kan också påverka kroppens biokemi negativt.
Eller så låter man tandläkaren avgöra vad som behöver röntgas?

Eller så låter man tandläkaren avgöra vad som behöver röntgas?[/

Alltså från Tf.nu

men det är väl klart att tandläkaren tar en apikalrtg om det behövs ?!!

Tack för era tips! Tandvärken är helt puts väck av någon anledning men jag funderar faktiskt på att gå och kolla tanden ändå när det blir vardag eftersom det gjorde så helvetiskt ont.
Funderar dock på om det på något sätt kan hänga ihop med min väldigt skumma "förkylning" som jag dras med sedan snart två veckor tillbaks, den ger värk lite varstans, bland annat så hade jag jätteont i en spottkörtel några dagar.

Tack för era tips! Tandvärken är helt puts väck av någon anledning men jag funderar faktiskt på att gå och kolla tanden ändå när det blir vardag eftersom det gjorde så helvetiskt ont.
Funderar dock på om det på något sätt kan hänga ihop med min väldigt skumma "förkylning" som jag dras med sedan snart två veckor tillbaks, den ger värk lite varstans, bland annat så hade jag jätteont i en spottkörtel några dagar.

Jag får alltid ont i några tänder i överkäken när jag är förkyld. Har varit så så länge jag kan minnas och jag är röntgad och kontrollerad både på längden och tvären men tänderna är det inget fel på.

Corsodyl kräm om inflammationen sitter i köttet. Hundra ggr bättre än att skölja munnen, det är en kräm som liksom bedövar och dödar bakterier. Looovely!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka