Tips inför start (kval)

M

mingi

Börjar bli nervös inför vårt första kval. Har sysslat med ridhästar i över 20 år men inom travet är jag nybörjare.
Men nu så ska min 4-åring kvala på fredag och jag skulle gärna vilja ha tips på saker som jag behvöer tänka på. Allt ni kommer på.

Jag har tränat henne själv och kört en hel del snabbjobb på bana.
Hoppas att kusken som ska köra har möjlighet att värma henne. Såg dock att kusken skulle köra i väldigt många lopp denna dag, i värsta fall så får jag väl värma själv:-)

Ska självklart prata med kusken om det. Men har ni andra tips om allt som man måste tänka på???

Tacksam för hjälp!

Sv: Tips inför start (kval)

Åk i god tid... Försök att hålla dig till dina rutiner, med värmning mm...
Kuskarna brukar värma om man ber dem om det, så det ska nog gå bra.
Kolla att du fått med alla saker.

För lite mer än en vecka sedan satt jag i samma sits som dig ;)
Allt gick bra men fy farao vad nervös jag var...

I varje fall, innan start ska hästen ska identifieras i provtagningstallet utan utrustningen på.

Var ute i god tid. Kom ihåg att hämta ut vojlocken (heter det fortfarande det nuförtiden? :confused:) direkt när ni kommer.

Lycka till!

Tack för era tips!

En dum fråga?!
Fick programmet idag och under tävlingsrutiner står bl a "giltigt stallkort skall uppvisas vid inpassering till stallbacken"

Är som sagt nybörjare inom detta. Hur fixar jag ett sånt?

Du behöver inget stall kort. Om du tittar bak på programmet så står det att det är två biljetter som gäller som inträde.
Du kommer alltid in med bil och transport till banan, sen behöver du biljett om du går över till publikplats och vill komma till stallbacken igen.

Jo allt runt omkring gick jättebra.
Jag fick värma henne själv eftersom kusken hade så mycket denna dag. Men det gick också bra.
I loppet sedan så lunkade hon bara runt och tog inte i alls så tiden blev 1,24.
Vet inte riktigt vad som var fel. Kusken sa bara att hon tar inte i alls själv. Hon verkade inte trött efteråt och inte hög puls heller.
Har själv kört henne i snabbjobb och då går hon betydligt snabbare.
Nån som har nåt tips?

Ett par provlopp tillsammans med andra hästar brukar kunna få dem att tända till, liksom ett stängt huvudlag som får hästen mer fokuserad på sitt jobb.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Trav Halloj! Jag har alltid varit "med" inom travet och praktiserat/haft helgjobb i travstall och ridit mycket snabbjobb men även kört lite...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: gucci
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Pinkilly
·
Skola & Jobb Äntligen! Dags att börja plugga på högskolan till våren. Ska bli fint med lite nya utmaningar. MEN, eftersom jag är en orolig själ så...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 090
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila