Tips för vinglig häst

S

störd_nörd

En av hästarna jag rider är ganska vinglig i höger varv,men hon går relativt bra framåt och tar stöd på bettet och "vill" gå i form men eftersom hon bara är en unghäst så går hon i unghästform eller vad man ska kalla det. Det är främst på volter i galopp hon blir vinglig,får svårt att hålla rätt på benen och dessutom är hon en dam som tänker alldedes för mkt :smirk: vill ha ngt förslag på hur jag kan göra henne mindre vinglig....

Sv: Tips för vinglig häst

Jag brukar vänta med att galoppera på unghästarna till de går stadigt i skritt och trav. Galoppen rider jag först rakt fram ute. Börjar sedan med att följa ridbanan med endast stora svängar. Väldigt noga med min egen sits för att hästen inta ska tappa balansen. Noga med övergångarna redan från början. Ta hjälp av någon mer kunnig om du är osäker. Man vill ju inte rida in spänningar och onödiga problem i galoppen.

Hon är stadig i traven och skritten och på rakt spår,det är inga små volter jag rider utan t.ex på stora mittvolten så fort det blir lite böjt spår så vinglar hon. Ja, tränar för tränare både hoppning och dressyr men tänkte om de fanns några fler tips så man kan öva på själv (: med att du är noga med din sits menar du då att du rider mkt med sätet och hjäper till minimalt eller du hjälper till mkt?

Jag är noga med min kroppskontroll. Försöker att störa galoppen så lite som möjligt. Kollar att jag verkligen inte sitter för tungt om jag sitter ner. Att jag inte faller fram med överlivet jag står upp. Försöker att ha en bra balans själv helt enkelt. En del hästar tycker jag fungerar bra om man fattar från skritt och bryter av till skritt. Fattar galopp ur en bakdelsvändning. Fattar galopp från en halt. De blir mera uppmärksamma på hjälperna och man slipper att de ramlar in i galoppen.

jaa...mintränare tycker att jag har bra balans men att det är hästen det är lite fel på,men med träning blir hon nog bra ändå..hon kan ju inte hjälpa det när hon inte är så gammal och sånt.. :)

Låter konstigt med en tränare som tycker att det är "fel" på en unghäst som är lite vinglig. Om du tänker på faktumet att alla hästar har en stark och en svag sida, även de mest rutinerade och ridna hästarna, och så lägger du till det faktumet på en unghäst....?

Jag håller med loviika : man ska ta det väldigt lugnt med galopp på volt och på små banor etc på unghästar tills de lärt sig gå lugnt i galopp ute och på raka spår utan att bli stressade och vingliga. Du kan öva upp styrkan med att galoppera ute, sitta och länga och korta upp lite på mjuka grusvägar, låta hästen galoppera på i kontrollerat tempo och bära upp sig själv etc.

Jag menar inte att det är fel på det viset,det är lite svårt att förklara när man inte ser det.Allt det du skrev kan hon redan, och det är bara i höger varv som det inte har funkat riktigt i dressyr men i hoppningen kan minsann gå på 10-15 mvolter utan problem. Fattar inte varför hon vinglar i dressyr.

behöver hon bära sig i hoppningen, gå samlat? är hon motiverad och tar i i dressyren? är det kort galopp eller bärig galopp du ber utav henne? kan hon ta ett galopp steg - halt - ett steg - halt osv ? Om hon inte kontrollerar ett steg, varför ta två? eller tre? kontrollerar hon inte ett lär hon ju inte kontrollera de följande? Kan hon kontrollera sina steg och du kan reglera dom, steg för steg, så bör hon sluta vingla, för då bör hon vara såpass stark i kropp och kommunikation.

Ja jag vill att hon ska vara samlad i hoppningen också. javisst hon är motiverad och tycker att de är kul,tuggar på bettet och skummar osv.. det är helt vanligt galopp jag begär,att hon åtminstonde går FRAMÅT i galoppen också inte baar hattar hit ochdit samt vinglar. igår på dressyren var honfkt inte alls vinglig i galopp på volten,så det börjar ta sig iaf.

Wihuu!
Äntligen en fråga för mig :D
Min flicka var outbildad som bara *** när hon kom till mig .
Hade inte ens gått i paddock och aldrig gått ett riktigt pass..gissa om HON var vinglig.
Iallafall så började jag med att bara tänka på skritten och vara så stadig i handen som möjligt och började hon vingla till så var jag där med skänkeln så hon hade så tydligt stöd som möjlig.
När skritten fungerade började jag i traven och då var den genast mycket lättare.
Håll tyglarna mot manken och lixom tryck på när hon blir för vinglig s.a.s.
Vet inte om det är precis det som hjälper för mig men på min gumma är det super nu : :idea:
Lycka till !

jee kan tänka mig det!! Men om jag fattade det rätt av det du skrev att när hon börjar vingla så ska jag trycka ner händerna på manken och så få henne att gå framåt? Tack,det lär ta ett tag det här :p

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka