Tips för rumsrena kattungar

Solvira

Trådstartare
Min kompis har kattungar som är ungefär 7 veckor nu, och de håller på och bajsar i sängen och i filtar och så... Jag har sagt åt henne att hon måste hålla ögon och öron öppna och springa med dem till lådan så fort hon hör/ser dem göra sina behov på fel ställen, samt att hon ska tvätta allt som de kissar eller bajsar på så att det inte luktar "toalett" för dem där.

Finns det nåt mer hon kan göra?

De här sakerna har hjälpt för alla våra kattungar, så jag vet inte om hon inte är tillräckligt noggrann med att springa med dem till lådan om hon märker dem, eller vad det är som gör att hon har så mycket problem med det. :p

Hon börjar ju tröttna på dem nu och vill lämna iväg dem NU (de är tingade allihopa) men jag sa till henne att hon inte kan lämna iväg katter som inte är rumsrena samt att det är lite för tidigt för dem. (Har för mig att det är tidigast när de är 8 veckor, men helst att de ska stanna 10-12 veckor hos mamman?)

Sv: Tips för rumsrena kattungar

Hon kan först och främst inte ha dem lösa på det sättet innan de är rumsrena. Fram tills den dag kattungarna är rumsrena bör man hålla dem på en begränsad yta och det bör finnas fler än en låda utplacerad på den ytan. När kattungarna fattat att lådan är toalett utvidgar man sakta men säkert ytan de rör sig över. Till slut behöver man inte begränsa något alls.

What Sol said.

...och sedan 1 maj i år ska kattungar enligt lag stanna hos sin mamma tills de är minst 12 veckor gamla, så det är alltså på tok för tidigt för dem att lämna hemmet.

Men kommer det verkligen funka på katter som är vana på att springa i alla tre rummen? :crazy:

asfaltsflickan> Aha, där ser man... Det visste jag inte, att det blivit lag på. Får säga det till henne då. Min syster kommer bli glad, för hon har velat att katten som hon ska få ska vara kvar hos mamman i 12 veckor.

Ja, det kommer funka. Det är kattungar på 7 veckor, de behöver inte så väldigt mycket utrymme och de kommer roa sig med varandra.

Jag håller alltid mina kattungar "inhägnade" tills de är helt rumsrena och helt rumsrena brukar de då vara vid 6-7 veckors ålder. Sedan får de komma ut mer och mer (under övervakning) och vid 9 veckors ålder kanske de springer fritt helt och hållet, alltid.

Begränsad yta och använd ättika i sköljvattnet eller att torka golvet med.
Jag har haft flera hittekatter med ungar som har kommit direkt utifrån och det har inte varit några bekymmer med lådan.
Mammakatten brukar lära ungarna.
Går mammakatten här på låda eller är hon utekatt och kissar och bajsar ute?
Sen rekommenderar jag kastrering av mammakatten så slipper det här upprepas med nästa kull.

Jag tror råden du fått kommer funka. Har aldrig varit med om att mina kattungar, som är inne, inte blivit rumsrena. De brukar bli det i samband med att de börjar äta riktig mat, och jag har aldrig behövt begränsa ytan. Det har funnits rätt många lådor att välja på.

Men när jag växte upp, och fick kattungar vars mamma var utekatt, var det rätt mycket problem, ungarna kunde bajsa varsomhelst. Eftersom alla kattungarna skulle till hem där de skulle vara utekatter, fokuserade man bara på att lära dem bajsa ute, och det var mycket mer komplicerat.

På den tiden var det vanligt att man levererade runt 8 veckor, sen har ju den rekommendationen ökat med tid och kunskap om katter. Och nu är det ju, som sagt, lag på att katten ska vara hos mamman minst 12 veckor.

Så - inga direkta tips från mig, men bra tråd att läsa i - man vet ju aldrig om man får problem i framtiden, och då är det bra att ha plockat upp lite tips!

Lycka till i alla fall, hoppas allt går bra!

Ja, kan ju uppdatera och säga att hon stängde in dem i ett rum med två lådor i dryga veckan och har inte gnällt nåt mer om att de skiter på dumma ställen. Så det verkar ha hjälpt. :)

Findus och Molly> Låter som vi då. Vi har visserligen bara haft kattungar i två omgångar (men det kommer troligen en tredje kull nu snart :) ) men har aldrig haft några problem med att få dem rumsrena. :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 778
Senast: Rhinos
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 608
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar