Tips för nybörjare

nordsvensken

Trådstartare
Jag och mitt 5-årssto har planer att rida pröva-på 30km på Karolinerritten på Kinnekulle i mitten av september.

Ingen av oss har ngn som helst erfarenhet av distans, och även om det här bara är en mkt kort ritt, så är den lång för oss, sas. ;) Vi rider/kör i dagsläget ca 5dagar/vecka, mellan 1 och 2h/gång, mkt skritt. Dimma är välmusklad och i lagom hull, har hyfsad grundkondition.

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag kan lägga upp träningen den här 1½ månades som det är kvar till ritten, för att vi skall kunna genomföra den på bästa möjliga sätt och helst inom maxtiden 4h. Även div tips inför ritten skulle uppskattas.

Har läst att spö inte är tillåtet. Finns det möjlighet att få dispans för det? Jag har div ledproblem och inflammationer som gör att jag inte alltid kan inverka med sits och skänklar, så för mig är spöet en viktig hjälp... :crazy:

Sv: Tips för nybörjare

Jag har oxå tänkt o va med på Karolinerritten med min varmblods travare :D
Men får nog vänta tills nästa år då han är i form :)

Men skulle oxå vilja ha lite tips

Senast ändrad:

Eller så kan vi rida ett lugnt och stillsamt lopp tillsammans! :D Min plan är att rida så nära maxtiden som möjligt, dvs väääldigt lugnt!

Har läst att spö inte är tillåtet. Finns det möjlighet att få dispans för det?

Det stämmer och vad jag vet så är domarna stenhårda på det och ger ej dispens.
Men du kan ju höra av dig till en domare gällande saken så får du säkert bättre svar än vad jag kan ge dig.

/Linnea

Jag har för mig att det tidigare ordnats "handikappklasser" i samband med PP.
Då borde det väl rimligtvis varit tillåtet med spö. I och för sig var det nog innan regeln om spöförbud infördes? Hm.

Kan du uppvisa läkarintyg på att du har nedsatt rörelseförmåga tror jag absolut det kan vara värt att prova att få dispans.

Jag har för mig att det tidigare ordnats "handikappklasser" i samband med PP.
Då borde det väl rimligtvis varit tillåtet med spö. I och för sig var det nog innan regeln om spöförbud infördes? Hm.

Kan du uppvisa läkarintyg på att du har nedsatt rörelseförmåga tror jag absolut det kan vara värt att prova att få dispans.

Handikappplatser lät skrämmande :crazy:

Läkarintyg lär det inte vara problem med att få, jag skall ta och ringa/maila och förhöra mig om dispans... Vart gör jag det?

Senast ändrad:

Jag menar att om det har arrangerats handikappklasser, borde dessa rimligen ha tillåtit spö.
Då borde det kunna vara lönt att testa om det går att göra undantag, när du kan intyga att du har nedsatt ork.

4 timmar...

Hmm... Då får jag väl ägna de här 1½månaden att lära henne gå helt på rösten när min kropp inte vill... :crazy: Annars får vi nog avstå...

Jag tror nog att det är det bästa sättet, dvs lära hästen att springa/gå utan spö. Du kan alltid pröva att ansöka om dispens. Lycka Till.

Hon kan naturligtvis gå/springa utan spö, men då min kropp pga div problem inte är samarbetsvillig (sits och skänkelhjälper) så försvårar det ju komunikationen för oss att inte ha spöet... :crazy: Mkt går att lära in med enbart rösthjälp, men vissa saker är ju svårare än andra...

min påller rider jag nästan bara med rösthjälper.... det är bara bromsen som inte funkar med rösten de första 2 milen, annars tycker jag att det fungerar aldeles utmärkt!

han kan skritt, trav, galopp, öka, sakta ner, stanna på röstkomando... svänga har jag inte gett mig på... men det borde väl inte vara så svårt... men igentligen så räcker det ju med att man tittar åt ett håll så känner ju hästen det, mer ska ju inte behövas...

lycka till!

ja planerar oxå att va me på karolinerritten.. 30 km.. ska bara få hästen i form för de,, går inte de skiter vi i de..

Vad roligt! Hur bra form är din häst nu i då...? (Svår frågeställning. Unefär "hur långt är ett snöre" :angel:)

hon e väl i relativt god form.. hon tappar inte formen så lätt och nu har hon gått på bete några veckor så vi får se om hon kommer igång ordentligt som vanligt efter betet..

Liknande trådar

S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 940
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2