Tips för het häst & kravlös ridning

M

Mio min Mio

Hej! Har köpt en häst för 1 månad sedan och han har inte helt vant sig vid den nya miljön ännu. Jag är rädd för att omställningen med den nya miljön samt att jag har ställt lite för högra krav på honom har gjort honom lite stressad (han har bara ridits i 2 år). :crazy: Han är mycket känslig och pigg och när han blir stressad och inte får rusa, så börjar han "lyfta lite" på frambenen när jag håller in honom. Om jag släpper efter så blir det galopp i full fart. Jag upplever att det är stress och inte "vanlig" olydnad.

Tänkte då att jag ett tag framöver skulle försöka rida lite kravlöst för att minska stressen för honom. Men, jag kommer då fram till att jag inte vet hur!?! :confused: Dessutom så blir det mörkt så tidigt om kvällarna nu så det är ridhuset som gäller på vardagskvällarna. Jag har ridit på ridskola under hela min uppväxt och det har alltid ställts höga krav på både ryttare och häst och jag har därför ingen större erfarenhet av att rida kravlöst.

Vet inte heller om det bästa är att ta det lugn och mest skritta eller istället köra på i hans fart och låta honom "springa av sig".

I övrigt så är han en mycket trevlig häst. Jag har ridit, longerat eller tömkört 5 dagar i veckan och låtit honom vila 2 dagar. Han följer mig som en hund i ridhuset.

Hur tycker ni att jag ska göra? Jag uppskattar alla tips! :idea:

Sv: Tips för het häst & kravlös ridning

Hm.. jadu det är en svår häst. Jag red också en häst som betedde sig så. Men hur skulle det vara om du kanske började skritta igenom honom några veckor? Bli han het då också och vill springa iväg? Om du kan få honom att gå i skritt ett helt pass så tycker jag att du ska göra det, för låter du honom gå i hans "stress" tempo så kommer han säkert bara stressa upp sig ännu mer. Visst, han kanske värkar lugnare om du låter han anstränga sig lite eller en frisk galopp. Men han/hon kan fortfarande vara stressad nombords utan att det märks! och risken finns ju att han stressar upp sig igen och då ännu värre,?

Han kanske behöver en viloperiod, tid att smälta alla intryck och så.
Sen kan du börja med att smyga igång honom och se vad som händer (exempelvis genom att bara mysa tillsammans i skogen).

Man behöver inte "slapp rida" så mycket i den vanliga träningen, men det är viktigt att man växlar mellan att jobba och avslappning/återhämtning under ridpasset. Att man inte hela tiden bara kräver och kräver. Har ni arbetat väldigt samlat en stund så kan det vara skönt att exempelvis får sträcka ut i trav i en lägre form. Eller lägga in en stund med skritt på längre tygel osv.
Har du inga ridkompisar som kan rida ut med dig (det blir mysigare och roligare om man är fler och kan prata, skratta och njuta av naturen), eller någon tränare (som kan hjälpa dig att få en mer avslappnad och harmonisk häst)?

Tack för svar! Oftast så är han lugn så länge vi skrittar men så fort det är dags för trav eller tölt så börjas det. På uteritter så är det oftast på hemvägen han vill börja rusa. I veckan då jag red lektion (jag rider lektion med honom 1 dag/vecka), då blev han helstressad och ville bara rusa. Jag vet inte om det var de andra hästarna, min ridning eller att rida på ovalbanan, vilket jag nästan bara har gjort när det är lektion. Jag har mest ridit ut själv annars ngn gång med en annan ryttare också. Om vi då skrittar så blir han lugnare av den andra hästen, men om den andra hästen börjar trava eller tölta så blir han stressad och vill rusa.

Även min tränare har sagt att skritta ut i skogen är nog det bästa. Jag har nog gjort lite fel när jag gjort detta, för jag har även lagt in lite trav och tölt kanske bara 5-10 min och resten skritt, men jag kanske bör hålla mig till skritt till 100%. Det blir också svårt att fortsätta med detta på vardagar eftersom det blir mörkt så fort nu.

Jag har också funderat över det där med viloperiod för att smälta alla nya intryck. De andra hästarna i stallet kommer att vila i december och stora delar av januari. Hade tänkt att han skulle få vila då också. Kommer lite i otakt med de andra hästarna om jag låter honom vila redan nu. Vad tycker ni? Funderar även på om jag ska fortsätta rida honom på lektion, eller istället avstå från lektionen ett par veckor och bara skritta honom?

Är på väg ut i stallet nu och har tänkt att bara skritta ut i skogen (100% skritt ;) ).

Behöver han vila nu så ge honom vila nu, det är långt till december och det kan räcka med 2 veckor nu eller så.

Hej,

Kopierar mitt svar som jag skrev till en annan som frågade vad hon skulle göra med sin nyimporterade islandshäst.

Börja promenera med den runt i sin nya omgivning,¨låta den bekanta sig med allt nytt på gården.

Börja sedan med markarbete och longering så den accepterar sin nya ledare. Och ta korta ridturer i början så ni vänjer er bra vid varandra och inga fel uppstår, det är lätt att den kan känna sig osäker.

I början kan det gå väldigt bra, men sen kommer chocken för många, även för mig & min systers häst. så har bra erfarenhet av detta. När dom märker efter ett tag att dom inte är på Island längre, (det kan ta några några veckor innan dom märker detta) så kan dom bli en helt annan häst!!

Dom kan bli vilda, rädd, skena iväg med en, inte ens låta en ryttare sitta upp m.m.m.m. om detta händer bli inte rädd för vad du köpt för en häst, utan börja om ifrån början.
Dvs håll på med hästen MYCKET ifrån marken, klappa, klia, visa att du inte är farlig för den. "Gosa" med den mycket och börja sedan med ledarskapet igen. Och sitt upp & kliv av igen osv. Inte stressa fram något utan det får ta den tid det tar. Rid aldrig på en spänd häst, är han spänd så hoppa av och longera lite innan osv, annars kan det lätt hända att han ser ridningen som något farligt eller obehagligt och då kan det bli värre.

Ett exempel: Min häst var jätte lugnt & fin när han kom, men sen efter några veckor blev han ilsk, gick inte att fånga i hagen, man fick inte sitta upp på han osv. Med träning gick detta bort & nu är han en cool lugn häst, som aldrig skulle göra nånting dumt. En underbar kille med andra ord.
Syrrans häst skenade så fort hon satt upp efter några veckor, var också lugn som en filbunke i början...Hon håller på att träna detta nu med bra framsteg, men man får ta sig tiden och en dag i taget helt enkelt.

Hoppas att inte detta händer dig, men vill bara berätta att detta är väldigt vanligt! Och du ska absolut INTE ge upp, för det är endast Sverige chocken som kommer och den går över med tid & träning

LYCKA TILL

Jag visste inte att det var så vanligt att det tar ett par veckor innan "chocken" kommer.... men det är bra att veta att det vanligtvis är så.
Idag så tog jag en promenad i skogen med honom. Det var fint väder och jag hade tagit med mig fika så det blev riktigt mysigt. Han var lugn och såg ganska trygg ut också. Han fick även stå en stund och titta på när de andra hästarna reds på ovalbanan. Han tittade nyfiket på dem när de red runt...
Har bestämt mig för att inte rida lektion på honom denna veckan (får se om jag avstår ett par gånger till). Tror att han ska få ha det lugnt och skönt i hagen under veckan och att jag nästa helg tar och skrittar ut med honom igen. Är han fortfarande inte lugn då, så blir det "riktig" vila.

Jag tror inte på att vila löser så väldigt mycket problem, visst kan det vara bra om dom är stressade osv, men det verkar ju inte din vara när du inte rider?!
Jag tror hellre man ska träna med hästen, longera osv, mycket ledarskapsövningar, det är det man får igen mycket på senare. Hålla på med den mycket och visa vem som bestämmer, sitta upp lite grann & sen av igen, så att den förstår att ingenting är farligt.
Men alla bestämmer ju själv, jag lät inte min vila när jag hade problem med han, utan då var det träning med ledarskap som gällde & nu är han jättemysig :)

Här är en uppdatering på hur det går; red honom i helgen och han verkar mycket lugnare och mer harmoniskt nu. Hade egentligen ingenting alls att klaga på idag, utan han hade precis lagom framåtbjudning och verkade inte stressad. Han slappnar av och sträcker ut halsen ordentligt nu när vi skrittar på lång tygel. Tidigare bar han huvudet högt och nästan letade efter något att bli skrämd av.

Har promenerat en del med honom under veckan och har också tagit med honom till ovalbanan och låtit honom titta på när andra har ridit. Jag har spenderat mycket tid med honom även om jag inte har ridit honom speciellt mycket under veckan. Hade dock med honom på lektionen i veckan, men ställde inga större krav på honom och skrittade mest, även om övriga red på i ett högre tempo. Det fungerade jättebra.

Det är lugnt i hagen också, inget bråk och alla hästarna verkar acceptera honom.

Med andra ord så känns det som att det har vänt, att han har blivit mer harmoniskt och börjar känna sig trygg i sin nya miljö och med mig. Jag antar att det är viktigt att fortsätta att långsamt bygga vidare och inte ställa för höga krav på en gång. Det kommer säkerligen bakslag, men det känns skönt att det blir bättre och bättre...

vad roligt att höra att det går bättre för dig nu.
man ska absolut inte skynda fram någonting, utan det får ta den tid det tar. självklart kommer det komma både ljusa och mörka dagar. en häst är inte på topp jämt och vissa dagar kan det gå väldigt dåligt, det är då det är så viktigt att inte ge upp, utan man får kämpa på med träningen :)
Lycka till i fortsättningen!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka