Tips för hästar som har svårt att äta foder med medicin i

G

Gunther

Tänkte dela med mig av lite bra tips, i ny sann och positiv Buke-anda. ;)

Vi har haft ett himla problem med att få Günther att äta sin Fenylbutazon.
Vi har testat att blanda det med allt. I fodret, vanligt och med betfor, aven med tillsats av melass, testat musli osv. Vi har också testat att "gömma" det i äpplen och morötter.
Inget har funkat! :( Han slutade äta sitt kraftfoder.
Dessutom vill han inte ha godis av mig längre för han tror att jag kommer lura honom :cry:

Så när vi var på kliniken för att scinta så visade hästskötarna där att man kan blanda pulvret med varmt vatten och ge det i en vanlig 20 ml spruta, som man först slår av spetsen på.
Denna sätter man sedan in i mungipan och för så högt bakåt man kan så får han i sig allt. :)
Och nästan uten protester. Bara lite innan, men sen står han så still som ett ljus. :love:

Pållen behandlas för en massiv muskelsträckning i hela bakpatiet och bakbenen efter en vurpa. Drog åt sig en ett abnormt rörelsemönster som skulle kollas upp.
Det är det han medicineras mot. Detta fick ha i septemper och konvalecensen kommer åtminstone pågå december ut.
Han är scintat, röntgad och ultraljudad och allt ser bra ut.
Nu ska han i alla fall sättas igång ochs skrittas till helgen. *Längtat*

Som sagt var, jag vill dela med mig av ett supertips som jag fick. Hoppas att någon annan i sin tur kan ha glädje av det.

Sv: Tips för hästar som har svårt att äta foder med medicin i

raderat...

Det funkar alltså precis som med bebisar/småbarn. Dom ger man också medicin med spruta.

Så fick jag också lov att göra när jag skulle ge min häst fenylbutazon..då gick det ju som en dans. men innnan som sagt så kunde man inte sträcka fram någonting åt honom för då trodde han bara att det var medicin.. :crazy:

Jag ger min häst fenylbutazon nu för en hälta men jag lägger det i kraftfodret o det går jätte bra :)
man ser att han inte tycker om det men han tycker så mycket om kraftfoder så det överväger väl saken.(det var ett bra tipps)

Så har jag också gjort på misstänksamma hästar, funkar kanon! Dock inte på dem som redan ä rsvåra att avmaska och inte gillar sprutan :smirk:

Min gamla pålle åt inte heller medicin i betfor och kraftfoder, men en gröt på kli och ljummet vatten (och butta) gjorde att han stod och hoppade varje gång han såg skålen som jag brukade blanda i. Det verkar som att kliröran tar bort smaken ganska bra, så det är också ett tips!

Så har vi gjort i alla år, då är man verkligen säker på att dom får i sig all medicin också.

Ibland är dom smarta... :devil:
Men det där med spruta var ett smart trix

Min åt bara när han fick sitt i rent strösocker :o

de finns juh sån här munklocka eller va de heter.. som en katapult med långt skaft.. men lägger ex lite betfor i botten på klockan, medicin och så lite betfor till.. stoppar in den långt in i munnen på hästen och puttar ut alltihopa därinne..

mycket bra och lätthanterlig sak.. jag fick lära mig använda en sån på praktikplatsen, sen fick jag ta över medcineringen på hästen för att de gick så lätt..

Eller så ber man om Finadyne. Blandar med betfor och voilà, ingen matvägran där inte!

Det är inte alltid butta kan bytas ut mot fenadyn. Buttan ges vid störrre fel, annars skulle väl varenda människa medicinera med fenadyn då det både är lättare att få i dem, billigare o mindre dopingrisk på det.

Tack och lov är min pålle också snäll att avmaska. Och jag tror att han fortfarande kommer vara det efter den här kuren. ;)
Det har verkligen gått över förväntan. :)

Det där med kli var en bra idé också. :idea:
Det ska jag testa vid annat tillfälle för det är ju inte alltid man kan ge medicinen själv eller räkna med att andra kan/vill göra det om man till exempel har kollektiv.

Krokodilen skrev:
Min åt bara när han fick sitt i rent strösocker :o

Å min pålle käkar inte ens socker. :D
Inser att han är en riktigt krångelpelle med maten. :p

Så trodde jag att alla gjorde :-). Trodde inte att nån längre vågade ge medicin i krubban men jag är nog arbetsskadad av att hålla på med travhästar där dopinghänsyn är A och O.
Det finns alltså folk som ger sånt i mat i krubban? *chockad*

Jag funderade faktiskt på dopingaspekten och tog upp det med stallchefen också. ;)
Jag har läst någonstans att det räcker med att en häst slickar på boxgallret där den behandlade hästen står för att det ska få utslag. :crazy:
Nu var det så i mitt stall att pållens boxkompis som stod bredvid hade butta på ordination (spatt) och ingen annan häst tävlas alls, så risken var ju inte lika stor risk.
Men ändå, det är precis som du säger.
Ytterligare ett argument för att alltid medicinera med sondspruta.

så det som går in i hästens mun går inte ändå ut i blodet och till saliven då?
medicinen man ger omger hela hästen, alla kroppsvätskor osv..
oavsett om man slangar ner det i magsäcken eller smetar det på hästens mule så förs det ändå över till boxgallret om hästen slickar där..

Jo, så är det ju!
Det är ju alltid en risk med medicinering.

Men jag antar att djurjouren menade att det är en större risk med att ge fodret direkt i maten och att man eliminerat några risker i alla fall med att ge det i sondspruta.

Jag tror att i riktigt seriösa tävlingsstall finns det till och med speciella avdelningar och speciella medicineringsboxar för de här behoven.

Är det så? har jag alldrig tänkt på men o samtidigt så har jag bara två som står tillsammans o ingen är tävlings häst men men....
där ser man ....... man lär sig nytt varje dag! :)

Vi blandade med äppelmos och sprutade in på samma sätt!

Ja detta fick jag också som tips av vet. Men det funkade inte det häller. Han är jätte rädd om munnen nu efter detta och svår att avmaska. Så var glada ni at det funkar. Jag får snällt hoppas på att jag inte ska behöva bråka med honom för måga gånger med detta. Räcker med avmaskningen. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka