Tips för häst som inte fäller

tgd

Trådstartare
Jag börjar bli desperat... Mitt kallblod (12 år) har de senaste somrarna inte fällt av sin päls ordentligt. Fram tills den var 8 år fällde den normalt men inte efter det. Är fin i pälsen om vintrarna, äter analyserat hö med uträknad foderstat utifrån det (inga brister teoretiskt alltså, ser superfin ut vintertid också), konstaterad med träckprov maskfri de senaste åren iallfall. När sommaren kommer och invänjningen till bete börjar så tar också fällningen slut. Efter ett ytterligare några veckor är pälsen matt, färglös och mer än rejält ful. Hästen är levnadsglad, nyfiken och är alltid med där det händer något kul.

VAD kan jag göra? Vilka prov är vettiga att ta? Cushings stämmer inte alls överrens på den här.

Sv: Tips för häst som inte fäller

Många behöver en liten b-vitaminkur om våren för att klara fällningen bättre. Köp en flaska och dosera efter anvisningarna och se om det hjälper.

B-vitaminspruta från veterinären hjälper. Även extra b-vitaminer i maten.

Flytande B-vitamin har inte gett någon effekt på pälsfällandet (har prövat en par olika märken och storleksordningen 7 LITER förra våren/sommaren). Spruta - hur många gånger och hur ofta mellan? Är det stor skillnad på spruta och flytande?

Proteinbrist tror jag inte heller eftersom den är fin på vintern med hö och blir ful på sommaren med proteinrikt växande gräs på odlad skött och regelbundet omlagd vall.

Det var konstigt.. Jag skulle kanske rådfråga veterinär och ev ta blodprov för att se att allt står rätt till.

Verkar han besvärad av pälsen och bli för varm under sommaren skulle jag nog överväga att klippa honom. Är pälsen tjock och tät eller är den tunnare med långa strån? Hormoner i obalans kan ju orsaka de märkligaste symptom.

Dessutom är det inte ofta det är själva b.vitamin intaget som brister, utan isf kroppens upptag av vitaminerna. Kan kanske störningar i tarmfloran orsakade av gräset/foderbyte vara orsaken till att han inte tillgodogör sig näringsämnen/vitaminer tillräckligt? Prova med någon bakteriekultur, tex probimin. kanske kombinerat med ett litet intag av b-vitamin.

Det var konstigt.. Jag skulle kanske rådfråga veterinär och ev ta blodprov för att se att allt står rätt till.

Verkar han besvärad av pälsen och bli för varm under sommaren skulle jag nog överväga att klippa honom. Är pälsen tjock och tät eller är den tunnare med långa strån? Hormoner i obalans kan ju orsaka de märkligaste symptom.

Pälsen är "tunnare" men med långa strån jämfört med hur sommarpäls skall vara. Han är relativt korthårig vintertid men har då glansig och tjock päls.

Tillfrågad veterinär (lantbrukets veterinär, inte specifikt hästveterinär) tog det hela inte så allvarligt eftersom hästen inte ger ett "sjukt" intryck utan "bara" har ful päls. Därav min fundering jag själv måste vara mer specifik med VAD jag vill skall kollas och vilka prov jag vill ha taget - det gör han nog om jag ber om.

Hästen verkar inte besvärad av pälsen, det är jag som är besvärad över det estetiska :D Han ser verkligen eländig ut i den matta pälsen. Sen när hösten kommer och han får sin uträknade foderstat tar det en par veckor och sen är han jättefin igen, lagom tills normala hästar börjar tappa sommarens lyster.

Dessutom är det inte ofta det är själva b.vitamin intaget som brister, utan isf kroppens upptag av vitaminerna. Kan kanske störningar i tarmfloran orsakade av gräset/foderbyte vara orsaken till att han inte tillgodogör sig näringsämnen/vitaminer tillräckligt? Prova med någon bakteriekultur, tex probimin. kanske kombinerat med ett litet intag av b-vitamin.

Ah! Att ge någon bakteriekultur har jag inte prövat! *skall inhandlas genast*

Skiten ser jättefin ut (han står ju installad och är på bete än så länge bara någon timme per dag) så jag har inte tänkt på det.

Ja det kan vara värt att prova!

Klipper du honom något under vintrarna? Och i så fall när?

Synd det.. annars hade vi haft en enkel lösning på problemet. Men så lätt ska det tydligen inte vara:angel:

Går han med täcke något?

Kanske Homeopat medicin funkar? mitt varmblod hade samma problem, sen är min mamma homeopat och vi gav han extra mkt vitaminer och mineraler. (minesyl heter den jag använder) kanske de skulle funka?
Hoppas de löser sig med ditt problem. MVH Steffi.

Synd det.. annars hade vi haft en enkel lösning på problemet. Men så lätt ska det tydligen inte vara:angel:

Går han med täcke något?

Tidigare gick han mera med täcke men har även prövat säsong med varianten minimalt med täcke och inne mera istället de dagar vädret varit sk*t. Men det blev heller ingen skillnad. Vintern som var har varit mycket vänlig här, likaså våren, så den här säsongen har han inte haft täcke många gånger (skyddad vinterhage också).

Annat jag prövat långsiktigt de senaste åren (dvs börjat med tidigt på vintern för att ha effekt till sommaren) är: fullfoder istället för "rena" fodermedel, linfrökross, hållit mineralerna i högre kant, matolja (linfrö- och rapsolja). Och han har nog varit jättefin vintertid...

Tidigare har det varit en betesblandning med olika vallväxter i beteshagarna så nu har jag prövat med enbart timotej - men ack ack, blev ingen skillnad. Han börjar fint tidigt på våren med att fälla av sin fina vinterpäls och så *pang bom* ungefär i tid med invänjning på betet börjar (vi har låååång invänjning i och med att vi har betet brevid stallet så det är enkelt genomfört) så avstannar fällningen och ytterligare en par veckor senare har det som är kvar av pälsen helt tappat sin glans. Fällningen är avstannad sen någon vecka tillbaka och det matta i pälsen är på gång. Grannens kallblodshästar som sett ut som eländiga raggsockor hela vintern är nu hur superfina som helst.

De andra hästarna i stallet fäller fint och blir jätteblanka, även shetlandsponnyn.

Jag har alltså blivit tom på ideer.

Kanske Homeopat medicin funkar? mitt varmblod hade samma problem, sen är min mamma homeopat och vi gav han extra mkt vitaminer och mineraler. (minesyl heter den jag använder) kanske de skulle funka?
Hoppas de löser sig med ditt problem. MVH Steffi.

Om du har möjlighet att PMa mig närmare om pris och möjlighet att få köpa detta blir jag tacksam! Om inte mag-tarm kuren visar sig ge någon effekt och jag inte kommer på något annat är jag nog villig att testa.

B-vitamin sprutan som Lyrik nämnde är inget man sprutar PÅ hästen utan IN I hästen med riktig spruta :-) Har inte provat det själv men vet flera som gjort med bra resultat. Snabbare fällning och piggare hästar. Vad jag uppfattat det som, så är det en engångsdosering.

Det var svårt.. Kan tänka mig att det är något krux med hormonbalansen eller liknande, om inte bakteriekulturen hjälper.

Vill du prompt ha en blank häst bara för estetiken fungerar det kanske att klippa på försommaren och pälsglans. Gör ju inget åt bakomliggande orsak, men fixar symptomen tillfälligt iaf. Han verkar ju inte må dåligt i övrigt.

Det var svårt.. Kan tänka mig att det är något krux med hormonbalansen eller liknande, om inte bakteriekulturen hjälper.

Vill du prompt ha en blank häst bara för estetiken fungerar det kanske att klippa på försommaren och pälsglans. Gör ju inget åt bakomliggande orsak, men fixar symptomen tillfälligt iaf. Han verkar ju inte må dåligt i övrigt.

Jaa... det kan kanske vara något med hormonerna. Herren är 12 år, kastrerad som 4-åring. Jag hoppas nu förstås att bakteriekulturen skall hjälpa. *att jag inte tänkt på att testa det tidigare*

Allmäntillståndet är ju som väl är inte påverkat så det är ju inte "panik" och han tar ju sig fint sen till hösten igen. Jag har också funderat om det kan vara något i gräset som han inte riktigt tål, att det skulle vara någon typ av reaktion på det.

ja visst, du kan ringa dit. 8-4 har dom öppet. jag tror att minesylen kostade runt 600 kr och då räcker den i ett halv år.. min häst hade ju samma problem, men nu glänser han som bara F*n :D

Förfallet går snabbt nu, som tidigare år. Vintrarna jättefin!! Men när sommaren kommer ser han mest ut som ett fall för djurskyddsföreningen *pust* Får som bäst magstabiliserande medel. Hagen fylld av grönt gräs (timotej). Får också ännu hö morgon och kväll samt riklig mängd mineraler.

HPIM1063.jpg

Liknande trådar

Hästvård Vad kan vara orsakerna? Min låg-presterande hobby-häst har nu, för tredje sommaren på rad, avstannat pälsbytet tidigt på våren och ser...
Svar
13
· Visningar
1 887
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI