Tips för gräshoppning

C

C_V_B

Vad ska man ha för slags broddar?
Ska man ta ur broddarna mellan två klasser?
Och är det "farligt" att gå med dem på asfalt?

Några övriga tips inför banhoppning på gräs? :bump:

(Många frågor):p

Sv: Tips för gräshoppning

du ska ha s.k gräsbroddar!

man tar inte ur broddarna mellan klasserna, och det är inte farligt att gå på asfalt med dom! :smirk:

tips, hmm...
även om du har broddar så kan du nog inte alltid känna dig 100% säker, det kan vara väldigt blött, lerigt, m.m.
inte alltför högt tempo alltså!

och om du inte har broddar så ska du ta det jättejätte lugnt!

Kolla banan när du går fram. Är den lös, sandig kan längre smalare broddar vara bra, är den hård är kortare krova broddar att föredra.
Bra om du har en "vassare" brodd på utsidan i bakhovarna och en som är mer trubbig på insidan, då är chansen att hästen gör illa sig mindre.

Det är ingen idé att tävla utan broddar på gräs, du kan då inte rida som du brukar och chansen att du vinner är minimal.

HannaSwenson skrev:
man tar inte ur broddarna mellan klasserna, och det är inte farligt att gå på asfalt med dom!

Det är ju lite som man tycker. Jag broddar alltid av om det är mer än en timme mellan starterna. Vill inte att hästen trampar sig i onödan. Speciellt om man har lite längre broddar. Sen sliter det som fasen på transportgolvet om hästen står och skrapar med brodd. Visserligen brukar mina inte skrapa, men jag kan ge mig sjutton på att de gör det den gång de är broddade.

Jag skulle aldrig våga ha broddar i medan hästen stod i transporten mellan klasserna, precis som Snuffsan skrev.

Annars har du (trådskaparen) fått ganska bra tips tycker jag. :)

Jag gillar inte riktigt det där med gräsbrodd, såklart mycket bättre med brodd än utan. Men dom gräsbroddarna jag har är så himla höga, aldrig att man kan ha 4st i utan att hästen gör sig illa överallt :crazy: Så ja när jag tävlade gräs förra året så hade jag bara 2 brodd i varje sko. Fungerade bra eftersom att den banan var väl mer sand än gräs! Men skulle också behöva lite tips, man vill ju kunna ha i 4 för att känna sig riktigt säker.

Jag har 4 i varje på ponny, men det finns ju olika långa och olika former på brodden. Beror på banan, väder och häst vilka man ska ha.

Broddar är en hel vetenskap och jag måste bli bättre inför sommarens tävlingar känner jag. Då jag tävlade (på stenåldern) hade vi bara två sorter: Gräs eller is. Enkelt. Nu finns det 1000 olika.

Vad ska man ha för slags broddar? Gräsbroddar, som många redan har skrivit. Jag har fyra boddar/häst (ingen brodd i tån bara trakten) när det gäller gräsbrodd. Jag har långa och tjocka på utsidan både fram och bak, fast lite längre bak. Sedan har jag lite kortare brodd på insidan.
Ska man ta ur broddarna mellan två klasser? Jag gör alltid det och sätter i blindbrodd. För det första så är mina broddar långa och säkert inte sköna för hästarna att gå med på något hårdare än gräs och för det andra så mår inte golvet i lastbilen så bra av broddar.
Och är det "farligt" att gå med dem på asfalt? Jag hade inte låtit mina hästar göra det.

Några övriga tips inför banhoppning på gräs? :bump: Se till att du rengjort och gängat broddhålen dagen innan tävlingen och sätt i blindbrodd så att det går snabbt att brodda på tävlingsplatsen. Försök även att träna någon gång på gräs innan du ska tävla.

Marika skrev:
Jag gillar inte riktigt det där med gräsbrodd, såklart mycket bättre med brodd än utan. Men dom gräsbroddarna jag har är så himla höga, aldrig att man kan ha 4st i utan att hästen gör sig illa överallt :crazy: Så ja när jag tävlade gräs förra året så hade jag bara 2 brodd i varje sko. Fungerade bra eftersom att den banan var väl mer sand än gräs! Men skulle också behöva lite tips, man vill ju kunna ha i 4 för att känna sig riktigt säker.

Man måste absolut inte ha fyra st i. Jag tycker mycket bättre om att bara ha två när det gäller gräsbrodd. Har hästarna isbrodd får de däremot gå med fyra st i varje sko.

Givetvis är det ju en smaksak men jag + många andra ryttare som jag har pratat med upplever att hästarna "fastnar" lite i underlaget när de går med fyra broddar. Sedan är det ju olika från häst till häst också men jag tycker att de allra flesta funkar super med två (rejäla!) broddar i varje sko.

jag brukar rida med 2 broddar i varje sko (gräsbroddar såklart)

Såg en propp för en tävling där framhoppningen är på grus och tävlingen på gräs. hur 17 gör man då... man får vara snabb som blixten med att brodda för man kan väl ändå inte rida fram med broddarna i?

Ja precis lite så jag tycker. Känns hemskt att sätta i 4 sånna stora, tyckte att det var alldeles lagom med 2.

Visst kan du rida fram med broddarna även om det är på grus. Du lär ju inte hinna brodda innan du ska in på gräset. På fälttävlingar är ibland dressyren på grus och banhoppningen på gräs, då brukar vi brodda före dressyren för att slippa jäkta med det till hoppningen.

Egentligen ska en tävlingsplats kunna erbjuda samma underlag på framhoppning som på tävlingsbanan, men ibland fungerar kanske inte det.

men blir det inte konstigt att hoppa fram med broddarna på grus, de borde ju inte "sjunka ner" lika mkt som på gräs...
eller är det bara jag som tänker för mycket hela tiden?;P

Som en del andra skrivit, gräsbrodd...
Jag brukar sätta längre broddar i utsidan av alla skor, och mindra, kortare broddar på insidan.

Har dessutom alltid boots på en broddad häst som ska hoppa!
För att minska risken för läskiga broddtramp...

ja det är nog du som tänker förmkt;) grus=något slags av sandbana = mjukt så broddarna åker djupare ner en skon.. det är ingen fara alls!
*KL* men oftast brukar dom ha ett hinder på gräs som man för hoppa ngt språng på..

Jag tycker du (trådskaparen) har fått mycket bra tips från alla och du får tänka dig hur din häst reagerar om man har fyra brodd istället för två i varje hov!! :)
Att hoppa med broddar på grus är inte så illa!! det "fastnar" inte i broddarna som det kan göra på gräs utan det går lätt. det är min uppfattning i alla fall

Jag kör med gräsbrodd. Om jag har vanliga broddar broddar jag aldrig ur, utan har boots i transporten under skydden. Har jag gräsbroddar broddar jag ur när vi åker hem. (och sätter i när vi kommer dit). Har alltid boots om jag har broddar i transport.

Tänk på att inte ta för snäva svängar, gräs är förrädiskt ;).

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 447
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII