Tips för fondvägg!

MikaTela

Trådstartare
Nu är jag i flyttartagen igen! :angel:

Efter lite strul med hyresvärden så har vi varit och kollat på andra hus och fick idag besked att vi får hyra.

I det rummet som vi ska ha sovrum är det vita väggar förutom ena kortväggen som är riktigt röd. Vi vill inte ha en röd vägg där. Dock vill vi fortsätta ha fondvägg. :)

Men då vi kanske ev hamnar med dubbelhyra iaf 1 månad så är ju inte ekonomin den bästa egentligen. Men vi vill ha tips på snygg fondvägg.
Övriga väggar får fortsätta vara vita, vi är lite fundersamma om vi ska måla i nån udda färg eller om vi ska tapetsera med en udda (helst inte för mönstrad) tapet.
Vad är bästa? :)

Sv: Tips för fondvägg!

Vad har ni för färger på möblemanget?

Jag har tänkt att måla fondvägg nu i veckan, köpte en bronsaktig metallicfärg idag. Ska bli riktigt spännande att se hur dte kommer bli! :)

Ljust metallfärgad och ljust trä är sängen, troligen även tv-bänken träfärgad men vanlig furu, i övrigt har vi inga direkta sovrumsmöbler nu.

Bara ett litet tips, om du vill förändra men utan att det kostar massor så kan du tex bara ta ett hörn med tapet eller färg.

Inte så bra bild men för att visa vad jag menar.

000_0040.jpg

eller om du inte vill ta hela väggen så kan du måla ett mönster (randigt, rutigt?) en schablon (finns färdiga att måla i) eller en väggdekoration (finns färdiga att klistra på väggen). Snabbt, enkelt snyggt!

Håller själv på att förbereda en egenhändigt målad väggdekoration (i en vit hall, på en vägg blir det ett träd i ljusbeige, liknande Roomservice gjorde i Emma och Zätas kök). Hoppas att jag kan!!! :bump:

jag funderar på att göra en tapet av den här bilden och sätta upp tillsammans med vita tapeter i mitt vardagsrum:

Det är ett lågbudget alternativ till tapet och väldig enkelt att knåpa ihop själv :)
Och så är det världens enklaste att göra om sina bilder i Photo Shop :D

Ett alternativ är att köpa ett snyggt tyg som du hänger upp på väggen, och kanske låter lite rött på var sida synas.
Så kan du måla när du är säker, kan kosta på dig om du vill och kanske har mer möbler att passa ihop det med!

Hur mycket gav du för metallicfärgen?
Var det Alcros metallicfärg du använde dig av?

Nordsjö har precis lancerat sin Metallicfärg
Finns i 16 kulörer förutom silver och guld.
7-9 kvm per liter ca 350 kr litern..

Blommor gillar du det, eller vill du ha en slät fondvägg?
Decorama har en del fondväggar i sin pärm och kostar ca 150 kr rullen, du kommer 2 meter på varje rulle + lim. Finns i olika färger men här är lite smakprov.
IMG_0359.JPG

84905.jpg

84904.jpg

84926.jpg

Hmm, tror det vart 500 eller liknande för färgen, min väg var väl dryga 8-9 kvm. Två strykningar behövdes för att få det att täcka.

Använde mig av Alcros färg, men jag tror de flesta har gjort sina egna varianter. Caparol, Beckers och Nordsjö har iaf. :)
Jag blev mycket nöjd, men alla skavanker syns väldigt tydligt då ljuset reflekteras på varje ojämnhet.

Har ingen bild från när det blev helt klart, men såhär såg det ut igår.
vaggen_13322283.jpg

Ett lite billigare alternativ är ju också att måla över den röda väggen med vitt (kräver visserligen ett par strykningar...) och sedan bara köpa en rulle utav någon snygg, kanske lite dyrare tapet (en rulle blir ju inte så farligt) och göra så här;

halltavlan.jpg

Det är tapetserat direkt på väggen och sedan köpte vi lister som vi målade och bara borrade fast som en ram.

Detta har vi visserligen gjort i vår hall, men det funkar säkert i ett sovrum också! å om ni måste återställa väggen den dagen ni flyttar kan man ju bara ta bort ramen, riva ner tapeten och måla vitt.

Annars är ju traditionella fondväggar också jättefint.
Jag tycker att det är jättekul att titta i alla böcker målaraffärerna har med tapeter, dem får man oftast låna hem också, ett tips!

Tack för dom proverna! :)
Är roligt att se.
Jag kan inte redigt bestämma mig för hur jag vill ha det och sen när jag har bestämt mig måste jag övertala sambon som har fastnat för att måla. :angel:

Ett lite billigare alternativ är ju också att måla över den röda väggen med vitt (kräver visserligen ett par strykningar...) och sedan bara köpa en rulle utav någon snygg, kanske lite dyrare tapet (en rulle blir ju inte så farligt) och göra så här;

halltavlan.jpg

Det är tapetserat direkt på väggen och sedan köpte vi lister som vi målade och bara borrade fast som en ram.

Detta har vi visserligen gjort i vår hall, men det funkar säkert i ett sovrum också! å om ni måste återställa väggen den dagen ni flyttar kan man ju bara ta bort ramen, riva ner tapeten och måla vitt.

Annars är ju traditionella fondväggar också jättefint.
Jag tycker att det är jättekul att titta i alla böcker målaraffärerna har med tapeter, dem får man oftast låna hem också, ett tips!

Oj vad snyggt!!

:bump:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 329
Senast: lundsbo
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 056
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag behöver tips. Vi råkade lite spontant köpa nytt hus, så nu ligger vårt gamla ute till försäljning. Men det nya huset består av...
Svar
13
· Visningar
1 685
Senast: Marty
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 091
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2