Tips för fodring utomhus

_Runaway_

Trådstartare
jag tror det är fler än jag som känner mig halvschysst mot hästarna när jag lägger lunchhöet på backen, kanske leran, sanden, ja ni fattar. Man vill ju inte att de ska få i sig sand eller jordbakterier. MEN det har nu min fyndiga far funnit råd på!
Pappa är åkare, och har ett helt upplag av lastpallar här hemma. Så vi tog en halvpall (för en häst), och staplade två lager pallkransar på. Ni som är lite insatta i branschen fattar vad pallkransar är, såna fyrkantiga grejer med gångjärn så man kan vika ihop de, och så ta fram och sätta som en kant runt hela pallen.
Så, nu slipper vi det nertrampade höet i hagen, och dessutom äter hästen inte direkt från marken, utan någon decimeter ovanför.

Sv: Tips för fodring utomhus

Smart!! Helt klart nåt att ta efter!

Har gjort en liknande till mina:) fast jag har en pall i botten och så har jag byggt en ram runt med tre brädor ca 50-60cm högt! Ska försöka bygga en större sen.....Funkar väldigt bra! Hästarna får stå i naturlig ätställning och det blir mindre spill:D

Jag gör så till mina! En pall, på det 1½ pallkrage. Där i lägger jag hösilaget. Det funkar säkert super om man inte har hästar som är så störda som min dam!!! :D Vad gör hästarna? Ja, valacken äter, stoet kör ner huvudet under hösilaget, sen kastar hon upp huvudet så hösilaget flyger all världens väg över hela hagen, och när det landar på marken går det inte längre att äta... :D :devil:

men vänta ett tag nu!
är inte hästen gjord för att äta från marken? jag som hade för mig att gräser växte direkt i jorden... tänk så fel man kan ha!
är hagen så pass lerig och nertrampad så man inte kan ha höet liggande direkt på marken, så är det väl bättre att se över storleken istället...

min häst går i stooor hage, likt förbannat är insläppet som välling för tillfället...
står i ett kollektivstall där vi hjälps åt med fodringar o många har inte tid o traska en halv mil i varje hage för att hästarna inte ska behöva äta i leran, så jag har helt enkelt tagit ett vanligt, svart plastkar som man brukar ha vatten i, o lägger höet i. funkar finemang :)

Enligt våran djurskyddsombud, så får man inte mata i hagen om man inte gjort en cementplatta och en stor foderhäck. Jag fick ljuga oich säga att vi inte fodrar i hagen alls.. Vi ger morgonhöet (2-3kg ute..) Det pga att det spill som blir av höet som dom trampar ner blir en rejäl bakteriehärd, när det multnar och hästarna kunde få i sig det.
Så en skaplig cementplatta, som man kan spola av och en rejäl foderhäck för hygienen är jag tvungen att ha här om dom ska äta ute..

_Runaway_ skrev:
jag tror det är fler än jag som känner mig halvschysst mot hästarna när jag lägger lunchhöet på backen, kanske leran, sanden, ja ni fattar. Man vill ju inte att de ska få i sig sand eller jordbakterier. MEN det har nu min fyndiga far funnit råd på!
Pappa är åkare, och har ett helt upplag av lastpallar här hemma. Så vi tog en halvpall (för en häst), och staplade två lager pallkransar på. Ni som är lite insatta i branschen fattar vad pallkransar är, såna fyrkantiga grejer med gångjärn så man kan vika ihop de, och så ta fram och sätta som en kant runt hela pallen.
Så, nu slipper vi det nertrampade höet i hagen, och dessutom äter hästen inte direkt från marken, utan någon decimeter ovanför.

Och inga hästar har fastnat med benen mellan spjälorna på pallen?

Hälsning Maja

De äter ca en decimeter ovanför mark så jag tror inte det är någon större hälsorisk.
Stopek: nej.

Jag har gjort likadant, fast spikat spjälor"på tvären" på pallen, så att det blir som ett rutmönster. Hoppas nån fattar, svårt att förklara...
I alla fall så blir det inte några mellanrum där de kan trampa ned.

aysha skrev:
min häst går i stooor hage, likt förbannat är insläppet som välling för tillfället...
står i ett kollektivstall där vi hjälps åt med fodringar o många har inte tid o traska en halv mil i varje hage för att hästarna inte ska behöva äta i leran, så jag har helt enkelt tagit ett vanligt, svart plastkar som man brukar ha vatten i, o lägger höet i. funkar finemang :)

Det där verkar smart! Min pålle står själv i sin hage, så det där ska jag definitivt fundera mer på..!!

_Runaway_ skrev:
De äter ca en decimeter ovanför mark så jag tror inte det är någon större hälsorisk.

jag menade inte att jag tror att det är någon hälsorisk med ditt "foderbord", utan att jag inte heller tror att det är någon fara för hästen att äta direkt från marken heller.
hästen äter ju gräset direkt från marken, så varför skulle den inte kunna äta hö som ligger på marken?

Foolish skrev:
jag menade inte att jag tror att det är någon hälsorisk med ditt "foderbord", utan att jag inte heller tror att det är någon fara för hästen att äta direkt från marken heller.
hästen äter ju gräset direkt från marken, så varför skulle den inte kunna äta hö som ligger på marken?

Därför att en hage lätt blir upptrampad = lerig, speciellt där man lägger fodret och då ökar risken för t.ex. sandkolik och boutolism (stavning?).

aiquen skrev:
Därför att en hage lätt blir upptrampad = lerig, speciellt där man lägger fodret och då ökar risken för t.ex. sandkolik och boutolism (stavning?).

men om hagen blir upptrampad och lerig, så är det väl bättre att se över storleken på hagen, alternativt underlaget.
sandkolik tror jag inte är så stor risk att de får genom att plocka med hö som ligger på marken, och (rätta mig om jag har fel, men) för att botulism(bakterier?) ska utvecklas behöver det väl ligga med jord vid jäsning, vilket de inte gör om man bara lägger ut hö.
(blir det liggande så det jäser, så kanske det hade varit en bra idé att rensa lite oftare i hagen!)

Jag vet inte hur dina hästar funkar, men mina trampar i alla fall i det hö som ligger på marken. Även om hagen inte är särskilt lerig så väger en häst rätt mycket, och det hö som är trampat på är otjänligt att äta.
De flesta av mina hästar går i hagar på flera hektar, men de kan ändå konsten att sätta en hov i höet.
Och tänk, det regnar i HELA hagen, inte bara vid grindhålet.:angel:

Det var en enormt bra idé, jag har funderat över det många gånger och nu är jag riktigt sugen p att bygga ihop ett foderbord.

Vi har en STOR skogshage, den tål mycket, men under vintern står de gärna och trampar vid insläppet och runt därikring. De använder inte alltid hela hagen, så det blir lätt lerigt. Regn är ju också något man inte kan rå på.

vi fodrar på marken.

hästarna petar i jorden iallafall...
ibland letar hästarna gräsrötter och sparkar upp jorden för att nå dem. dom sorterar väldigt bra, så det är absolut ingen fara att ge hö på marken.
man behöver ju inte lägga höet där det är som geggigast.:bump:

Att undvika leriga hagar är lättare sagt än gjort på vissa ställen i Sverige. Vi skulle behöva har hur mycket mark som helst för att undvika leran. Min och en annan häst började gå i en ny hage för tre dagar sedan. Inte använd alls på länge. Det var grönt och ingen lera då. Idag var ingången geggig. Några dagar till så har vi ren lervälling där med. Det blir mycket mark om man bara kan använda en hage en knapp veckan under vinterhalvåret...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka