Tips för att stärka galoppen?

Myy

Trådstartare
Hejsan!

Min unghäst är nu 3,5 år och riden sedan sommaren 2005. Han har vilat i perioder.

Nu börjar han bli riktigt välbalanserad i traven. Kan både länga och korta samt hålla tempot riktigt bra. Hans svårighet är galoppen. Där vill han gärna springa fort (för att hålla balansen) och så vill han bli lång och låg. Det är inte alltid så att han fattar rätt galopp, utan ibland måste det till lite ställning och böjning, som hjälp, för att det skall bli rätt.

Har ni några bra, väl beprövade tips om hur jag skall jobba honom för att komma vidare med galoppen?

Tack för tips!

Sv: Tips för att stärka galoppen?

Hur är han i fattningarna? Är han springig redan i fattningarna, eller fattar han bra men faller isär sen och ökar tempot?

Om fattningarna är bra så skulle jag helt enkelt avbryta innan han hinner falla isär. Dvs fatta, galoppera X språng, sakta av, trava och så ny fattning. Fattningar (om de är korrekta) stärker, men tänk på att inte överanstränga.

Galopp i uppförsbacke stärker också, men som sagt lagom är bäst.

Om han springer in i fattningarna och galoppen sedan fortsätter vara springig och så så skulle jag inte jobba speciellt mycket med galoppen i sig, utan stärka hästen mer, gärna jobba lite bommar och så vidare och försöka få honom att orka fatta undersatt och korrekt. För galoppen, spec på en orutinerad häst, blir ju ofta som fattningen.

Personligen är jag väldigt förtjust i galopp i naturen och gärna uppförsbackar (inte så branta och inte så långa dock när de är unga) och utan 'krusiduller' låta hästen rulla över i galopp och galoppera vidare och så bryter man av. Om de får rulla över (inte springa in i!) galopp så blir det oftast bättre fattningar än när de ska fatta för hjälp om de har svårt för det. Och sen när strykan kommit så kommer bättre fattningar.

KL
Jag håller med Alex, galoppen stärks bäst på en ung häst ute i skog och mark.

ang länga och korta - var återhållsam med det på en så ung häst. Ökningar osv brukar man vänta med tills den behärskar alla gångarter i balans och har styrkan ordentligt att skjuta under sig ordentligt. Men du pratar kanske bara lyhördhet för halvhalter och marginella växlingar osv.

Jag har premiärgalopperat treåringen idag. Och nu är jag kääär :love: Okej att jag visste att den galoppen skulle var atrevlig, men jag hade inte riktigt förväntat mig att uppleva hela vidden av det första gången.

Men tog till mitt gamla vanliga koncept, sätt dem i frisk trav, tag en lagom uppförsbacke (inte brant) och så gör du INGENTING (jag hade mantag för att verkligen inte störa) utom möjligen driver om den börjar tappa travtempot. Och se, lilla Fröken Fräken rullade som den naturligaste sak i världen från lugn men frisk trav över i en lugn galopp. Mjuk, fin fattning och fortsatte i lugn, fin galopp. Blev väldigt lång och låg, men det får man så gärna så. Galopperade kanske 60 meter innan jag bröt av. Skrittade lite, vände och när vi travade igen så var hela Kele som en unge som tycker 'titta vad jag kan, mammma, mamma titta!!' och när hon fick tillåtelse rullade hon ur en lugn trav över i en lika lugn och fin galopp som innan.

OM jag hade försökt 'lägga mig i' (jag sitter bara där, id et här stadiet lägger jag inte ens till skänkel, min uppgift är att inte störa - inget annat) så skulle det med största sannolikhet blivit 'sämre' galopp, men just när de får rulla över och fattar 'fint' så får man en lika fin galopp, och låt dem sen rulla på i den och bryt av innan de hinner bli trött, pusta ett tag och så upprepa. (hur många ggr och hur tätt etc beror ju på styrka och utbildningsnivå). Då stärker man utan att de små liven ens uppfattar det som jobbigt.

På en häst som lärt sig fatta men som det ändå lätt blir en sämre fattning med kan man med fördel använda sig av att sätta en frisk grundtrav innan fattning, så de egentligen 'rullar över på hjälpen' än fattar på hjälpen till en början innan styrkan finns.

Akta bara för att alltid galoppera på samma ställe, de lär sig fort och det är iofs en fördel i början för det är då lätt att koppla ihop skänkel med galopp, men sen börjar de förekomma en..

Myy skrev:
Hejsan!

Min unghäst är nu 3,5 år och riden sedan sommaren 2005. Han har vilat i perioder.

Nu börjar han bli riktigt välbalanserad i traven. Kan både länga och korta samt hålla tempot riktigt bra. Hans svårighet är galoppen. Där vill han gärna springa fort (för att hålla balansen) och så vill han bli lång och låg. Det är inte alltid så att han fattar rätt galopp, utan ibland måste det till lite ställning och böjning, som hjälp, för att det skall bli rätt.

Har ni några bra, väl beprövade tips om hur jag skall jobba honom för att komma vidare med galoppen?

Tack för tips!

Ja, låt hästen springa i skogen rakt fram i galopp. Lång och låg och i den fart han behöver, inte för långsamt, utan att vara överilat. 3,5 år är en ung ålder för att försöka börja arbeta hästen i en hög form och samlad. Låt den får röra sig över långa sträckor i skritt och lite trav och några galopper.

Gå in på ridbana max en gång i veckan och rid i långsamma gångarter. Kan tro att du kan räkna med att han är redo för lite galopparbete på ridbana om någon halvår om du låter honom få galoppera ute i skog och mark. Sedan när han kan gå i form på ridbana, så är det bra att då och då ge vila några veckor från denna typ av arbete på ridbana och bara gå rakt fram i skogen. Arbete rakt fram är defintivt underskattat.

Bara för att man rider rakt fram i skogen betyder dock inte att hästen inte kan gå lång och låg och i form och även i lite högre form i långsamma gångarter. Man kan även rida öppna och sluta. Mycket kan byggas på grusvägar i skogen. Man riskerar definitivt inte att hästen arbetats för mycket på volt och för mjuka underlag på så sätt.

Hälsning Maja

Hejsan!

Tack för alla råden! Det verkar som om jag redan jobbar enligt många av dem.

Ja, jag rider mycket ute och han vill väldigt gärna galoppera, i stället för att trava. Jag försöker att inte alltid galoppera på samma ställe, för som någon skrev, då förväntar han sig det varje gång vi kommer till den platsen.

Nackdelen med att låta honom bestämma när han skall rulla över i galopp, är att han då lätt blir stark och även vill bestämma tempot. Halvhalterna i galoppen fungerar inte riktigt då och jag vill ju inte att det skall gå hur fort som hellst hela tiden :crazy: . Om ni förstår vad jag menar........

Fler ideér?

Är det halvhalterna som inte fungerar eller är bromsen ur funktion? Dvs kan du utan problem sakta av, men halvhalt går inte igenom?

I så fall, skit i halvhalterna i galopp. Om däremot bromsen inte fungerar så skit i galoppen och trimma broms och gas i skritt och trav.

Vad gör han i galopp på helt lös tygel? En del unghästar använder handen som femte ben för att stödja sig på, ta bort stödet och de kan helt enkelt inte hålla det där höga tempot. Men ofta vågar man inte släppa för det känns som om då drar de, och så håller man hårdare, de lägger sig på och älgar ännu mer etc. Men om man bara vågar släppa så är det många av dem som först älgar iväg, sen inser shit det här går ju inte och sen sansar sig.

Hej!

Lite både och, vad gäller halvhalter/bromsen. Alltså, halvhalterna fungerar inte men bromsen fungerar, fast inte när han väl fått upp hastigheten ordentligt (det har hänt en gång), då får jag ta i ordentligt (rejält!) för att han skall lyssna.

På helt lösa tyglar balanserar han sig bra, men håller inte tempot utan smygökar tills jag är tvungen att börja ta i tygeln och bromsa. Har vid ett tillfälle låtit honom hållas för att se vad som hände, det var då det gick ordentligt fort och bromsen inte tog ordentligt trots att vi galopperade en ordentligt sträcka.

Men okej, jag skall försöka att jobba mer på bromsen i skritt/trav och sedan galoppera på lite lösa tyglar. Skall försöka att göra detta i någon liten backe, så att det i alla fall blir lite motstånd :smirk:

Myy skrev:
Hejsan!

Tack för alla råden! Det verkar som om jag redan jobbar enligt många av dem.

Ja, jag rider mycket ute och han vill väldigt gärna galoppera, i stället för att trava. Jag försöker att inte alltid galoppera på samma ställe, för som någon skrev, då förväntar han sig det varje gång vi kommer till den platsen.

Nackdelen med att låta honom bestämma när han skall rulla över i galopp, är att han då lätt blir stark och även vill bestämma tempot. Halvhalterna i galoppen fungerar inte riktigt då och jag vill ju inte att det skall gå hur fort som hellst hela tiden :crazy: . Om ni förstår vad jag menar........

Fler ideér?

Inte skall väl hästen bestämma när den skall galoppera.

Hälsning Maja

Myy skrev:

Fler ideér?

Nej, nej, nej! Det är ALLTID du som bestämmer om ni ska galoppera eller ej!

Men du kan bestämma om han FÅR rulla över eller inte. Men han ska inte få springa som han vill, men om fattningarna fungerar dåligt kan man tillåta hästen att när det passar dig rulla över i galopp istället och galoppera vidare ur den. Men beslutet ska alltid vara ditt - INTE hästens.

Vad händer om du verkligen tar tag i honom när han blir stark? Ingen dragkamp utan be om avsaktning och om han inte lyssnar sätt honom i princip på hasorna?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar