Sv: Tips för att få...
Hm, jag har en travare som mer än allt vill svänga fort i svängarna, nästan så hon sticker.. så jag kunde inte rida på långa tyglar där det var korsningar och svängar och så vidare. Nu börjar jag få bort det sakta men säkert genom att jag har övat mycket halter med hon, jag rider mer med benen och rumpan. Har även lärt hon att backa (ej som straff, bara så hon ska lyssna och lyda) Sen när hon väll försökte svänga gjorde jag volter, och vägrade helt enkelt ge mig och försökte få hon att tänka på annat så nu under en ridtur gör jag alltid mycket halvhalter, jobbar med rösten, lyssningsövningar som att backa, lägga in lite volter, lite öppna och sluta på vägarna (är ej en trafikerad väg, kommer nästan aldrig bilar) så nu räcker det med att jag säger ett skarpt nej och styr med motsatta skänkeln så hon fortsätter gå rakt fram.
Sen har jag ju vissa dagar som är bättre än andra, men jag märker att det blir så mycket bättre och kan under nästan hela ridturen rida på långa tyglar i avslappnad takt.