Tips för att få...

A

allessa

en bra, lugn och taktfast skritt när hästen i fråga bara vill trava.....kan inte skritta på långa tyglar för då drar hon iväg i trav...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips för att få...

Hm, jag har en travare som mer än allt vill svänga fort i svängarna, nästan så hon sticker.. så jag kunde inte rida på långa tyglar där det var korsningar och svängar och så vidare. Nu börjar jag få bort det sakta men säkert genom att jag har övat mycket halter med hon, jag rider mer med benen och rumpan. Har även lärt hon att backa (ej som straff, bara så hon ska lyssna och lyda) Sen när hon väll försökte svänga gjorde jag volter, och vägrade helt enkelt ge mig och försökte få hon att tänka på annat så nu under en ridtur gör jag alltid mycket halvhalter, jobbar med rösten, lyssningsövningar som att backa, lägga in lite volter, lite öppna och sluta på vägarna (är ej en trafikerad väg, kommer nästan aldrig bilar) så nu räcker det med att jag säger ett skarpt nej och styr med motsatta skänkeln så hon fortsätter gå rakt fram.

Sen har jag ju vissa dagar som är bättre än andra, men jag märker att det blir så mycket bättre och kan under nästan hela ridturen rida på långa tyglar i avslappnad takt.

:idea: vad med och prova när du skrittar henne och ha korta tyglar till en början och så småningom länga tyglarna lite var efter det passar under rittens gång helt obemärkt för hennes del. :) Och berömma henne massor med för varje gång du länger tyglarna...:banana:
hoppas det kommer gå bra.

Kolla först om hon har ont någonstans.. Varit med om att en ponny som INTE kunde gå lugnt när man red, ponnyn hade fel i benen, så den sprang ifrån sin smärta.

Vår ponny ville inte skritta på långa tyglar på väg hem från uteritt. Antingen blev det trav eller så blev det ett tråkigt taktande hela tiden. Jag red då på halvlånga tyglar och krävde skritt. Höll emot med säte och hand om hästen ville trava. Så fort hon började takta så klämde jag i med ena skänkeln så att hon blev tvungen att röra sig i skänkelvikning=jobbigt=kunde inte takta. Så fort det var skritt igen - rakt fram. Till slut lärde hon sig att skritt är bekvämast. Ibland när hon var riktigt taggad och ville hem fort, så gick hon på sidan själv när det blev taktanslag...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 244
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama