Tips för att få hästen att äta sina mineraler

ufot

Trådstartare
Fick hem min nya häst i fredags. Tyvärr vill hon inte äta upp sina mineraler. Jag ska köpa betfor i veckan och prova, men finns det något som är ännu bättre?

(Snälla, jag vill inte ha någon diskussion huruvida hon behöver sina mineraler eller inte. Jag vet redan att hon behöver dem.)
 
Mitt tips är att fråga den förra ägaren hur de fick i henne mineraler. Kanske finns det någon sort hon tycker är mindre äcklig.
 
Min får granulat (pulver) i stället för pellets så slipper vi massa vete och sånt som företagen blandar i. Det blandar jag i uppblött lusern, funkar toppen! Förrut blötte jag havre och gjorde till en gröt, det gick lika bra.
 
En av mina hästar är också expert på att pilla ut mineralerna. Testade olika märken och både pellets, uppblött och hela, och även granulat. Inget gick. Sen bytt jag till mineraler i capsform och dom äter hon. Tror mycket sitter i smaken helt enkelt
 
Tant vägrade mineraler. Blä. Usch. Du e dum!

Det som till slut gick var mineraler i flytande form, och då endast de som hon verkligen behövde, i betfor*. Som vandes in väääääääääldigt långsamt. Det gick också bra med de mineraler som var gömda i vissa sorters müsli (men du vet... bara svindyra sorter som typ paavo, för billigt kunde det ju inte vara), och även på små mängder (100-200g) fyllde dessa upp behovet (ihop med grovfodret naturligtvis) ganska väl.

Även mikromineralerna löste sig på ett tillfredställande sätt (även om det kanske inte alltid var perfekt). Enda som egentligen stack ut, och som vi inte fick ordning på, var kobolt (alltid lågt), men ... dels verkade inte störa henne, och dels lyckades jag alldrig hitta någon form av kobolt att fodra med.

Det sagt... när Tant och Fröken sen fick var sin bytta med 'godis' (befor+mineraler) på betet, och Fröken fick vanliga pelleterade mineraler, då, DÅ gick det bannemig att äta vanliga mineraler. Bara för att de låg i någon annans hink... GHA. :rage:

*Den gamla sorten, dock, med mer socker. Den nya betforen tyckte hon inte alls om lika mycket.
 
min häst vägrade också mineraler en period, jag provade sju olika sorter (tur att de andra hästarna inte är så kinkiga ;)) och till slut så visade det sig att hippos sortiment dög. Jag blandade det i lite betfor, lite havrekross och så skalade jag ner en morot eller två och då blev det tillräckligt saftigt och mumsigt tydligen så då gick det ner.

Det visade sig dock att hästen hade ett infekterat sår i munnen, då hon inte var riden eller ens haft bett vid den tiden så har hon förmodligen ätit någon vass gren som stuckit henne i kinden och som inte ville läka. Och en tanke som slog mig är att det kanske sved när hon åt mineraler och att detta sedan satt i huvudet på henne :confused: Långsökt kanske. Däremot så smakade jag faktiskt på en mineralsort och den var vidrig :yuck: hur besk som helst så det kan jag förstå att det inte gick ner.

Nu är såret läkt sedan länge i alla fall och nu äter hon sina mineraler utan morotsremsor :up:
 
Fick hem min nya häst i fredags. Tyvärr vill hon inte äta upp sina mineraler. Jag ska köpa betfor i veckan och prova, men finns det något som är ännu bättre?

(Snälla, jag vill inte ha någon diskussion huruvida hon behöver sina mineraler eller inte. Jag vet redan att hon behöver dem.)
Mash sensitive från krafft fungerar bra för min tant som varken gillar mineraler eller betfor. ger henne 1-2 dl ts o blandar med ca 0,5l vatten o whoops så har hon ätit det :P
 
Eller så kan du ju bara lugnt vänta lite o se om hon börjar äta dom när hon vant sig vid ditt stall och sitt nya foder.
 
En av mina hästar är också expert på att pilla ut mineralerna. Testade olika märken och både pellets, uppblött och hela, och även granulat. Inget gick. Sen bytt jag till mineraler i capsform och dom äter hon. Tror mycket sitter i smaken helt enkelt

Min gillar också det, jag har Hippo Selection.
 
Svarar alla. Hon åt bättre idag, men utan någon egentlig entusiasm. Hos förra ägaren åt hon betfiber mix och åt då utan problem. Mash är nog också ett bra alternativ. Hon behöver inte kraftfoder, hon äter sitt hö utan problem.

Sen är allt nytt för henne. Hon har gått i en hage hemma hos uppfödaren hela livet och har aldrig lämnat gården.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp