Tips Att FÅ Min HÄst I Kondition

Megs

Trådstartare
HEJ,
skullle bara ha lite tips på hur jag snabbt o lätt ska få min lilla älskling in kondition.
har precis köpt honom o fick honom hem för ca två veckor sen.:banana: han har inte blivit riden eller liknande på över 6 månader. jag har ett fullblod på 8 år (har gått löp).
första veckan jag hade honom hemma tog jag bara ut o ledde honom eller lät honom gå i hage (först ensam sen med en annan häst o ett par dar senare med tre andra. inga problem alls:) ), mest för att han skulle vänja sig vid allt nytt som fanns att titta på.
andra veckan har jag börjat "lös"longera honom i träns men inte inspännd, mest trav men ett par varv galopp men bara i ca 10-15 minuter sen har jag gått med honom efter det. de senaste dagarna har jag longerat på samma vi men sen bara suttit up o skrittat i ca 10-20 minuter på lång tygel.
till helgen tänkte jag ta ut honom på en lite skritt-tur i parken nära stallet.

nu... är det någon med lite tips om vad mer/hur etc etc jag kan göra med honom. han har inga muskler alls på ryggen o blir varm (nästan svettig) efter bara ca 5 minuters travande.

Sv: Tips Att FÅ Min HÄst I Kondition

Det finns inga genvägar till bra kondition! Grunden är skritt.skritt skritt skritt. Du kan skritta i stort sett hur mkt som helst, men det andra ska komma när hästen har fått grundmuskler. Det är viktigt att hästen får rätt sorts kraftfoder, för det behövs för att bygga muskler.

MissOnly skrev:
Det finns inga genvägar till bra kondition! Grunden är skritt.skritt skritt skritt. Du kan skritta i stort sett hur mkt som helst, men det andra ska komma när hästen har fått grundmuskler. Det är viktigt att hästen får rätt sorts kraftfoder, för det behövs för att bygga muskler.

Håller med, skritt skrit skritt, du kan ge dej ut och skritta i 1 timme om du vill, det är det som kommer ge din häst mest kondis, muskler osv kommer sedan av sig själv när din häst har blivit lite mer i form osv. :)

Skulle föreslå skritt 10min och trav 5min, skritt 10min och trav 5min osv. i ca 1timme. Då hinner pulsen gå upp och sedan ner igen med jämna intervaller. Efter ett tag så ökar man till skritt 10min och trav 10min osv.

Hej!

Är han helt omusklad så kan det vara jobbigt för honom att bära dig på långa skrittrundor. Jag rekommenderar tömkörning - i skritt till att börja med i kombination med kortare ridpass.

Är du inte van att tömköra, så kan du förhoppningsvis få hjälp så att hästen arbetar i rätt form och bygger rätt muskler.

/Cecilia :)

Fråga de på distans forumet, de om några vet hur man gör för att få sin häst i kondition.

På distansforumet är det en stor FY-sak att skriva "bygga kondition" och orden "snabbt och lätt" i samma mening. *upplyser om vänligt, men bestämt*

UT i skog och mark, och skritta! skritta kuperat (ingen brant klättring såhär i början, men gärna på små stigar och över stock och sten). Inte för långa pass i början - du vet bäst själv och märker på honom vad han tål. Men lugnt, lågt tempo. samtidigt lär du känna hästen.

f.ö: är du säker på att det är dålig kondis som är orsaken att han svettas? om han har gått löp har han nog topp kondis - är det stress eller ansträngning från arbete han inte är "van vid", dvs arbete på lina på böjda spår osv?`eller är han ny i sin nya miljö och därför spänd? att han saknar "rid muskler" är förklarligt: även om han gått löp så har han inte ridmuskler av den typen en ridryttare pratar om - det byggs också upp succesivt, och BRA i skog och mark.

Lär känna din häst främst UTE är mitt råd. Om du vill kan du varva med tömkörning, MYCKET bättre än att longera..... du bygger samtidigt som du får in "ridkänslan" hos hästen - det får du INTE i lina....och gå sakta. det finns inga genvägar, bara senvägar. men med mycket och regelbunden uteridning bygger du ganska snabbt ändå relativt talat.

Lycka till!!!!!

Mackan/vars xx var tunn och utan muskler vid köp, och som sen gick uteslutande i skogen 2 månader med ökad intensitet innan vi red på ridbana/ridhus, och numera är en fin ridhäst med muskler både fram och bak :)

Senast ändrad:

Det är ju den fina hästen du hade bilder på i en annan tråd.

Eftersom den har så eländigt lite muskler men säkert bra grundkondition pga löp tidigare (svettningen har nog inget med det att göra) så skulle jag jobba mkt med tömkörning, samt skritt över stock och sten, så att den får arbeta med ryggen. Men lagom mycket. Öka på lite allteftersom.

Lite lätt klättring som du sen också kan öka på. Tänk på att inte jobba den för hårt med ryttare så att den pga muskelbrist börjar gå med sänkt rygg och befäster det.

Konditionen ska du inte tänka på alls just nu. Först måste hästen få muskler att orka bära dej och sej själv.

Kanske tömköra varannan dag och rida ut i skogen varannan. Att skritta och trava lätt i terrängen får den att automatiskt söka sig framåt neråt (för att se var han sätter fötterna:angel: ) och på så sätt lättare få upp ryggen.

Ta det i en lugn takt, det tar tid att bygga upp muskler, men hästen är ju ung och då brukar det gå fortare.

Et fullblod som kommer från banan har ju normalt mycket mer muskler än din häst, även om det inte är drerssyrmuskler direkt. Men i det här fallet har den ju tappat allt den hade och måste starta försiktigt.

Senast ändrad av en moderator:

tack för tipsen!!:D

tyvärr bor jag lite risigt till i förhållande till skog o mark (har hästen i stan) men vi har en jättestor park bara på andra sidan vägen dit jag ska ta honom. där har vi lite upp o ner mark så vi kan nog hitta ngt att klättra i. tog ut honom på bara 10-15 min skritt runt stall-området nu i helgen o han var jätteduktig. inte så mycket som ett vift på örat för bilar, lekande barn eller den "berömda" fågelskrämman:devil: i en trädgård som (naturligtvis) ÄTER hästar...eller tja, i deras ögon i alla fall , haa ha

tömkör vågar jag inte ännu för med all mat han får för att lägga på vikt så är han pigg så att han skulle vilja krypa ur sitt eget skinn:crazy: så ..så fort jag ger honom lite "space" eller lite förmycket lina så flyger han i luften o bockar o har sig så jag är lite rädd för tt vi ska trassla in oss(ha ha, fast glad är han!!) ska dock prova det när han lugnat ner sig lite eller om jag tex har kunnat ha honom ute i hagen lite innan så att han fått bralla av sig!!:bump:

Megs skrev:
tömkör vågar jag inte ännu för med all mat han får för att lägga på vikt så är han pigg så att han skulle vilja krypa ur sitt eget skinn:crazy: så ..så fort jag ger honom lite "space" eller lite förmycket lina så flyger han i luften o bockar o har sig så jag är lite rädd för tt vi ska trassla in oss(ha ha, fast glad är han!!) ska dock prova det när han lugnat ner sig lite eller om jag tex har kunnat ha honom ute i hagen lite innan så att han fått bralla av sig!!:bump:

Vad får han för mat?
Att ge en häst som inte rör så mkt på sig mkt eneririk mat, gör ju att han inte har någon stans att göra av med energin på.
Vet du inte själv, så ta hjälp av en kunnig person som kan hjälpa dig med en bra foderstat åt honom.

Jag har själv haft fullblod och dom kräver mkt mat, mitt sto var väldigt svår att hålla i hull och hon fick mkt mat, men inte så mkt mat som ger mkt energi (typ havre)

Hur länge sen var det han slutade springa??
Det finns inga genvägar till en bra kondition, det finns inga lätta eller snabba vägar, det tar sin tid.

Lycka till och hoppas att det går bra med honom. :)

Megs skrev:
HEJ,
skullle bara ha lite tips på hur jag snabbt o lätt ska få min lilla älskling in kondition.
har precis köpt honom o fick honom hem för ca två veckor sen.:banana: han har inte blivit riden eller liknande på över 6 månader. jag har ett fullblod på 8 år (har gått löp).
första veckan jag hade honom hemma tog jag bara ut o ledde honom eller lät honom gå i hage (först ensam sen med en annan häst o ett par dar senare med tre andra. inga problem alls:) ), mest för att han skulle vänja sig vid allt nytt som fanns att titta på.
andra veckan har jag börjat "lös"longera honom i träns men inte inspännd, mest trav men ett par varv galopp men bara i ca 10-15 minuter sen har jag gått med honom efter det. de senaste dagarna har jag longerat på samma vi men sen bara suttit up o skrittat i ca 10-20 minuter på lång tygel.
till helgen tänkte jag ta ut honom på en lite skritt-tur i parken nära stallet.

nu... är det någon med lite tips om vad mer/hur etc etc jag kan göra med honom. han har inga muskler alls på ryggen o blir varm (nästan svettig) efter bara ca 5 minuters travande.

Jag fick min häst i somras, hon hade iof kondtion, fast inte ngn bra och inte så mkt muskler, nu går jag inte in på vad jag gjorde med henne eftersom hon redan hade OK kondtion och lite muskler att utgå från men jag kan försöka ge lite almänna tips!:idea:

Rid ut mkt i början, över stock och sten (bygger bra muskler och kondtion), i början mestadels skritt och lugn trav korta stunder.
Utöka sträckan och tempot allt eftersom..
Sen är klättring (i rimliga mängder) mycket bra!
Även galopp uppför (ej för branta) backar nyttigt.
Ang. kondtionen är de MKT bra att trava i mkt långsamt tempo en ganska lång sträcka (du får såklart känna efter hur lång sträckan ska bli). De där jag i distansforumet (där kan du ju gå in och fråga hur de tränar upp sina hästar otroligt bra kondtion!)

LYCKA TILL!:D:D

När jag fick min ponny så hade hon ingen bra kondition. Jag började med att skritta i en vecka sedan andra veckan travade jag kortare stunder och sedan den tredje veckan så galopperade jag kortare stunder. Sedan är det bara att fortsätta så.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama