tips att få kissar att gilla nytillskott

tindra

Trådstartare
föräldrarna verkar att ha blivit med en katt till helt plötsligt. en liten hane som dök upp för ett par veckor sedan jamandes och strykandes runt huset.

polisen, grannar + katthem har kontaktats men ingen har velat veta av honom änn.. föräldrarna behåller honom om ingen dyker upp och i veckan ska han kastreras.

honkatten de haft i 4 år tycker inte om nytillskottet värst mycket har jag fått höra, möjligt att detta blir bättre efter kastrationen?

så, någon som har lite bra tips på saker de ska tänka på? de får mat på skilda platser osv.. pojken är super kelig och social och inte det minsta rädd för människor eller så.

föräldrarna är lite bekymrade över sin lilla bäbis (honkatten) och vill gärna att dessa två ska bli kompisar så att de kan ge den lilla pojken ett bra nytt hem där han får stanna resten av livet..

Sv: tips att få kissar att gilla nytillskott

Har haft precis samma situation i min närhet.

De första dagarna hölls katterna helt åtskilda, varje katt hade egen låda, egen matplats, egna sovplatser o.s.v. En fördel var att de kunde se varandra genom en glasdörr. Den yngre katten fräste bara vid åsynen av den äldre först, men vågade sig snart fram till dörren och satt där och tittade och väste bara ibland. Den äldre katten håller sig mest undan, han har alltid varit väldigt snäll och tålig, gömmer sig hellre än tar konflikt.

Efter några dagar släpptes de ihop under uppsyn. Den yngre morrar och fräser ibland, viftar lite med tassen om den äldre kommer för nära, men det har aldrig blivit bråk. De kan befinna sig i samma rum utan några "missljud" (;)) och ligger gärna och tittar på varandra. Båda katterna vill gärna ha koll på vad den andre gör och kissar gärna revir i varandras lådor. De har blivit stående nos mot nos några gånger utan reaktion och igår kom de riktigt nära varandra en stund utan att någon reagerade, helt enkelt för att de hade annat att fokusera på (en glasspinne).

Jag tror att katter kanske borde få ordna upp sådant själva i möjligaste mån, att man bara går emellan om det blir bråk.

det låter logiskt att de ska få ordna upp det själva :)

föräldrarna är inte vana vid fler än en katt, de har haft katt så länge jag kan minnas men alltid bara en åt gången.

men som du säger så löser det sig nog.. det kan ju vara en fördel att nytillskottet är yngre skulle jag tro..

tack för svaret :D

Jag hoppas också på massor av tips.

Jag har en ragdollhona på 9 månader. Förra veckan var mamma och hämtade en liten hankattunge, tanken var att de skulle kunna leka och ha kul, då min hona är minst sagt livlig och vi är mycket hos mamma.

MEN, damen beter sig som ett svartsjukt storasyskon. Inte längre minst och sötast i familjen. Väser och morrar bara hon ser den lille som blir helt förskräckt.

Inte ens vi människor får ta henne, hon morrar åt oss också.

Vad gör man åt en katt som gett svartsjukan ett ansikte?

Vad gör man åt en katt som gett svartsjukan ett ansikte?

Man ger henne tid och ännu mer kärlek och ensamtid med sina människor. Ge henne t.ex. ett efter rum där kattungen inte kommer in. Eller låt henne sova i sovrummet på nätterna med dig (er?) och låt kattungen sova i något annat rum med någon annan.
Ge alltid den äldre katten mer uppmärksamhet, godare mat och mer kärlek än lillkissen, hon måste känna att det är hon som är prinsessan och att den nya inte utgör något hot för henne.

Nu kan jag säga att damens julklapp hänger löst. Nyss flög hon på den lille stackaren så han skrek. Jag har hela tiden trott att hon är rädd, men icke.

Så det blev hemfärd bums för fröken.

Och då har vi ändå ägnat oss mycket åt henne ikväll. Och hemma hos oss är hon precis som vanligt.

Mycket märkligt. Jag som trodde ragdollen var en fredlig och social katt.

Kan det vara p-pillerna som krånglar? Satte in dem för tre veckor sedan då vi ev. tänkt ta en kull på henne till våren innan vi kastrerar.

Nu kommer de inte att få träffas mer, vi vågar helt enkelt inte...

Nu kan jag säga att damens julklapp hänger löst. Nyss flög hon på den lille stackaren så han skrek. Jag har hela tiden trott att hon är rädd, men icke.
Var det så farligt då? Mina katter som är bästa kompisar skriker till rätt rejält ibland när någon lek urartar. Dom kan vara ganska bra teaterapor;)
Hon kan mycket väl vara rädd och känt sig trängd och flugit på honom därför, jag tycker inte att du ska dra för stora växlar av ett litet missöde..

Det som hände igår var att hon satt i "bakhåll" och morrade, sen gick han bara förbi på ca två meters avstånd, och precis när han passerat flyger hon på honom.

De har inte ens hälsat ordentligt, hon morrar och väser åt honom bara hon ser honom.
Så det var ingen lek som urartade heller, hon anföll på riktigt.

Vi får prova när han är lite större, nu är han bara tolv veckor och väldigt liten, så det känns lite onödigt.

föräldrarna tackar för artikeln :bow:

nästa vecka har de fått tid hos vet för kastrering, öronmärkning och allmänt klämma och känne igenom lillpojken.

han får bo i eget rum om nätterna och när han inte är ute.. tydligen har de båda nosat på varandra ett antal ggr och det är helt ok. men föräldrarnas honkatt är på och tassar honom i baken när hon får en chans :p

Liknande trådar

Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 257
Senast: Tualma
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 556
Senast: Devinie
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama