Tips ang betäckning

Hemi

Trådstartare
Jag har ett sto med mkt attityd hon är snäll och trevlig på alla sätt men vid brunst blir hon en bi*ch.
Fullblodsdam som tidigare inte haft ett så lätt liv, hon har förtroende för mig men har svårt för karlar, speciellt vid brunt, är 6 år.

Vi vill betäcka henne med vår welshhingst och prova förra året, vi ställde de bredvid varandra i stallet, hon ställde upp där och visa god vilja, när vi kom ut och hingsten skulle hoppa på blev hon först rädd och hoppa fram, försökte direkt igen och höll henne så hon inte kunde hoppa, då slog hon efter hingsten. Vill ju inte skada dom så blev inte fler försök det året.

Iår vill vi försöka igen. Tips mottages
Är det ens lönt att försöka med samma hingst?
Släppa henne i hagen bredvid under försommaren så de kan bekanta sig?
Ha henne lös vid betäckning och bara hålla hingsten? Tvärtom?
Prova dagligen under varje brunst för att se om hon släpper till? Sist ställde hon upp bra men ville inte att han skulle komma på.
Detta är de förslagen jag själv spånar på...

Språnglinor och brems känns ju lite som våldtäckt, men kan kanske bli nädvändigt med risk för att annars skada hingsten.

Hon är kollad av veterinär.
 
Sv: Tips ang betäckning

Jag skulle hellre överväga att ta en hingst som står på semin än betäcka naturligt om hon är så bökig.
 
Sv: Tips ang betäckning

Förstår jag dig rätt att ni bara provade vid en enda dag i fjol?
I så fall är det ju inte alls säkert att hon var vid högbrunst just då. Det finns ston som endast släpper till hingsten under några få timmar vid varje brunst.

Låt hingsten teasa ordentligt på vilket sätt som nu är lämpligt för er, med er anläggning och era hästar. T ex kanske det fungerar att ha dem i boxarna bredvid varandra, om hon inte slår i väggarna och riskerar att skada sig.

När ni bedömer att det är läge att prova om hon tar emot hingsten, släpp inte fram hingsten förrän hon ställer upp ordentligt.

Har ni rutin av handbetäckning? Om inte, be en erfaren hingsthållare om hjälp.
 
Sv: Tips ang betäckning

Eftersom vi bara försökte en gång förra säsongen vill jag försöka lite mer innan jag sätter henne på semin isf. Vill ju ha denna hingsten..

Via: Jag är inne på samma spår, vi brukar ta stona varannan dag när de är i brunst men tänkte prova detta stoet oftare och hoppas att hon står fint när hon väl är mottaglig. Står hon i box bredvid honom kickar hon inte alls, det är bara när han ska på.
 
Sv: Tips ang betäckning

Eftersom vi bara försökte en gång förra säsongen vill jag försöka lite mer innan jag sätter henne på semin isf. Vill ju ha denna hingsten..

Via: Jag är inne på samma spår, vi brukar ta stona varannan dag när de är i brunst men tänkte prova detta stoet oftare och hoppas att hon står fint när hon väl är mottaglig. Står hon i box bredvid honom kickar hon inte alls, det är bara när han ska på.


Har varit med om ett par ston som trots högbrunst slår ifrån då hingsten hoppar upp. Hade en jättesnäll och rutinerad hingst tidigare som uppvaktade utav bara den och la huvudet på baken och liksom testade och då stod dessa ston, men när han skulle upp så small det ändå. Båda dessa var UL innan och det var dags att betäcka.

Det vi gjorde med dessa var att släppa ihop med hingsten. Han var väldigt bra med stona och det var inga större problem. Dom gick ihop hela sommaren och båda vart dräktiga. Den hingst jag har idag skulle jag aldrig ens fundera på att släppa ihop med något sto, han är alldeles för het på... Hur är din hingst??
 
Sv: Tips ang betäckning

Han är ganska lugn, står snällt och väntar på att få hoppa på till vi ger tillåtelse, har provat honom på fribetäckning ett år med ett mer erfaret sto vilket sköttes bra då.
Problemet är bara att han har lite svårt att komma upp själv utan hål/sluttning då han är 137 och stoet är 160 men funderar på att låta dom gå tillsammans under övervakning och om han får komma till kan man isf se om han behöver hjälp.
Stoet är ju i övrigt snäll till sina hagkamrater så har svårt att tro att hon skulle attackera honom bara för han är där.
Hingsten går med annan hingst under resten av året (när det inte finns brunstande sto i närheten) så han går fint med andra.
 
Sv: Tips ang betäckning

Han är ganska lugn, står snällt och väntar på att få hoppa på till vi ger tillåtelse, har provat honom på fribetäckning ett år med ett mer erfaret sto vilket sköttes bra då.
Problemet är bara att han har lite svårt att komma upp själv utan hål/sluttning då han är 137 och stoet är 160 men funderar på att låta dom gå tillsammans under övervakning och om han får komma till kan man isf se om han behöver hjälp.
Stoet är ju i övrigt snäll till sina hagkamrater så har svårt att tro att hon skulle attackera honom bara för han är där.
Hingsten går med annan hingst under resten av året (när det inte finns brunstande sto i närheten) så han går fint med andra.

jag hade nog låtit hingsten o stoet gått tillsammans under sommaren utan andra hästar i samma hage. Tror inte du behöver bekymra dig för att hingsten inte ska komma upp, dom löser det garanterat när stoet väl är i brunst och det är dags.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 904
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp