Tios till bra balans och sits

S

slayer

Hur övar man upp sin balans och sits? Har ni några bra tips?

Mvh
Slayer
 
Sv: Tios till bra balans och sits

Bli longerad barbacka/utan stigbyglar,gärna när din tränare är med o kan rätta dej...rid en stund utan stigbyglarna varje dag...
 
Sv: Tios till bra balans och sits

tack. problemet är bara attt barbacka kan göra lite ont eftersom min häst är väldigt otränad, precis som jag. så ryggen är väldigt omusklad. AJ!

Men tack, jag ska jobba på det.
 
Sv: Tios till bra balans och sits

jag har också problem med sitsen och balansen. Har ridit i sex år och jag kan fortfarande inte rida barbacka. Ifall inte hästen skrittar långsamt. :S
 
Sv: Tios till bra balans och sits

Träna träna :)
haha, slayer, det är då man önskar sig en liten fet ponny eller hur! ;)
 
Sv: Tios till bra balans och sits

Hej sitter i precis samma sits men har börjat träna för en mycket duktig tränare rider hennes välutbildade hästar fast jag har unghäst och där funkar inte en dålig sits och balans gå in på www.blekingeridsport.se har du nån möljighet att rida för henne vet ej var du bor men hon är super på att rätta sits har aldrig haft sån träningsvärk. Nåt hon rekommenderade är att träna upp buk musklerna de tränar man aldrig med vanlig gympa och de gör mycket för ridingen på ett core pass eller pilates kan man få övningar att träna upp de. Plus de andra tipsen är de som gäller så det är bara till att träna men ta hjälp av instruktör annars går det aldrig att få ordning på balans och sits.
 
Sv: Tips till bra balans och sits

Tack snälla ni för alla svar. en sån toppen sida! Nu ska jag öva, öva och öva på min allt för smala ponny...


Mvh Slayer
 
Sv: Tios till bra balans och sits

Jag fick ett tips av min nya tränare igår.

Hon tyckte att jag ska longera hästen, med sadel utan stigbyglar.

När man blir lite varmare i kläderna ska man prova att gymnastisera med kroppen, lyfta knäna, cirkla med armarna, pendla med benen. Just för att man ska ha hitta en sits där man har balans. Målet är ju att kunna sitta så avslappnat som möjligt, genom att gymnastisera så undviker du att fastna i en spänd sits.

Hon tyckte inte att man ska göra detta barbacka, eftersom det trots allt är i sadeln man ska rida och det är där man vill hitta sin optimala sits.
 
Sv: Tios till bra balans och sits

Rid på lina!! Linföraren håller koll på tempo och styrning, Du kan helt koncentrera dig på din balans och följsamhet. ha sadel på men ta bort stigbyglarna. Tyglarna gör du knut på så du kan ta tag i dem om du känner att du behöver. Bästa sitsträningen som finns tycker jag. Alla borde rida på lina emellanåt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: skiesabove
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 605
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp