Tinka's Boy

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Boop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 296

Boop

Trådstartare
Jag såg att Tinka's Boy finns med i flyinges hingstprogram men på deras information om hingsten står följande: "Särskilt observandum från avelsvärderingsnämnden:
Tinka´s Boy toppresultat inom sporten på högsta nivå under många år uppväger förekomsten av en ”osteochondrosliknande” röntgenförändring i knäleden vänster bak."

Vad är era erfarenheter kring osteochondros. Hur stor är sannolikheten att han nedärver det?

OBS! För att undvika missförstånd, jag ska INTE betäcka med Tinka's Boy. Är bara nyfiken.

Sv: Tinka's Boy

Jag är också nyfiken på hur folk tänker här. Har nyligen fått avliva en 2 åring pga osteochondros och det var fruktansvärt tråkigt.

Det sägs ju att storväxta hästar är i riskzonen, möjligvis hade jag vågat betäcka med Tinkas Boy om jag haft ett litet ädelt sto, eftersom risken att avkomman blir väldigt stor är lite mindre då.

Jag vet inte vad "osteochondrosliknande" betyder. En eller flera veterinär som är kunniga inom området och inte vet vilken häst det rör sig om borde bedöma bilderna tycker jag. Visar det sig då vara OC så förstår jag inte varför AVN släpper igenom honom då OC enligt hingstreglementet är en kassationsorsak.

Det är väl antagligen osteochondros. Han kunde väl fått dispens annars, det har ju hänt förr att det släpps igenom hingst med liknande och att det stått som information om hingsten så får stoägaren chansa.

Alla länder är väl inte lika hårda som Sverige när det gäller osteochondros? Tyvärr, kan man tycka.

Men kan man få dispens från kassationsorsaker? T ex får ju inte en topphingst som Don Shufro det för sitt pungbråck, det hade säkert varit många stoägare som velat chansa med honom, vissa åker över till Danmark och betäcker med honom.

Ulla Håkanssons Cesam gick i avel trots att han egentligen inte skulle. Är inte 100 säker, men var det inte osteochondros
han hade? Sitter på jobbet och kan inte kolla i gamla hingstkatalogerna just nu. Vet att det stod där som särskild anmärkning.
Något var det i alla fall...

När du skriver det så kommer jag ihåg det själv att det står så om Cesam. Konstigt att de inte har godkänt Don Shufro då, men det kanske är som med höjningar och säkningar av hingstar, dvs lite godtyckligt som det verkar från AVNs sida.

Det stämmer bra. I 1996 års kalender står det såhär under särskild upplysning:

"Osteochondros med benfragment i vänster has. Avläkt osteochondros i båda bakre knälederna. Godkänd för avel pga genomförda prestationer."

Vilket minne jag har ibland (oftast när det är onödiga grejer). Impad av mig själv. ;)

Tack för hjälpen!

Osteochondros är ärftligt, men inte i jättestor utsträckning
Travaraveln i sverige har inga begränsningar, bara upplysningar. Jag tror det finns statistik på hur stor andel som får ocd om ingen, en eller båda föräldrarna har det...

Sist jag kollade om OCD hittade jag en uppgift på nätet, har för mig att det var Roneus som var citerad, att ca 30 % av alla travare har OCD. Jag blev lite förvånad för jag trodde det var mkt fler. :o

kl

Känner en uppfödare som har ett sto som lämnat flera avkommor med "lösa benbitar" med olika hingstar. Stoet är aldrig röntgad, men man misstänker ju att hon själv har det då minst 50 % av avkommorna är opererade antingen i en kota och en del i två. Alla hennes avkommor är inte röntgade och en del av dem upptäcktes vid röntgen av andra orsaker, alltså ingen hälta. Stoet är elitpremierad och har lämnat bra avkommor i både hoppning och dressyr. Uppfödaren har fortsatt avla på hennes avkommor. Det är ju ett dilemma om man ska fortsätta avla på ett sådant sto och hennen ättlingar eller inte. Hon har även lämnat avkommor som inte skramlar.

Har haft en 2åring som exportröntgades och hade 4 lösa benbitar på vänster bakben. vetrinären sa återkom om ca 6månader han är i en växtfas nu sagt som gjort jag var där ca 7månader senare vänsterbakben var ua..På äldre hästar så är det nog också ganska naturligt att det kan bli lösa benfragment efter att ha presterat och tränat på hög nivå. Jag tror att väldigt många hästar kan ha lösa benbitar men känner inte alls av det och även kan bli en världshäst som Tinkas boy.

Tror att det är högre ärftlighet på pungbråck än vad det är för osteochondros, det är väl en godtagbar förklaring? Angående lösa benbitar i kotorna så är inte det kasserande, väl? Tror bara att det gäller has och knä? Är osäker, men det står väl på kassationslistan? OCD i has och knä är däremot tillåtet i flera andra länder, tex Danmark och Tyskland. Så om Sverige gör undantag ibland med prestationshingstar så är det kanske inte så konstigt.

OCD i has och knä är kasserande ja.
Lösa benbitar i kotorna, s.k birkelandsfrakturer, anses väl inte vara OCD och är därför inte kasserande. Det är bara has och knä som röntgas vid hingströntgen.

Sen kan man ju ändå diskutera lämpligheten i att avla på ett sto som nedärvt detta flera gånger. En gång är ingen gång, men... :smirk:

Vad jag vet så finns det inga studier som visar hur pass arvbart pungbråck egentligen är och pungbråcket kan även uppstå av ett trauma vilket inte borde ge några men för avkommorna. Jag vet också man har reflekterat över att en del unga hingstar som tas ganska hårt har fått pungbråck i högre frekvens än andra.

Hur som helst så tycker jag att det borde vara samma "regler" för alla defekter, jag trodde inte man fick ge dispens för kassationsorsakerna som står i hingstreglementet. Vad jag vet så har ingen hingst trots bevisad god förärvning fått dispens för pungbråck. Inte heller när man vet att hingsten har fått pungbråcket pga trauma.

En liten tanke som jag fick nu är hur man vet att detta inte är normalt på hästar och så alltid har varit??

Om ni förstår hur jag tänker??

Lösa benbitar i hasled brukar ju inte orsaka så stora problem som i knäled och kotor. Dvs det är lättare att åtgärda.

Det har forskats en hel del om detta, och man har rtg hela årskullar.

OCD uppträder före två års ålder. Vid trg fynd på äldre häst som varit friröntgad anses "lös benbit" bero på trauma.

Den största kopplingen av yttre faktorer är mängden foder i relation till rörelse(upp till 18 mån ålder). Jag har skrivit om ett forskningsresultat tidigare i en annan tråd.

Senast ändrad av en moderator:

Lösa benbitar i hasled brukar ju inte orsaka så stora problem som i knäled och kotor. Dvs det är lättare att åtgärda.
Lösa benbitar i kotorna är tillåtet därför att de INTE ger problem...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka