Timmerkörning med fd nordsvensk travare

NightShade

Trådstartare
Hejsan!

Min far skulle så gärna vela prova på att köra timmer med min nordsvensk. Jag har spanat efter loksele och timmerdoning pga detta. Jag tror att min häst skulle tycka att detta var jätteroligt. Men nu säger 2 hästkunniga personer i min närhet att detta lätt skulle kunna förstöra hästen fysiskt. Stämmer det? En nordis även om det är en smalare travar modell skulle väl kunna köra lite timmer?

Jag är jättetacksam för svar!

Mvh Carro

Sv: Timmerkörning med fd nordsvensk travare

Varför skulle det förstöra hästen fysiskt? Du lär ju inte slänga på flera ton lass på en gång, inte sant?

Så länge man tar det lugnt, tränar hästen bra och inte låter den dra för mycket ser jag inget negativt med att den får jobba för maten! :)

Det var väl det dummaste jag hört! Varför skulle inte en kallblodstravare kunna dra timmer?? Om du tittar i körforumet (där jag tycker den här tråden bör vara) kan du hitta fina bilder på folk som kör timmer med araber, pre, o massa ponnyraser... det är inte alls bara hästar i ardennermodell som kan jobba i skogen!

MEN jag säger såhär: Skogsarbete är ganska farligt om man inte vet vad man sysslar med och jag säger gå inte ut själv i början. Var två så en står vid hästens huvud. Hästen måste lära sig verkligen stå still och för att göra det så stressfritt som möjligt i början behövs en medhjälpare.

Vi har kört timmer med kallblodstravarna i stallet. Vanligen med fölmärren som är en högst utmärkt timmerdragare. Men som redan poängterats - kunnig hjälp krävs definitivt! Och lagom stora lass förstås.

Lycka till!

Och så... bara för att vara kinkig så heter rasen kallblodstravare. Och de är kallblodstravare oavsett om de tränas eller tävlas i trav eller inte...

Tack för svaren! Blev så förbannad igår när jag hörde detta. Ja självklart kommer vi att gå lugnt fram och vara flera som hjälps åt och vi har en mycket kunnig i grannbyn som vi kan få hjälp av. Det sa jag till de 2 pessimisterna också, men de sa i alla fall att man inte ska köra timmer med kallblodstravare. Sen visste jag inte att det fanns ett körforum. Det hade jag helt missat. Moderator får gärna flytta tråden!

KL

Häromkring finns det fortfarande de som kör i skogen med sina kallblodiga starthästar, under ej startsäsong.

Men som någon skrev tidigare, man behöver börja försiktigt, eftersom det skiljer sig en hel del i arbetsteknik mot vad de är vana vid.

Mina körlärare sa att ALLA hästar kan dra timmer i skogen. Har din pappa gjort detta förut är det säkert inga problem för honom att vänja din häst vid det :) Kan bara se fördelar fysiskt med det.

Några av de riktigt stora och framgångsrika kallblodstravarna körde timmer året runt. Nån fick tillochmed strykningen godkänd för att det var vårbruk.

Ta det lunkt och lycka till.
Ptr

Skitsnack! Det förstör inte hästen att dra timmer hästar är byggda för att jobba, självklart ska man inte plåga hästen utan allt skall ske med måtta, om din pappa gjort det förut så vet han nog vad han håller på med ;). Lycka till så mycket det är ju jätte kul med folk som visar intresse för och är beredda att testa hästarna inom nya bruksområden. Vi har själva en kallblodstravare som vi ska använda inom jordbruket, han är i nuläget i alla fall för het att dra timmer med och med sitt sätt kommer han nog inte passa till det men vi har förhoppningar att kunna plöjja och slå etc med honom så småning om.

Jag såg en tjej tävla skogskörning med sitt halvblod för några år sen, alla kan!
Själv ska jag (äntligen!) skaffa grejer att börja köra i skogen med min fjordkorsning igen. Han älskar det! Det är ju dessutom perfekt styrketräning.

Tack för alla era svar :)

Nu känner jag mig verkligen trygg. Det ska bli så roligt och jag vet att både häst och gubbe kommer att älska det ;) Jag också för den delen :d

Om jag kunde köra timmer med varmblodstravaren kan jag inte se att det ska vara några bekymmer rent fysiskt med en kallblodstravare!

Gubben_drar.jpg

Lycka till och ta det försiktigt!:D

Va när man häftigt när man törs prova lite"annorlunda" saker även med varmblod. Tummen upp!:D
Jag har sett en film på Y-tube när det tränas timmer körmimg med varmblod, imponerande!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka