Time out och Nannypsykologi

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gry

Trådstartare
Vad gillar ni sånt? Kom upp i dag på diskussion (vi har haft dop i släkten) och tydligen går sambons syster på barnuppfostringskurs som kommunens öppna förskola har arrangerat. De förespråkar timeouter (en del behöver det) och att sitta på huk och förklara, förvisa i en minut osv.

Vad har ni för tankar kring det?
 
Sv: Time out och Nannypsykologi

Sitta på huk och förklara tycker jag är bra, det är lättare att få ögonkontakt med ett litet barn och nå fram då.

Time out vet jag inte, det kan säkert fungera och vara bra om man använder det rätt. Tror att det finns vissa risker med det dock.
 
Sv: Time out och Nannypsykologi

Jag har tittat på Supernanny Jo Frost på tv och tyckt att det var bra. Men för någon vecka sedan var det en debatt på tv där de tog upp nackdelarna med sådana metoder. Det kränker barnen, och bör bara användas i riktiga problemfamiljer (sådana som supernannyn besöker).

Jag blev lite rädd, för jag har okritiskt tyckt att allt supernannyn gör verkar bra. Nu har jag läst Jesper Juul, som har en ganska annorlunda filosofi. Så just nu är jag bara allmänt förvirrad och behöver tänka mer...:p
 
Sv: Time out och Nannypsykologi

Alla metoder som går ut på att forma barnet medelst skam tycker jag är helt fel. Naughty step och liknande tycker jag är mycket märkligt. För mig är det logiskt att man lyfter ut en unge som stör för andra i familjen/gruppen men att barnet ska sitta i en trappa eller i ett helt avskalat rum och begrunda sina synder tycker jag är helt 1800-tal. Såna metoder tycker jag att man enbart ska ta till om barnet är ganska stort och har gjort något rejält dumt, tex stulit något eller slagit någon som det vet om att det inte får.

Barn är inga djur som ska dresseras. Blir de inte bemötta med viss respekt lär de sig inte att visa andra respekt. Annars skapar man bara ögontjänare som tar varje smitväg det kan.
 
Sv: Time out och Nannypsykologi

Vi använder inte time-out på nanny-viset, men har vissa bestämda regler för vad man får göra på allmän familjeplats och inte.

Slagsmål, spottning, kasta saker är inte tillåtet.

Den som vill slå på något eller kasta grejer omkring sig får göra klart det på sitt rum, där vi andra inte drabbas.

5-åringen lyfts dit ibland, arg som ett bi :o men inte lika ofta som för ett år sedan.

Sen kommer det "jag har lugnat mig nu" och då är han välkommen ut igen.

Att inte få vara med är det värsta straffet, men att inte ingripa när ett barn SLÅR någon tycker jag är ännu värre. Man kommer ju inte åt det när de är 15, liksom :crazy:

Men man måste vara supernoga med att förvisa BETEENDET och inte BARNET vilket kan vara nog så svårt.
 
Sv: Time out och Nannypsykologi

*kl*
Vi hade en "tänkarstol" när jag jobbade på förskola. En stol lite avskilt för att barnen skulle få lugn o ro. Oftast var de uppe i varv när någon konflikt skedde. Vi satte oss tillsammans med barnet/barnen där ute för att kunna prata med dem utan att alla de andra stod runt om o lyssnade o tog parti.

Vi pratade med barnen o frågade vad som hade hänt o om de förstod varför vi var där ute o pratade.

Jag tyckte att det fungerade bra för oss o det var t o m så att barnen själv gick ut o satte sig när det började gå vilt till för att varva ner.

Den användes inte för att peka ut eller få barn att må dåligt, o det fanns alltid en vuxen där för att prata.

Nu hade vi mycket invandrarbarn med dålig svenska o därför kändes det viktigt för oss att få prata med barnen utan för mycket störande utifrån.

Lite svammel så här på morgonen.:D
 
Sv: Time out och Nannypsykologi

Håller med dig!:bow:
Att inte bry sig är det värsta man kan göra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 801
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 911
Senast: Sol
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 349
Senast: a1agnlju
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp