Time of death....

S

Sara-Ida

...22.30.

ÄNNU en praktbotia har vandrat vidare. Nu behöver jag, akvarienybörjare, hjälp av er intelligenta buke-människor!

Jag har:

* Ett 54 l akvarium
* Tio neontetror
* En kampfisk
* En jävla massa alger som färgar vattnet grön/gult, och
* En stackars botia kvar, som sörjer sina kompisar.

Första problemet fick jag för tre månader sedan, då snäckor invaderade mitt hem. Mysigt med en, mindre mysigt med 600. Slemtrådar överallt och snäcktungor mot glaset... :eek: Alltså tog jag till det tunga artilleriet och skaffade snäckätare, alltså 3 praktbotior. Nu är snäckorna borta, men i stället härjar algerna, som jag försöker skrubba bort till ingen lycka. Och mina botior är likstela.

Vad ska jag ta mig till??

Hjälp!

Sv: Time of death....

Ju mindre akvarium du har desto noggrannare skötsel.

Hur är filtreringen? Hur ofta rengör du eller bara byter vatten? Hur ofta matar du?

I ett så litet så behöver du byta 10% av vattnet varje vecka och skrapa då bort algerna. Skaffa en algätare.
Är algerna i form av en slemmig blågrön hinna så är det bara att ta bort och ta bort. De ger sig till slut. Jag har nyligen haft det problemet.
Mata inte varje dag. Det är lättare att mata ihjäl firrarna än att svälta dem till döds.

Det finns de här som är mycket bättre på akvarium än vad jag är så du får nog fler och mer utförliga svar ska du se.

Lycka till!

Håller med ovanstående talare och tillägger en länk om just botior, den är väldigt informativ, och man kan få en hel del tips därifrån. Det blev en länk till förresten, den var också intressant.

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm
http://www.loaches.com/species-index/clown-loach-chromobotia-macracanthus

Kom på , skulle fråga! Hur betedde de sig innan de dog, visade de några tecken på att må kass?
Och så glömde jag ännu mer..... Ville bara påpeka att dina botior lever för trångt, det kan också ha påverkat dem negativt, botiorna vill ha minst 250 liter att sima i.......

Senast ändrad:

Bästa lösningen= större akvarium, och några algätare.

Litet akvarium är svårare att hålla en bra vattenkvalitet i.

Men nu kanske du behöver en snabbare lösning. Plocka o skrapa alger för hand, och sen köper du algätare (Ancistrus eller Plecostomus tex) som får hålla efter när du gjort rent. Beroende på vilken sorts alg du har i karet så är det lite olika på hur lätta de är att utrota. Kontrollera att du INTE har solljus som kommer åt akvariet. Kolla så du inte har lyset tänt för länge, mellan 10 och 12 timmar är rätt lagom. I värsta fall, om du har jättesvårt att få bort dem, så kan du mörklägga akvariet ett bra tag, men det är inte kul ju.... Men skrapa, gnugga, trådalger lindas lättast på pinne. Tofsalger går att skrapa bort med stålull från stenar etc, får man det på växterna så får man klippa bort de angripna delarna, det sprider sig fort. Se till att ha en del riktiga växter i akvariet, så minskas näringen till algerna.

Mata mer sällan. Flingfoder har en förmåga att skita ner i akvariet, och många botior äter det inte. (dina kan ha svultit ihjäl) De vill gärna ha pelletsfoder och tabletter, frysta röda mygglarver, räkor etc. Jag brukar även fråga i djuraffären om de kan plocka ihop ett gäng snäckor åt mig :angel: De brukar alltid ha i nåt akvarium, om inte annat med växterna. Så får de komma hem till mig och bli käk. Mina äter dessutom gurka med god aptit :d

Det är en hobby att ha akvarium, den ska vara rolig oxå. Med rätt kunskaper o tricks, så blir den det :D

*KL*

Ett hett tips när det gäller trådalger är att dels klippa bort växter som drabbats, sedan att införskaffa siamesiska algätare, de är de enda som är riktigt effektiva mot just trådalger. Fast de är också för stora för 54 liter..... så dem kan man bara ha ett tag innan de måste flytta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka