tillverka hönät från skyddsnät?

M

-moa-

JAg tänkte göra ett stort hönät att ha i boxen, då min nya pålle behöver ha för jämnan och äter mycket, men drar omkring allt.

Tänkte köpa ett färdigt smårutigt nät, och hittade ett som är 4 mm knuten polyethylene med 60 mm maska, tror ni det kan bli bra?

Främst är det väl storleken på maskan jag är fundersam till, vill inte att han ska äta upp det supersnabbt (är dock inte fång häst eller tjock, men är ju bättre om dom tar det lite sakta, speciellt då han är väldigt energisk när han sliter loss det)

60mm maska måste väl vara ok, nog att få ut hö för en vanlig ej fång häst, men inte lika stora som vanligt så dom äter inte upp på nolltid.

Sv: tillverka hönät från skyddsnät?

Jag hade satsat på 2 höpåsar istället! (Finns ex på Hööks billigt)
Nästan lika mycket att göra och dom är både kraftiga för "våld" och mycket säkra. (Drömmer mardrömmar om hästar som fastnar i hönät)

Min 2:åring som växer som en tok älskar sin påse, och på grund av att den är så säker kan jag ha den tillräckligt långt ner för att hon inte skall behöva sänka ryggen för att nå! :love:

Jag har 4mm maskor på hönätet ute i hagen och jag tycker att dom äter upp ganska snabbt(20-25 kg hö/dygn, ett kallblod och shettis) ska beställa mindre maskor på skyddsnätet nästa gång då mina har fri tillgång.:D

Iih, jag är lite nervös för hönät i boxen.

Hade det till min lilleman som springer runt i höet och får mycket på kvällen. En morgon stod han där med frambenet ordentligt intrasslat :crazy: (han hade på något vis fått ner det för lågt och trasslat in sig)

Som tur är så får han inte panik när han sitter fast utan hade stått still hela tiden så det blev bara ett litet ytligt märke runt karleden. Men usch, det kan sluta illa. Höpåse eller höhäck är mycket bättre.

Jag läste om en bra lösning till en sån häst för ett tag sen. Tjejen hade tagit en sån där vanlig blå tunna som man brukar ha foder i. Gjort 2 hål i den baktill(både uppe och nere) och satt fast den i ett hörn av boxen. Nere vid golvet hade hon sågat upp en lång öppning på en 5-6 cm bredd där hästen kunde dra ut sitt hö och det var lätt att fylla på genom att lyfta på locket. På det här viset fick hästen äta från golvnivå och ändå inte dra ut så mycket på en gång att det blev omkringtrampat. Hur bred öppningen man vill ha kan man ju anpassa efter hästen.
Jag tyckte detta var en väldigt bra lösning.

Måste verkligen få avråda till hönät. Min häst fastnade i sitt, drog loss hela gallret längst väggen som nätet satt i, hade flyttat flera plankor i boxen, detta hände ju under natten, så på morgonen kom vi till stallet där boxen var trasig, men hästen som tur var va hel. Helt otroligt med tanke på hur boxen såg ut, vilken panik han måste haft :cry:
Men hade kunnat gå riktigt illa! Höpåsar känns säkrare.

60 mm i maskstorlek har då min häst inget som helst problem med. Kör just nu 30 mm och till och med det äter hon glatt ut (silage just nu). Men så har du ju heller inte en lättfödd häst vad jag förstod så kör du på 60 mm och ge stor giva så har den att göra ett tag blir dessutom minimalt spill i boxen.

TAck för tipset men köpte en Haybar till slut = problem solved och inget att fastna i :)
(han lyckades för övrigt fastna i hönät flera gånger utan skador som tur var, trots så bra uppsättnign som gick att komma på. Han är expert att fastna i saker)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka