Tillväxtultraljud, erfarenheter?

Nenii

Trådstartare
Jag är kallad på tillväxtultraljud eftersom mitt sf-mått och min vikt inte ökat på nästan fyra veckor. Såklart kommer alla funderingar nu när jag inte kan fråga min BM och UL ska ske imorgon..
Det finns alltså misstanke om att bebis inte växer eller är liten, så långt är jag med. Men vad kan de göra mer än att konstatera detta?
Jag är i v.37+4 idag så egentligen är det inte långt kvar, kan det vara så att bebis behöver komma ut tidigare? Eller får graviditeten fortlöpa så långt den vill men med tätare kontroller? Eller händer det inget mer än att man konstaterar hur stor bebis är?
Jag fick en ny tid hos BM i slutet av nästa vecka så då räknar hon väl ändå med att den är kvar i magen till dess?

Alla visdomsord mottages tacksamt!

//Nenii - nojjig förstagångsförälder.

Sv: Tillväxtultraljud, erfarenheter?

Jag var i ungefär samma sits som dig. Fast jag väntade mitt andra barn. Med det första var jag 10kg tyngre än sista graviditeten och sf-måttet var större. Så när jag både var mindre den här gången och inte sf-måttet hade ökat en gång blev jag skickad på tillväxt-UL.
Jag mådde skit och var livrädd att det skulle vara något fel på bebisen.
På tillväxt-Ul konstaterades att bebis mådde bra men att den kommer vara en liten en. Han var inom normalkurvan, fast precis i nederkanten. Dom har en gräns, där om den är under får man göra fler kontroller.
När man gör tillväxt-Ul kollar dom flödet från moderkakan, hur mycket fostervatten och hur stor bebisen är har jag för mig. Man glömmer fort...

I allafall.
Lowe föddes 2 dagar efter BF: 51cm lång och vägde 3700gram så han var inte liten alls.
Storasyster som jag som sagt var tyngre med och sf-måttet var 4 cm större tror jag vägde 3950g och var 52cm. Så det skiljde inte mycket alls.

Mitt råd är att ta tillväxt-UL med en nypa salt.

Senast ändrad:

Jag var på TUL i v34 (tror jag det var). Var också rädd och orolig och undrade vad som skulle hända...

Allt såg bra ut och ut kom en normalstor bejbis v42, 49cm och 3380g. Ta det lugnt, allt är förmodligen helt normalt. Nästan alla mina bekanta har fått gå på TUL och det är väldigt sällan något är galet, men det är skönt att kolla upp det också för då får man ju hjälp OM något är galet. De kollar även moderkaka, flödet i navelsträngen och mängden fostervatten.

Kan nämna att mitt SFmått ändrades inte på 10 veckor...

Jag fick göra två tillväxtultraljud i senare del av min första graviditet (minns ej vecka och inte heller hur långt det var mellan UL, men gissar på 1-2 veckor).

Anledningen var att mitt SF-mått inte ökade mellan två MVC-besök.

Jag gjorde ultraljudet på Danderyds sjukhus där de gör extremt mycket ultraljud och därmed är lite duktigare på att bestämma barnets storlek (men det är ju ändå bara en uppskattning). Att jag fick göra två var ju för att se att mitt barn växte och det gjorde hon. Hon uppskattades vara mindre än genomsnittsbarnet (minns inga siffror heller). Nu dröjde det ju ett antal veckor innan hon föddes (2 veckor över tiden) och det är ju omöjligt att veta om uppskattningen var rätt men hon vägde 3,2 kg vilket ju är lite mindre än medel (huruvida min övertid var positiv eller negativ på hennes vikt är ju omöjlig att veta).

Det de kan uppskatta på ultraljudet är barnets nuvarande storlek. Sen kan de se att det flödar i navelsträngen och om det finns normal mängd fostervatten.

Jag gissar att om det inte visar sig vara alldeles för lite fostervatten eller att barnet inte verkar få mat eller har någon annan avvikelse så kommer de nöja sig med besöket alternativt boka ett till. De vill ju inte plocka ut barnen om det inte är absolut nödvändigt så med största sannolikhet kommer inget att hända.

Lycka till!

Jag fick göra TUL med andra barnet. Sf-måttet var litet och ökade inte så mycket. Det var samma med första barnet, men då ansågs det inte behövas TUL.
På TUL konstaterades att allt såg bra ut och att barnet skulle var lite mindre vid födseln, nu kommer jag inte ihåg procenten, kan det ha varit 9%. Ut kom Vera på 3775g..... Större än första barnet dessutom.
Jag bär barnen långt in i kroppen som det verkar, för jag får ingen riktigt stor mage. Den blir mera bred.
Dessutom har båda föds med sned näsa, så kanske ligger de trångt :D

Jag hoppas att allt är bra på TUL!

Jag fick åka in ganska akut för liknande med sonen i slutet av gravidteten. BM på MVC var rejält oroad och sa att bebisen var tillväxthämmad med säkert 26%.

Väl inne på sjukhuset så var han 20% för liten MEN läkaren var coolugn, och tyckte BM varit hysterisk och sa att måtten görs ju efter "svenskt medel" och att eftersom jag är adopterad från Indien samt vägde väldigt lite själv och säkerligen är 20 % mindre än "normalsvensson" så var han inte ett dugg oroad.

Denna gången känner jag mig ganska lugn om de skulle säga samma sak.
Har samma BM denna gången och förutom "krisläget" den gången skickade hon mig akut till sjukhus v 39 och sa att bebis höll på att dö...snacka om att skrämma livet ur mig, när jag kom in till sjukhuset visade det sig att han faktiskt bara SOV :crazy:

Så jag kan ju ha blivit lite skeptiskt till MVC, givetvis kan saker hända under gravidteten men en del saker beshöver inte alls vara så illa som MVC kan få det till.

Förlåt, man ska inte märka ord, men jag kan inte låta bli, vet inte om du försökte skriva cool-lugn (som är så vanligt missförstånd idag) eller om det är cool-ugn (?;) ), men det korrekta uttrycket är ko-lugn (antar att det kan skrivas ihop också, men då blir det svårt att se skillnad på kol-ugn och ko-lugn).

:)

Jag fick göra tillväxt ul, allt såg bra ut men läkaren sa att hon förmodligen är mindre än normalt. Ut lyftes en 49 cm lång tös som vägde 3315 i v.39

I Österrike exempelvis så mäter man inte ens magen. SF mått ger en ganska dålig indikation på hur bebis växer egentligen.

Precis här i Österrike mättes aldrig min mage, läkaren rörde inte en min mage en enda gång. Men istället gjordes det ultraljud varje besök. På bf konstaterade läkaren att jag hade en liten bebis i magen, runt 2,9 kg. När hon sedan föddes dagen efter vägde hon 3,5 så direkt liten var hon inte :)

Förlåt, man ska inte märka ord, men jag kan inte låta bli, vet inte om du försökte skriva cool-lugn (som är så vanligt missförstånd idag) eller om det är cool-ugn (?;) ), men det korrekta uttrycket är ko-lugn (antar att det kan skrivas ihop också, men då blir det svårt att se skillnad på kol-ugn och ko-lugn).

:)

KOL-UGN såklart :D

Jag var också på TUL. Jag var rädd att det skulle vara nåt fel men min BM som jag fick träffa dagen efter att jag blivit ordinerad TUL sa att det var inget att vara orolig för. De vill hitta de mindre bebisarna så att de kan hålla extra koll på dem. Lucas var -18%. Vid TUL såg allt bra ut. BM tippade på att han skulle väga runt 3500 gr när han föddes. 3034gr vägde han så han blev lite mindre än hon gissade men frick och pigg ändå.

Ta det lugnt...De vill bara göra en extra koll. SOm sagt, de vill hitta de mindre bebisarna...

Jag hör egentligen inte alls hemma här på forumet, men jag kan trösta dig med att jag är ett sånt barn som inte fick tillräckligt med näring och stannade av i växten, vilket upptäcktes när min mamma var ungefär så långt gången som du är nu. Föddes en dag efter beräknat datum, men var liten som en prematur, och fick ligga på Neo två veckor. Jag har aldrig haft några men av det. Jag fortsatte vara liten genom hela uppväxten och låg lite under kurvan för vad som ansågs som "normalt", visst, men det kan även bero på gener då båda mina föräldrar är små.
De har aldrig kunnat ge min mamma någon förklaring varför det blev så, de sa att den vanligaste orsaken var att mammorna rökte, vilket hon aldrig har gjort. Hon har efter det fött tre normalstora barn.

*kl*

Svarar till er alla, TACK för att ni delade med er. Jag hann inte svara tidigare i tråden men läste de flesta inläggen innan undersökningen iaf :)

Hon som gjorde TUL:et idag var så trevlig och informativ, tydligen så fokuserar de mest på att flödet i navelsträngen ska vara bra och det var det!
Sen levde bebis runt som tusan så det var lite krångligt att mäta men tillslut kom hon fram till att bebis såg ut att vara 15% mindre än "normalt". Precis på gränsen för uppföljning så nu gör de inget mer utan det är bara att vänta. Beräknad födelsevikt blev ca 3100 gr men det skulle vi ta med en nypa salt.

Känner mig hursom väldigt lättad nu :laugh:

Fy vad hemskt det lät, Zaria. Snacka om att bli uppskrämd!

Min BM är inte alls den som tar till något i onödan, allt är normalt och allt ordnar sig ;) så jag vet att det satt långt inne att skicka mig på TUL, hon sa själv att hon hade skjutit upp det i nära en månad men nu var hon tvungen.

Lowe låg på 14% mindre än snittet har jag för mig. Men det stämde inte alls :)

Vad skönt att det gick bra för dig. Läser man runt lite så verkar det oftast som att de skattar lite för lågt än för högt och bebisen har oftast vägt lite mer än de skattat.

Här är de lite paranoida över allt tyvärr, men men bara 9 veckor till att stå ut med dem förhoppningsvis :)

Lycka till

KL

Jag gjorde TUL varannan vecka i slutet av graviditeten med tvillingarna och med enlingen gjordes ett TUL nör jag gått över 2 veckor, då visade UL att jg bar på ett väldigt stort barn nånstan i 5 kilos klassen :eek:
Som tur var så vägde bebin bara 4.2 när han kom ut

Liknande trådar

Övr. Barn Idag är det exakt 7 veckor kvar till BF. Har idag varit in på ett extra ultraljud (fick remiss av min bm i torsdags) då det visat sejj...
Svar
16
· Visningar
12 497
Senast: doglover
·
Övr. Barn Nu sitter jag här med gråten i halsen, just nu är allt så himla jobbigt. Som jag tidigare skrivit så hade jag vid förra graviditeten...
2
Svar
23
· Visningar
2 296
Senast: hjortron
·
  • Låst
Övr. Barn Satt och blev väldigt förvirrad igår kväll. Läste en bebis-bok (utgiven av Vi Föräldrar) och där stod att en graviditet oftast är 280...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka