Tillval nyproduktion.

Tassetass

Trådstartare
Jag och sambon har nu bara knappt ett års väntan kvar innan vi får vår nya bostadsrätt och förra veckan var vi på tillvalsmöte med inredaren.

I väntan på offert på golv, kakel, induktionshäll, handdukstork och allt vad det var så blir jag lite nyfiken på vad andra som köpt nyproduktion lagt på tillval. Under 50 tkr? 50-100 tkr? Över 100 tkr? Vad kostade själva bostaden? Blev ni nöjda?

Tell me all about it! :D

Sv: Tillval nyproduktion.

Min bror och hans sambo har också köpt nyproduktion och de ska flytta i början av nästa år.

De har lagt mycket pengar på tillval för att få bättre kvalité på golv (de har både småbarn och hund), de valde andra snyggare och bättre dörrar och trycken, de valde annat tvättställ och överskåp, valde dyrare köksluckor osv.
Allt för att få det precis som dem vill ha det och lite högre kvalitet än vad standardutbudet ger så det ska ta så lång tid som möjligt innan de behöver renovera något.
Min bror och hans sambo har tummen mitt i handen så de ska inte renovera något själva, därav passar nyproduktion dem superbra :)

Lägenhetens slutpris är nästan 3milj och de har lagt mycket pengar på tillval fast jag vet inte exakt hur mkt.

Snygga innerdörrar, har missat 2 gånger på nyproduktion, roligare golv kanske, kökskåp luckor är vad jag kommer på bara sådär

Jag bor i nyproduktion men allt var redan inrett när vi köpte den så vi hade inte möjlighet att göra tillval. Vad jag själv hade valt om jag hade haft möjligheten:

- Oljad parkett istället för lättlackad
- Massiva innerdörrar med trycken i funkisstil
- Bänkskiva i sten istället för laminat i kök (och badrum)

Golvet får vara som det är men innerdörrar, trycken och bänkskiva i köket kommer vi att byta ut på sikt.

Jag funderar på det här med innerdörrar. Vi har inte så många i vår blivande lägenhet, och tre av dem är placerade i hallen som man ju inte ser mer än när man passerar in och ut, så just därför blir det ju inte rådyrt att byta till en annan sort. Måste fundera på det där. :D

Bänkskivan velade vi väldigt mycket om. Sten är snyggt, en väl omhändertagen massiv träbänkskiva är snyggast men vi är båda klantar som tappar saker och latmaskar som inte orkar ta hand om en träskiva, så det blev laminat till slut. :p

Golvet ska vi definitivt byta, vi har dock inte till hundra bestämt oss för vad än. Jag är sugen på ett vitoljat ekgolv, sambon har kärat ner sig i ett lite mörkare golv i ask. Kampen, eller kanske man ska säga diskussionen, fortsätter.

Jag antar att du vill ha nya trycken i funkisstil, annars har jag ett gäng äkta femtiotals i vit (lätt gulnad) bakelit som ligger och skräpar här hemma ;)

Är handtagen med eller utan metallkärna? De utan är livsfarliga vid brand, så saknas metallkärna skulle jag tyvärr kasta dem.

Den här typen är det:
550-241.jpg

Är det dessa som är livsfarliga? De finns fortfarande i nyproduktion och lär finnas i (hundra?)tusental ute i landet. Jag har tänkt lämna dem till Erikshjälpen för det tycks inte finnas några pengar i att sälja dem på Tradera.

Jag antar att du vill ha nya trycken i funkisstil, annars har jag ett gäng äkta femtiotals i vit (lätt gulnad) bakelit som ligger och skräpar här hemma ;)

Det låter frestande! :) Fast jag hade tänkt mig svart bakelit. Just nu så har vi vita väggar och jag misstänker att det finns en viss risk att vita bakelithandtag kan se extra gulnade ut mot den bakgrunden.

Extra eluttag (både vid golvet och i taket och fönsternichar), dimrar till tak- och fönsterlampor, extra datauttag (för att köra tv + telefon via bredband).
Speciellt om ni har öppen planlösning är det viktigt med en riktigt tyst diskmaskin, max 42 dB.
Sockellådor i köket.

Eluttagen och uttag för internet har vi också funderat på, bra att du påminde mig! Diskmaskinen har jag överhuvudtaget inte tänkt på, men då vi inte har särskilt öppen planlösning känns det inte så aktuellt. :)

Något som jag faktiskt hade velat ha är ett infällt högtalarsystem. Det vore så skönt att slippa stora golvhögtalare. Men jag vet inte om sådana saker ligger bortom de tillval man kan göra.

Tack och lov har sambon rätt små högtalare (som dessutom står på ganska söta fötter :D), annars hade jag nog undersökt något åt det hållet.

Har precis räknat ihop alla tillval vi gjort och vi landar på snett under sexsiffrigt. Då innehåller det en del "nice to have"-grejer som vi begärt offert på men inte bestämt oss för, så vi får se vad det landar på. Men fan vad fint det kommer att bli! :love:

Nu har vi äntligen spikat vilket golv vi ska ha! :love: Plankgolv i ek, "rustik vit".

IN_7878003_7878004_002_400_10000.jpg

IN_7878003_7878004_003_400_10000.jpg

Jag tror faktiskt vi bestämt allt nu och det känns så himla spännande!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka