tillvänjning till bete

Moppa123

Trådstartare
hur gör ni med gräs invänjningen innan ni släpper era hästar på bete?
jag ska släppa min häst på bete om några veckor.
Nu går hon i en hage där det växer ganska lite gräs, det finns lite grönt och hon kan hitta lite gräs under hela dagarna men det är ju inte som på betet. (hoppas ni förstår min konstiga beskrivning)

jag låter henne beta lite på ängar osv när jag tar in henne, men jag är fundersam om det verkligen räcker?

Hur gör ni?
 
Vet ju inte var du bor, men här nere i södern ordnar det sig själv! Åtminstone för oss. Vi har stor hage som de går i lösdrift i under höst/vinter och när gräset börjar komma upp tidigt på våren så vänjer de in sig själva!

Hagen är tillräckligt stor för att gräsets tillväxt är större än vad hästarna klarar av att beta av, så efter några veckor hägnar vi av och låter en del av gräset växa ostört. Vid behov får de tillgång på smala remsor av gräset (en variant av stripbetning) medan resten står orört och slås till hö senare.

Stora stoet + föl har varit iväg på regelrätt bete i en vecka nu i helgen, medan ungponnystoet varit iväg nästan en månad (lite magrare bete), i väntan på konstaterad dräktighet.

Gräset slog vi till hö i veckan. Sen ska vi gödsla igen och förhoppningsvis få en andra, ännu större skörd! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
658
Senast: Blyger
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
760
Senast: Lucifer
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 724
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp