Tillstånd lösdrift - ligghall- vindskydd

G

GoldenSam

Jag har ett stall på 10 boxar som är förprövat, godkänt, jag har tillstånd för att ha 10 hästar + 2 föl samt 10 till under betes perioden.

Nu funderar jag på om vi ska bygga lösdrift för att ha unghästarna ute lite mer eller tom helt och hållet...
Är det samma procedur som med stallbygget man ska gå tillväga dvs med förprövning nya tillstånd eller ?

Tänker mig en lösdrift som rymmer 4 hästar.
Totalt skulle jag behöva ha tillstånd för 14 hästar + föl.
Vi har en jordbruksfastighet.

Sv: Tillstånd lösdrift - ligghall- vindskydd

När det gäller lösdrift behöver du inte förpröva varesej stall eller ligghall om du har 4 hästar eller mindre. Har du 5 hästar eller fler behöver du dock göra det (detta är dock vad jag har fått information om från min kommun). När vi startade lösdrift för 18 hästar tog de ut en man som förprövade ligghallen, samt godkände att vårat kallstall med 5 boxar var tillräckligt att har tillgängligt för dessa hästar. Allt godkändes utan problem då vi varit noga med att följa alla riktlinjer när vi byggde. Dock var stallet redan innan förprövat och godkänt att ha 5 hästar i.

Jag vet inte hur det fungerar riktigt kring stall men när de gällde lösdrift verkade inte alltför svårt. Du ska dock alltid se till att du har alla bestämmelser kring ligghall och annat, och kontakta din kommun för frågor kring hur du ska gå tillväga enligt dem. Kommunen kan ha egna rutiner.

Du behöver förpröva hos länsstyrelsen och utöka ditt paragraf 16 tillstånd hos kommunen så att det gäller för 14 hästar.

Rena vindskydd kan man bygga utan förprövning men lösdriftsstall kräver det som skrivet innan om det finns plats för fem eller fler hästar på gården.

Bygglov behöver du inte för stallet om inte gården ligger inom stadsplanerat område.

Du behöver förpröva hos länsstyrelsen och utöka ditt paragraf 16 tillstånd hos kommunen så att det gäller för 14 hästar.

Rena vindskydd kan man bygga utan förprövning men lösdriftsstall kräver det som skrivet innan om det finns plats för fem eller fler hästar på gården.

Bygglov behöver du inte för stallet om inte gården ligger inom stadsplanerat område.
Du har rätt i det mesta, förutom vindskydden. Vindskydd=ligghall=utrymme där djur hålls= skall förprövas. Sedan kan man efter kontakt och överenskommelse med länsstyrelsen få slippa förprövning för en viss byggnad men det är då en bedömning som görs från fall till fall (t ex. prefabricerade ligghallar och liknande).

Tror det kan vara olika från Länsstyrelse till Länsstyrelse då. För här nere har jag fått besked om att rena vindskydd där djuren inte kan stängas in och de inte utfodras i, inte behöver förprövas. Men om det finns någon typ av grind eller dörr så att man kan stänga om dem ska det räknas som stall och förprövas.

Ok tack för svaren .
Vi ska kontakta miljö och hälsa
Göra ritning för förprövning

En till fråga?
Måste det vara el och vatten dragna till byggnaden för att få dem godkända??

Måste det vara el och vatten dragna till byggnaden för att få dem godkända??

Nej det måste det inte vara, jag ska oxå förpröva för lösdrift nu o ringde o kollade vad som krävdes. Dock har jag el indraget eftersom det är en äldre stalldel som skall göras om.

Du behöver inte ha dragit el eller vatten. Hur du löser dessa bitar är upp till dig. Du behöver inte ens ha ett vattenkarl i hagen när de kommer vad jag vet. De granskar ju bara själva miljön.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en beräknad foderstat åt min häst som har fungerat bra när han har stått installad på box nattetid. Han har då vistats i hage ca...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: Jojo
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix