Äntligen har det blivit dags att flytta in på egen hästgård och köpet av gård är klart. Flyttlasset går ner till Skåne i vår. Nu är det så att i stallet idag (som byggdes nytt för 6år sedan) så finns det 4st permanenta boxar och 1st box för tillfällig uppstallning, alltså har de ingen förprövning eller tillstånd på stallet. Jag ska byta ut boxfronter på de befintliga boxarna samt bygga till 2st boxar, kommer alltså ha 7st boxar för permanent uppstallning. Jag har då förstått att man måste söka förprövning, tillstånd för att bedriva verksamhet (vilket jag skall bedriva) osv.
Ni med erfarenhet, hur går man tillväga med allt?
Har varit inne på länsstyrelsens hemsida och blanketterna man skall fylla i är extrema, saker ska besvaras kring byggnaden som jag omöjligt kan veta då jag inte byggt den. Allt är byggt enligt konstens alla regler, med 3*4m boxar, breda gångar, bra ventilation, branddörrar etc, men jag har inga planritningar eller dylikt som de efterfrågar. Då jag bor 8timmar ifrån gården har jag även väldigt svårt att mäta allt de vill enligt blanketterna etc. Hur går man då tillväga? Måste ha allt klart vid inflytt för annars kan jag ju inte ta med mig hästarna, lite panik nu!
Någon som har någon erfarenhet av allt sånt här?
Ni med erfarenhet, hur går man tillväga med allt?
Har varit inne på länsstyrelsens hemsida och blanketterna man skall fylla i är extrema, saker ska besvaras kring byggnaden som jag omöjligt kan veta då jag inte byggt den. Allt är byggt enligt konstens alla regler, med 3*4m boxar, breda gångar, bra ventilation, branddörrar etc, men jag har inga planritningar eller dylikt som de efterfrågar. Då jag bor 8timmar ifrån gården har jag även väldigt svårt att mäta allt de vill enligt blanketterna etc. Hur går man då tillväga? Måste ha allt klart vid inflytt för annars kan jag ju inte ta med mig hästarna, lite panik nu!
Någon som har någon erfarenhet av allt sånt här?