Tillskottsfodret som ger mer energi (Krafft Turbo?)

M

Mirrah

Jag skule behöva lite hjälp med att hitta ett fodermedel till min ponny som skulle göra henne lite piggare. Hon är 17 år gammal, frisk och pigg, rids var/varannan dag och är korsning islandshäst/gotlandsruss.

Hennes nuvarande foderstat består av:
0,5 havre
0,3 betfor
0,3 Krafft Turbo
½ dl mineraler
1 mått salt
1 mått vitlökspulver
(4 kg hö)

Men nu har jag precis fått reda på att hon inte alls borde äta Krafft Turbo för det var bara till för högpresterade hästar och hästar som tränades/tävlades mycket. Men när jag köpte Krafft Turbo för första gången för ungefär ett år sedan på Granngården och förklarade vad jag hade för häst sa de att det var det jag skulle ha.
Och det har funkat bra och så, men man vill ju vara på den säkra sidan. Ska hon ha Krafft Turbo eller inte?

Och om inte, VAD finns det i stället ute på marknaden att kunna köpa så hon blir piggare och mer framåt?
För övrigt är hon en busig liten ponny med glimten i ögat som älskar att hitta på hyss.
 
En del hästar har ett lugnt och sävligt temperament, och detta kan man INTE fodra bort. Frågan är vad ditt hö har för värden ?? Hur kunde Granngården överhuvudtaget rekommendera något foder bara genom att du berättade vad för häst du hade ???? Frågade dom inte villket hö du hade ?? :confused:
 
Hej. Nej visst kan man inte forda bort det, men om man vill att ens häst får mer energi går det visst då. jag går själv på hästgymnasiumo och har haft en kurs i foder så jag vet. Det jag däremot inte vet, för jag är verkligen ingen expert, är varför hon nu helt plötsligt inte skulle kunna äta Krafft Turbo.
 
Det spelar absolut ingen roll villket foder man ger sin häst, förutsatt att det passar till ens hö.
 
Om du går på ett hästgymnasie har ni då inte fått lära er att det är viktigt med en analys? Min ponny var oxå lite "slö" förr. Har numer analyserat hö och jag upplever honom som piggare och mer framåt på den här foderstaten än den jag själv komponerade förra året helt utan kunskap och analys!! Och då fodrade jag han med krafft sport och havre och gud vet vad och han var "lat" minskade sedan på kraftfodret och ökade höet och vips så blev han piggare! Nu när jag lärt mig så förstår jag hur galet det är att bara stoppa i en massa! :o Det var inget illa menat till dig! Berättade bara min historia och att jag tycker att analys är en väldigt bra sak! :)
 
Det finns något som heter krafft ponny som kanske skulle passa!? men du borde verkligen ta en höanlys på ditt hö för att vara på den säkra sidan....
 
Var det inlägget till mig eller trådskrivaren?
Krafft pony har en kvot som är lägre än 6 så det passar bara till hö med högt proteinvärde. Vet ej varför det är så då ponnier ju har samma behov av protein som alla andra hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 062
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: MissMisty
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Novali01
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp