Tillskottsfoder för IR o laminitis?

Westernponny

Trådstartare
Jag har fått tips om ett tillskottsfoder till min ponny som har haft fång som heter laminaze.

Är det nån som prövat detta och vet om det kan hjälpa mot fång och IR?

Vad jag hört kan shettisar som haft fång gå på bete utan problem då de ätit detta foder.

Det låter ju bra om det stämmer, så ni som har erfarenhet av det skriv gärna och berätta.
 
Jag har fått tips om ett tillskottsfoder till min ponny som har haft fång som heter laminaze.

Är det nån som prövat detta och vet om det kan hjälpa mot fång och IR?

Laminaze är liksom andra liknande produkter rena rama lurendrejeriet.

Det finns tyvärr en uppsjö av oseriösa fodertillverkare som med alla möjliga rövarhistorier försöker få hästägare att köpa meningslösa, dyra produkter. 529 kr för 750 gram av detta hopkok vill man ha!

Man skriver följande om produkten:

”Laminaze är en unik blandning av naturligt odlade antioxidanter, niotillgängligt svavel och riktade näringsämnen.
Antioxidanterna rensar ut kvarvarande gifter/toxiner i hovbenet. Bio-tillgängligt svavel och MSM är tillsatt för att stödja god hovtillväxt. Pre and probiotika är tillsatt för att ge hästen en stabil och välmående magtarmmiljö.
Idag ser man allt mer på ett samband mellan IR och fång-känsliga hästar. Laminaze innehåller all de viktiga ingredienser som behövs för att balanser dieten för den insulin-känsliga (IR) hästen.”

Vad är då sant i det dom skriver? I princip ingenting!

Alla hästar behöver antioxidanter och IR-hästar har ett större behov. Hästen får dock antioxidanter från grovfodret. De antioxidanter som saknas i grovfodret och som man behöver ge som tillskott är selen och E-vitamin.

Vad ”niotillgängligt svavel” är för något vet jag inte. Förmodligen är det en felskrivning och ska vara ”biotillgängligt”. Det enda svavel som hästen behöver är det svavel som är bundet i vissa aminosyror. Den essentiella aminosyran Metionin är väsentlig för god hovtillväxt. Det svavel som finns i MSM kan hästen i princip inte tillgodogöra sig. Proteinhalten är skapligt hög (15,1% råprotein) i produkten och kommer tydligen från bryggerijäst. Bryggerijäst har emellertid en låg andel svavelhaltiga aminosyror (cystin och metionin). Stärkelsehalten i bryggerijäst kan dock vara hög (över 10%) och vissa B-vitaminer kan påverka IR-hästar negativt.

Den laminitis/fång som IR-hästar kan drabbas av orsakas inte av gifter/toxiner utan av hyperinsulinemi. Det finns heller ingen orsak att ge pre-och probiotika eftersom ”magtarmsmiljön” inte har någon påverkan på hyperinsulinemi.

Denna produkt kan liksom alla andra färdigprodukter omöjligtvis balansera foderstaten eftersom man inte vet vad det aktuella grovfodret innehåller. För att balansera foderstaten måste man ha en fullständig analys av sitt grovfoder så man vet vilka näringsämnen som saknas och behöver tillsättas.

Det finns inga mirakelmedel som hindrar en IR-hästar från att få fång. En IR-häst ska ha en balanserad foderstat med låg socker och stärkelsehalt. Dessutom ska hästen motioneras så mycket som möjligt.

Vad jag hört kan shettisar som haft fång gå på bete utan problem då de ätit detta foder.

Du kan absolut inte låta en shettis som haft fång gå på bete. Den här produkten hjälper inte ett skvatt!
 
Jag tackar dig spaderÄss för ditt svar.

Det är alltid intressant att läsa vad du skriver.

Jag hade det på känn att denna produkt inte var ok. Men... köpte ändå, eftersom jag litade på säljaren som jag känner.
Det är alltid lätt att vara efterklok.

Kan du spaderÄss hjälpa mig med en uträknad foderstat, hur kan jag nå dig isåfall?
 
Jag är nyfiken på vad en "naturligt odlad antioxidant" är.. Visste inte att man kan odla just antioxidanter ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 491
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp