Tillskott?

Askur

Trådstartare
Grilla mig inte nu, snälla. Men jag är faktiskt totalt okunnig vad gäller detta. Har en unghäst som skall sättas igång nu efter några månaders vila. Han har lagt på sig en hel del kilon efter betet och jag har lite funderingar kring detta med foder. Andra säger att jag inte skall ge han någon kraft medans andra säger att han ska få det. Dom menar på att han kan bli tjockare utav det eftersom att han varken kommer ridas hårt eller mycket till en början och fortfarande går på gräs. började fundera kring detta med tillskott. Kan man ge honom lite tillskott för musklernas skull tills att lite resultat börjar synas på både hull och muskler? Hur hade ni gjort?
 
Kraftfoder är i princip bara nödvändigt om grovfodret är energi- eller proteinfattigt alternativt om man har en svårfödd häst som inte hinner/vill äta tillräckligt mycket grovfoder och därav tappar hull. För det flesta hobbyhästar räcker det gott med grovfoder och mineraler som kompletterar grovfodret.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 144
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 287
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 690
Senast: Unhappy
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 625
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp