Tillskott till unghäst?

Sofie.S

Trådstartare
Mitt halvblod född 2012 går just nu på fri tillgång till grovfoder, har tyvärr ingen analys.
Han får i dagsläget 1 kg lusern och 1 dl sojamjöl.

Vad bör en unghäst få för vitaminer/mineraler?
E-vitamin med selen?

I dagsläget tömköra han och vi sitter på honom några gånger i veckan.
Tycker att han är lite svårfödd, men har lyckats hitta en balans med hö och lusern.

Tacksam för tips! :)
 
Har man ett analyserat grovfoder så gör man det enkelt för sig för då vet man vilken mineral man ska leta efter. Har man ingen analys så brukar jag rekommendera att man välljer en mineral som ha en ganska hög kalcium/fosforkvot för att säkerhetställa kalciumbehovet. Optimal kvot är 1,5. Men ifall där man saknar analys kan det vara klokt att välja ett mineralfoder med en lite högre kvot. Te x 2-3 så att man inte riskerar att hästen får ett underskott av kalcium. Ett överskott av kalcium utsöndras med urinen. Det är lite av ett lotteri att utfodra utan analys, det ska man veta. Men det är bättre med ett överskott än ett underskott av kalcium. Sedan så är det ju så att extremt stora överskott är ju heller inte bra. Så leta upp en bred mineral som även innehåller vitaminer och med en som jag skrev ovan en rimlig kvot. Att mineralen även innehåller selen är ett måste med tanke på de selenfattiga marker vi har i sverige.
 
Jag hade aldrig vågat gambla med en växande unghäst. Om du inte kan köpa analyserat grovfoder hade jag skickat in själv. Det kostar inte mycket och även om man bara har ett par balar att ta av ger det åtminstone ett hum om näringsinnehållet i vallen.
 
@Kirie Hade jag haft möjlighet att skicka in analys så hade jag givetvis gjort det. Men hösilaget kommer från olika vallar och gärden, skulle behöva skicka in en analys per bal isåfall och det känns inte rimligt.
 
Tillsätt mineraler, det behövs nog absolut. Toudi har en bra poäng men då du ger lucern hade jag försökt hitta ett mineralfoder med "jämna" värden. mao så lika de optimala kvoterna som möjligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 460
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp