Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag har hört om Glucosamin är att det fungerar på människa och hund men att häst inte tar upp det lika bra. Således krävs det enorma mängder för att ge någon verkan.
Vet dock inte om det stämmer?
Finns det något tillskott som hjälper hästar med artros? Gärna vetenskapligt bevisat att det funkar.
Det finns väl egentligen inga studier gjorda på hästar utan man har bara översatt från studier på människor. Tex glucosamin. Man tror att det fungerar på hästar för att det visat viss effekt på människor. Doseringen av glucosamin är också bara en gissning.
Den gurkmejan som säljs i affären är på tok hårdhänt behandlad för att ha någon effekt kvar.
Den enda studien som gjorts på hästar där man faktiskt har sett en viss effekt av något preparat är på Litovet. Studien är begränsad till ett fåtal hästar men det har ändå visat på ett resultat.
Litovet är ett nyponpulver. Det är ganska dyrt. Finns billigare preparat. MEN den ingrediensen som gör Litovet så speciell heter GoPo (tror jag det var). GoPo är väldigt värmekänsligt (du skall tex inte hälla varmt vatten på det) och det är en omständig och dyr process att få fram ett nyponpulver med mycket GoPo. Därför är de billiga nyponpulverna inte alls samma sak.
Så hade jag köpt något så hade det varit Litovet.
Men om man köper gurkmeja eller nyponpulver från örtagård?
Är de också för hårt behandlade?