Tillskott till häst med artros

feel

Trådstartare
Finns det något tillskott som hjälper hästar med artros? Gärna vetenskapligt bevisat att det funkar.

Sv: Tillskott till häst med artros

Glucosamin säger min vetrinär att det fungerar.
Annars finns ju gurkmeja, men det har jag aldrig hört någon vetrinär säga fungerar. Men det finns ju många örter som funkar även om läkare inte håller med om det.

En kollegas häst får glucosamin för just sin artros. Jag vill minnas att det är på veterinärens inrådan, men jag har inte läst några studier om det så den vetenskapliga grunden kan jag inte uttala mig om.

Det jag har hört om Glucosamin är att det fungerar på människa och hund men att häst inte tar upp det lika bra. Således krävs det enorma mängder för att ge någon verkan.
Vet dock inte om det stämmer?

Min gamla häst fick gurkmeja på veterinärens inrådan och det funkade superbra på henne. Sorgligt nog märkte jag inte hur hon egentligen mådde i lederna för än vi provade att vara utan..

Finns en ganska ny produkt som heter Riaflex, verkar väldigt bra om man behöver ge ett sånt tillskott.

Amanda hur mkt gurkmeja gav du då?

Det som min vet sa, var att det finns många märken på marknaden som är skräp, men att det finns de som fungerar.
Han hade egen personlig erfarenhet av det.

Men om det är lika mycket av ämnet Glucosamin i burkarna kan ju märke omöjligt spela roll? Eller?

För det jag hörde var att en häst behöver äta kilovis av Glucosamin för att det ska hjälpa.

Gurkmeja ska jag "forska" lite om, vill som sagt ha lite vetenskapliga bevis på att tillskotten funkar.

Centaur; hittade ingen info på svenska, eller någon butik som säljer det. Såpass nytt kanske?

Finns det något tillskott som hjälper hästar med artros? Gärna vetenskapligt bevisat att det funkar.

Det finns väl egentligen inga studier gjorda på hästar utan man har bara översatt från studier på människor. Tex glucosamin. Man tror att det fungerar på hästar för att det visat viss effekt på människor. Doseringen av glucosamin är också bara en gissning.

Den gurkmejan som säljs i affären är på tok hårdhänt behandlad för att ha någon effekt kvar.

Den enda studien som gjorts på hästar där man faktiskt har sett en viss effekt av något preparat är på Litovet. Studien är begränsad till ett fåtal hästar men det har ändå visat på ett resultat.

Litovet är ett nyponpulver. Det är ganska dyrt. Finns billigare preparat. MEN den ingrediensen som gör Litovet så speciell heter GoPo (tror jag det var). GoPo är väldigt värmekänsligt (du skall tex inte hälla varmt vatten på det) och det är en omständig och dyr process att få fram ett nyponpulver med mycket GoPo. Därför är de billiga nyponpulverna inte alls samma sak.

Så hade jag köpt något så hade det varit Litovet.

Men det kanske är det som skiljer? Mängden glucosamin i burkarna?
De sämre kanske är utblandade?

Men om man köper gurkmeja eller nyponpulver från örtagård?
Är de också för hårt behandlade?

3/4 msk tror jag det var. Men hon vägde bara 425 typ och var ponny. Tror gurkmeja är dopingklassat men för mig som hade gamling var det perfekt. Vi ger det nu till min medryttarhäst för att underlätta för honom som är under igångsättning efter en anaplasma-infektion. Men då bara två veckor planerat... Han får 1 msk /dag.

Det finns väl egentligen inga studier gjorda på hästar utan man har bara översatt från studier på människor. Tex glucosamin. Man tror att det fungerar på hästar för att det visat viss effekt på människor. Doseringen av glucosamin är också bara en gissning.

Den gurkmejan som säljs i affären är på tok hårdhänt behandlad för att ha någon effekt kvar.

Den enda studien som gjorts på hästar där man faktiskt har sett en viss effekt av något preparat är på Litovet. Studien är begränsad till ett fåtal hästar men det har ändå visat på ett resultat.

Litovet är ett nyponpulver. Det är ganska dyrt. Finns billigare preparat. MEN den ingrediensen som gör Litovet så speciell heter GoPo (tror jag det var). GoPo är väldigt värmekänsligt (du skall tex inte hälla varmt vatten på det) och det är en omständig och dyr process att få fram ett nyponpulver med mycket GoPo. Därför är de billiga nyponpulverna inte alls samma sak.

Så hade jag köpt något så hade det varit Litovet.

Bugar och skriver under i medhåll!

Fall inte för reklamen för övriga nyponpulver, bara billigt skit skulle jag ärligt säga.
Litovet har hjälpt både mig, hund och häst med artros och det bästa är att det har långtidsverkan.
Man kan pausa behandlingen i flera månader för att sen börja igen.

Det finns allsköns olika tillskott som kan användas vid olika ledproblem.

Jag har personlig erfarenhet av glucosamine, nyponpulver, gurkmeja, blåläppad mussla, att själv plocka nypon och ge direkt eller torka på under 30 grader i ugnen efter att man kört dem i mixern.
Vi har också haft chondrongen, Och någon hyaluronsyra.

Vet rek Chondrongen och sa att resten iaf inte är farlig.

Nypon har alltid funkat fint för mig.

Men om man köper gurkmeja eller nyponpulver från örtagård?
Är de också för hårt behandlade?

Är nyponpulvert billigt så är det med stor sannolikhet inte tillräckligt varsamt hanterat. Dessutom den verksamma substansen GoPo finns i olika mängd i olika sorter.

Någon skrev att man hade torkar själv i ugnen men det är lite mer komplicerat än så. Dessutom gäller det att det är rätt sorts nypon.

Tyvärr är det så att du får det du betalar för.

Den gurkmejan som finns till livsmedel är tufft behandlad. Den man köper från tex Biofarmab är hanterad på ett helt annat sätt. Men återigen samma sak där är den billig är det antagligen inte tillräckligt varsamt hanterad. För att få säljas som livsmedel till människor skall den ha en viss hygienisk standard. Det är den behandlingen som är tuff.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min hund har spondylos och eventuellt början på artros i höfterna (skuggor på röntgen, men inte tillräckligt tydligt för att se om det...
Svar
5
· Visningar
311
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
335
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10