Tillskott till dräktig katt?

A

Augusti

Jag har en hona som var på parning för ca 2,5 vecka sedan. Jag har ännu inte sett några tecken på dräktighet, men det är ju lite tidigt ännu.

Jag har försökt ta reda på om hon behöver några tillskott eller inte. Av vissa uppfödare har jag fått rådet att ge henne lite mjölksyrad kalk några ggr i veckan, men efter att ha kikat runt på nätet verkar åsikterna gå isär från att det kan motverka skelettdefekter att ge tillskott till att det faktiskt kan medföra defekter hos fostren. Någon eg. pålitlig källa, referens till forskningsrapport eller liknande kan jag inte hitta. Finns det någon vettig referens måntro?

Hon får mjau tetrapack två ggr om dagen samt fri tillgång till Orijen torrisar nu. Behöver hon något annat tillskott? Isf vad och när ska hon ha det?

Sv: Tillskott till dräktig katt?

Jag anser inte du behöver ge något utöver vad du gör i dagsläget.
Min hona får samma mat som vanligt, (och hon har alltid fri tillgång på energirikt foder eftersom hon aldrig visat någon tendens att lägga på sig). Jag fodrar som du men med "köttmål" , dvs råa köttiga ben och hjärta när det passar fröken. Hade jag fått i henne barf på heltid hade jag gått över helt, men med kräsen katt och sambon som har hand om hälften av fodringarna går inte det...

Nej, du behöver inte ge tillskott. Kalcium är direkt dumt att ge utan inrådan från veterinär. En rubbad kalcium/fosforbalans kan göra stor skada.

Ofarliga tillskott är B-vitamin och fiskolja, men är katten i fin form behövs inga tillskott.

Tack för svar, båda Sassy och Sol! Det låter som att jag gör rätt i att inte experimentera med något då. Hon är ju i gott hull och allmänt pigg och frisk, annars hade jag inte ens funderat på att para henne.

Sassy, jag är lite nyfiken på att barfiera maten och komplettera lite lätt så som du gör så småningom, men det är inget jag vill experimentera med under en ev. dräktighet. Men senare ska jag nog kolla vad fröken tycker om t.ex. råa kycklingvingar. Tyvärr har jag även en kräsen kastrat som trots att jag försökte vänja honom tidigt ratar det mesta som är rått. Varken kyckling eller nötfärs duger till honom. Han äter hellre gurka och knäckebröd...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka