Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Puttar upp denna tråd igen då jag nu hittat en mineralblandning i England som har allt jag söker (+ lite till). Vad sägs om dessa två olika mineralblandningar?

Ett av de bästa färdigblandade fodertillskotten jag har sett. Personen som har satt ihop detta tillskott verkar ha kunskap både om hästens behov och vad som vanligtvis brukar saknas i ett grovfoder.

Jag vet att man inte får länka till kommersiella sidor men du kan kanske säga vilket foderföretag det är som har detta fodertillskott?

Båda mineralfodren har allt jag behöver i en och samma förpackning. Behöver alltså inte småpytsa med olika burkar som jag gör nu. Vill ha extra zink, koppar, vitamin B1, B6 och biotin. Zinkdosen är ju väldigt hög, gör det något om balansen med koppar är ok?

Att zinkdosen är högre än minimibehovet är vanligtvis bara bra eftersom man ofta måste ge betydligt mer zink och koppar än minimibehoven för att balansera höga halter järn och mangan i grovfodret.
 
Hej! Jag provar: Forage plus heter företaget. Är det inte ok att skriva så får admin ta bort. Framförallt det första fodret är mycket dyrt men jag tror ändå det kan vara värt det för att slippa ge från 4 olika burkar som jag gör nu. Det andra fodret landar på samma månadskostnad som jag har nu, om man beställer i storpack. Frakten är saftig så man får nog göra så. I England verkar fodret ha väldigt bra recensioner om man googlar lite också. Synd att det inte finns återförsäljare på närmare håll!

Vi har fortfarande kvar ca 1 månads förbrukning av förra säsongens hösilage så jag vågar inte beställa än. Får se vad den nya analysen säger först.
 
Om du vill veta exakt vilka av mineralblandningarna jag hade kollat på får du pm:a mig. Försökte pm:a dig med det gick inte.. Annars hittar du ju dem på Forage plus hemsida.
 
Vad spännande! Fick du betala någon extra avgift eller så? Funderade eftersom det stå excl tax när man kollar på priserna.. Du kan väl återkomma när du fått hem fodret om hur det funkat med frakttid och så?! Kommer nog beställa, men väntar tills vi analyserat det nya höet!
 
Puttar upp denna tråd igen då jag nu hittat en mineralblandning i England som har allt jag söker (+ lite till). Vad sägs om dessa två olika mineralblandningar?

Each 170 gram feed level contains:
23 grams micronised linseed
20 grams lysine
10 grams phosphorous (mono-sodium.phosphate)
12 grams magnesium (magnesium oxide)
400 mg copper (bioplex)
1200mg zinc (bioplex)
1.5 mg selenium (yeast)
3 mg iodine (calcium iodate)
15 grams salt
10 grams yeasacc
3000 iu vitamin E Oil
2500 mg methionine
2 grams vitamin C
100 mg thiamine
50 mg riboflavin
25 mg niacin
20 mg biotin
25 mg folic acid
20 mcg vitamin B12
50 mg pyridoxine
50 mg pantothenic acid

och

Each 100 grams contains:
13 grams of micronised linseed meal
12 grams magnesium (magnesium oxide)
10 grams lysine
5 grams salt
5 grams phosphorous (mono-sodium.phosphate)
3 grams methinonine
1200 mg zinc (bioplex)
400 mg copper (bioplex)
1 mg selenium (yeast)
2mg iodine (calcium iodate)
2000 iu vitamin E oil
30 mg biotin
100 mg vitamin B1 thiamine
100 mg vitamin B6 pyridoxine
20 mg folic acid

Båda mineralfodren har allt jag behöver i en och samma förpackning. Behöver alltså inte småpytsa med olika burkar som jag gör nu. Vill ha extra zink, koppar, vitamin B1, B6 och biotin. Zinkdosen är ju väldigt hög, gör det något om balansen med koppar är ok?

Ser jag fel eller är det så att det saknas kalk i blandningen?
 
Ser jag fel eller är det så att det saknas kalk i blandningen?

Saknas skulle jag inte säga men du har rätt i att den inte innehåller kalcium. Perfekt då grovfodret har för hög kalcium/fosfor kvot vilket är vanligt. Skulle det fattas kalcium är det ju bara att ge lite lucern eller kalk men att tillsätta fosfor är inte så lätt om hästen inte ska äta spannmål/vetekli. Fosfor är dyrt.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ser jag fel eller är det så att det saknas kalk i blandningen?

En del fodertillverkare tillsätter en viss andel, t.ex. 50%, av hästens behov av samtliga mineraler i sina mineraltillskott. Man skryter sedan i reklamen med att deras mineraltillskott är balanserat.

Problemet med detta är att det inte är mineraltillskottet i sig självt som ska vara i balans utan hela foderstaten. Mineralinnehållet i ett grovfoder är aldrig i balans. Vissa mineraler finns i överflöd medan det råder brist på andra. Ett mineraltillskott ska därför endast innehålla de mineraler som det är brist på i grovfodret. Det ska inte innehålla mineraler som det redan finns för mycket av i grovfodret.

Ett balanserat mineraltillskott kan aldrig rätta till obalanser i foderstaten.
 
En del fodertillverkare tillsätter en viss andel, t.ex. 50%, av hästens behov av samtliga mineraler i sina mineraltillskott. Man skryter sedan i reklamen med att deras mineraltillskott är balanserat.

Problemet med detta är att det inte är mineraltillskottet i sig självt som ska vara i balans utan hela foderstaten. Mineralinnehållet i ett grovfoder är aldrig i balans. Vissa mineraler finns i överflöd medan det råder brist på andra. Ett mineraltillskott ska därför endast innehålla de mineraler som det är brist på i grovfodret. Det ska inte innehålla mineraler som det redan finns för mycket av i grovfodret.

Ett balanserat mineraltillskott kan aldrig rätta till obalanser i foderstaten.

Jag får sådan extremt stor lust att skjuta folk när jag tänker på sådant här. Hur dum får man vara liksom?!?!?!

(syftar alltså på skrutmånsarna med "balanserat" mineralfoder såklart)
 
Hej! Nej jag har inte köpt dem än. Fick svar på höanalysen idag och jag kommer att beställa snart. Jag kan återkomma när jag har testat dem!
 
Jag gav dessa mineraler förra året. En helt frisk häst och en med PPID. För att vara helt ärlig: Nej jag märkte ingen skillnad..... Det enda jag verkligen har märkt någon skillnad på när det gäller hästarnas välmående är magnesium.

Vad ska man säga, det känns bra att veta att man balanserat hästens foder perfekt, men det syntes ingen skillnad alls på mina hästar och det är jättedyrt pga den höga fraktkostnaden.
 
Ser att jag blivit nämnd på några ställen i tråden. Det är alltså jag som beställt mineralblandning från Polen och fått problem.
Problemet var väl egentligen att jag ville ha min egen sammansättning pelleterad, men någonstans på vägen blev det ett missförstånd. Jag beställde och betalade för min blandning och fick hem något med andra analysvärden och en följesedel med ett helt annat pris. Jag hade betalat nästan 200 kr mer än vad som stod på lappen som följde med paketet.. Påpekade det och begärde pengar tillbaka eller den produkt jag beställt. Efter ett par dagars mailande fram och tillbaka blev det tyst från andra sidan.. Ingen kompensation, ingen förklaring, ingenting.

Trist, för det var ändå en bra blandning jag fick hem (även om det inte var det jag velat ha). Om jag hade legat på mer hade det säkert gått att lösa, men jag hade lite för mycket annat i livet just då.

Vill inte avskräcka från att beställa därifrån, bara förklara vad som hände så ni slipper spekulera mer :p
 
Jag har beställt från Polen och varit nöjd ända tills jag fick hem den senaste beställningen av exakt samma preparat som jag beställt flera gånger innan, men med annan konsistens, smak och lukt. Mailade säkert 4-5 gånger och frågade om de ändrat något eller om det berodde på råvarorna etcetera. Helt ok om det hade blivit fel också, men jag fick inte svar på något av mina mail. Jättestörigt då jag beställt typ en årsförbrukning. Nojig som jag är, vågar jag inte ge av tillskottet. Därför beställer jag nu från andra sidan Europa denna gång!

Tidigare har kontakten fungerat utmärkt, så detta förvånar mig. De kanske är överbelastade med alla beställningar från Sverige...;)
 
Haha, kan vara nåt sånt :p De har alltid varit trevliga när jag mailat till dem innan, kanske blivit en sån mailstorm att man helt enkelt försvunnit i hanteringen.
Kommer nog beställa zink och koppar därifrån igen, men utan pelletering den här gången ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 161
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 763
Senast: Allevo
·
Hundhälsa Jag har läst i några trådar och förstått det som att det finns några som har provat Klass och varit nöjda med det. Min hund äter för...
Svar
11
· Visningar
3 191
Senast: Missel
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp