Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Agent Orange

Trådstartare
Finns det?

Har en kombination av rasp, dåliga hovar och upphakningar och vill slippa pytsa med olika preparat.

Är det riskfritt att ge zink utan att ge koppartillskott? Vi har konstaterat mycket koppar i vattnet. Vilken zinksort är bäst att ge? organisk (chelat) eller ickeorganisk (oxid).

Tacksam för svar..
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Nu minns jag inte rakt av vad det står på mina burkar men jag ger en kombo en lincoln biotin och hippohov. Det är dock koppar oxå i hippohov.

Och ärligt talat vet jag inte om det gör nytta :p Ska göra första mikromineralanalysen i år när jag fått ihop tillräckligt med prov och räkna mer på det då. Ger pga lite sämre hovar.
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Ok, jag har också funderat på hippo hov, men det verkar råda delade meningar om vilken sorts zink man ska ge, därav min fråga. Hippon innehåller chelat vad jag kan se.
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Är det riskfritt att ge zink utan att ge koppartillskott?

Nej, det är farligt! Det råder stor brist på koppar i ett grovfoder och zink hämmar upptaget av koppar. Ger man endast zink som tillskott så kan man nog vara säker på att hästen får kopparbrist vilket leder till anemi, och andra problem.

Vi har konstaterat mycket koppar i vattnet.

Har du en vattenanalys och vet hur mycket vatten hästen dricker kan du räkna in det koppar som hästen får via vattnet.

Vilken zinksort är bäst att ge? organisk (chelat) eller ickeorganisk (oxid).

Jag skulle rangordna olika zinktillskott enligt följande:

1) zinksulfat (oorganiskt)
2) poly zinc (som i princip är zinksulfat med ett sockeröverdrag)
3) zink proteinat (organiskt)
4) zink oxid (oorganiskt)
5) aminosyrakelaterat zink (organiskt)
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Tack! Vilket bra svar! Vi har analyserat vattnet men det är givetvis svårt att veta hur mycket han dricker. Det jag tänkte på att det kanske inte var så lämpligt att ge MER koppar eftersom vattnet har hög halt, men det kanske inte spelar så stor roll då om jag ökar på både zink och koppar? Jag misstänker zinkbrist då vi har lite problem med hud, päls och hovar.

I väntan på höanalys så kollar jag runt vilka alternativ som finns..

I vilka preparat finns det "bra" zink? Har tittat lite på hoof first men det verkar vara zinkoxid i det. Annars innehåller det det jag söker i en o samma burk.
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Det polska företaget som jag har fått tips om här på forumet av tinywiny har ren zink som det står "Zinc chelate of amino-acids on hydrolised soy protein - C10 H12 O8 ZnN2 Na2". Tolkar jag det rätt som att det är något bättre zink då?

Om man däremot kollar på deras färdiga blandprodukter så står det om zinket att det är "zinc and copper in the form of amino acid chelates " - enligt min tolkning det "sämsta" zinket.. Är inte det skumt att de använder olika former i sina produkter?

Nu är jag ännu mer förvirrad!
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Det polska företaget som jag har fått tips om här på forumet av tinywiny har ren zink som det står "Zinc chelate of amino-acids on hydrolised soy protein - C10 H12 O8 ZnN2 Na2". Tolkar jag det rätt som att det är något bättre zink då?

Om man däremot kollar på deras färdiga blandprodukter så står det om zinket att det är "zinc and copper in the form of amino acid chelates " - enligt min tolkning det "sämsta" zinket.. Är inte det skumt att de använder olika former i sina produkter?

Nu är jag ännu mer förvirrad!

Det är inte lätt det här med olika former av mineraltillskott.

T.o.m. Marcel som har den polska webbutiken vet nog tyvärr inte vad det är för skillnad mellan ett proteinat och ett aminosyrakelaterat mineral. Ett mineral som är bundet (kelaterat) vid ett hydroliserat protein kallas för proteinat och det är det han har. Han har dessutom även zinkoxid.

Det är samma mineraltillskott i hans blandprodukter, dvs. zink proteinat.

Aminosyrakelaterat zink har dessutom visat sig ha ungefär samma biotillgänglighet som zinksulfat. Orsaken till att jag satte det längs ner i min lista över zinktillskott är att funktionen är en annan än hos övriga mineraltillskott. Mineralet tas upp tillsammans med den aminosyra den är kelaterad vid och konkurrerar därför inte med andra mineraler om att tas upp av kroppen. Ibland kan detta vara en fördel, ibland en nackdel. Är avsikten med att tillföra zink i foderstaten att minska upptaget av järn så ska du inte använda aminosyrakelaterat zink annars går det bra. Jag har själv använt både aminosyrakelaterat zink och koppar och fått bra resultat (fina hovar och klara färger i pälsen). Järnhalten i mitt grovfoder var (och fortfarande är) dock låg.
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Återigen tack för en bra förklaring!

Då lutar det åt att det blir därifrån jag beställer sen då. I detta fallet är det inte järnhalten jag vill sänka utan bara tillföra zink och koppar om analysen visar att hösilaget har låg halt, vilket jag misstänker.
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Då lutar det åt att det blir därifrån jag beställer sen då. I detta fallet är det inte järnhalten jag vill sänka utan bara tillföra zink och koppar om analysen visar att hösilaget har låg halt, vilket jag misstänker.

Problemet är att analysen kan visa att järnhalten i ditt hösilage är hög och då räcker det inte med att tillföra zink så att det täcker hästens minimibehov. Ett högt järnintag hämmar upptaget av zink så hästen kan mycket väl få zinkbrist även om foderstaten innehåller rekommenderad minimimärgd.

Zinkbrist kan leda till en rad problem:

http://www.mayoclinic.com/health/zinc/NS_patient-zinc/DSECTION=evidence

“Zinc deficiency symptoms include growth retardation, hair loss, diarrhea, delayed sexual maturation, impotence, eye and skin conditions, and loss of appetite. Additional symptoms may include weight loss, delayed wound healing, taste changes, and mental lethargy.”

Vanliga symtomer av zinkbrist som man ser hos hästar är dålig hovkvalitet, hovröta, blek hårfärg och olika hudproblem.

För att undvika mineralbrist räcker det inte med att se till så att mängden av ett mineral i foderstaten uppgår till rekommenderad minimimängd man måste även se till så att mineralerna är i balans. Kvoter mellan olika mineraler i foderstaten är lika viktiga som mängden mineraler.

Här är en studie som jämförde upptaget av olika zinktillskott:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/6/1769S#T1

Som du ser av Tabell 1 så var upptaget av zink hos zinkoxid mycket sämre än för zinksulfat och aminosyrakelaterat zink (Zinc sulfate chelate). Det hjälper tydligen inte heller att öka mängden zinkoxid. Den dubbla mängden förbättrade inte resultatet. Detta tyder på att zinkoxid har dålig löslighet.

Det finns dock andra studier som visar annat resultat. Problemet med studier av upptag av mineraler är att så mycket i den övriga foderstaten kan påverka resultatet.
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Mycket intressant! Väntar med spänning på analysen nu då så får vi se vad den visar. Första gången jag kollar andra mineraler än "standard"... Efter läsningen här känns det ju verkligen behövligt, inte bara till den hästen jag hade i åtanke från början utan för övriga också, även att de inte verkar ha några synliga bekymmer.

Man lär så länge man lever.. :)
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Nu har analysen kommit. Inte så mycket järn men MYCKET mangan och obefintligt med koppar... Inser att det kommer att bli svårt att hitta vettigt mineralfoder...

Hur illa är det med överskott på mangan?

Hur funkar det praktiskt om man beställer en blandning från Polen, skickar jag mina analysvärden eller ska jag ange hur mycket jag vill att fodret ska innehålla per dag? Finns det isf begränsningar på hur mycket av de olika mineralerna fodret kan innehålla....? :confused:
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Vet att spaderÄss i en annan tråd avrått från att köpa färdigblandade mineraler från Polen. Bättre att blanda själv. Du kan säkert få hjälp med uträkningar av spader om du PM:ar hen.

Tror att du bör använda mangan som utgångsvärde och justera järn, zink och koppar utifrån det. Det ska vara 3:3:3:1 av Järn:Zink:Mangan:Koppar i den totala foderstaten. Men som sagt, jag är ingen expert.
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Ok, tack. Har du själv köpt och blandat? Har det funkat bra?

Det som gör mig tveksam är dels att min ena häst brukar totalvägra pulver/granulat sen funderar jag på om det inte är svårt att blanda så pass bra att det blir en likadan dos varje dag... Därför känns det på något vis säkrare med pellets...

Men det kanske går om man inte gör för mer än någon månad i taget... ?
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Jepp, jag har köpt från Polen och för mig gick det utmärkt. Vet en här på forat som hade problem, dock.

Manganet luktar avskyvärt men min häst är ganska matglad och äter vad som helst bara jag blandar i lite bryggerijäst. Mangan lär du ju inte behöva heller. Förutom mangan köpte jag koppar, zink och magnesium.

Än så länge så kör jag med uppvägda dagsdoser blandat med jodsalt. Hästen får inte full högiva än så jag har väntat med att göra större blandningar. Jag har tillgång till bra våg på jobbet :-)
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Vet att spaderÄss i en annan tråd avrått från att köpa färdigblandade mineraler från Polen. Bättre att blanda själv.

Vet du varför?
Jag funderar tex på den färdiga biotin/zink/koppar-blandningen, för enkelhets skull och eftersom det var just det jag var ute efter. Varför är det bättre att köpa allt separat förutom att jag antar att det blir lite billigare per kg (?).
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Tror att du bör använda mangan som utgångsvärde och justera järn, zink och koppar utifrån det. Det ska vara 3:3:3:1 av Järn:Zink:Mangan:Koppar i den totala foderstaten. Men som sagt, jag är ingen expert.

Inte nödvändigtvis.

Om manganhalten är högre än järnhalten i grovfodret så balansera zink och koppar mot manganet och strunta i järnet. Det finns höga halter järn i allt foder så det finns nästan aldrig behov av att ge tillskott av järn. Enda fallet jag kan tänka mig att det kan finnas skäl till att ge järntillskott är om hästen har förlorat mycket blod.
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Jag funderar tex på den färdiga biotin/zink/koppar-blandningen, för enkelhets skull och eftersom det var just det jag var ute efter. Varför är det bättre att köpa allt separat förutom att jag antar att det blir lite billigare per kg (?).

Bör inte vara något problem.

Det jag är lite tveksam till är att beställa en blandning efter ett recept som man själv sätter ihop. Det var också i detta fall det blev problem för någon som gjorde just detta.
 
Sv: Tillskott med mycket zink, biotin och gärna vitamin b1

Bör inte vara något problem.

Det jag är lite tveksam till är att beställa en blandning efter ett recept som man själv sätter ihop. Det var också i detta fall det blev problem för någon som gjorde just detta.

Aha tack, jag missförstod!
 
Puttar upp denna tråd igen då jag nu hittat en mineralblandning i England som har allt jag söker (+ lite till). Vad sägs om dessa två olika mineralblandningar?

Each 170 gram feed level contains:
23 grams micronised linseed
20 grams lysine
10 grams phosphorous (mono-sodium.phosphate)
12 grams magnesium (magnesium oxide)
400 mg copper (bioplex)
1200mg zinc (bioplex)
1.5 mg selenium (yeast)
3 mg iodine (calcium iodate)
15 grams salt
10 grams yeasacc
3000 iu vitamin E Oil
2500 mg methionine
2 grams vitamin C
100 mg thiamine
50 mg riboflavin
25 mg niacin
20 mg biotin
25 mg folic acid
20 mcg vitamin B12
50 mg pyridoxine
50 mg pantothenic acid

och

Each 100 grams contains:
13 grams of micronised linseed meal
12 grams magnesium (magnesium oxide)
10 grams lysine
5 grams salt
5 grams phosphorous (mono-sodium.phosphate)
3 grams methinonine
1200 mg zinc (bioplex)
400 mg copper (bioplex)
1 mg selenium (yeast)
2mg iodine (calcium iodate)
2000 iu vitamin E oil
30 mg biotin
100 mg vitamin B1 thiamine
100 mg vitamin B6 pyridoxine
20 mg folic acid

Båda mineralfodren har allt jag behöver i en och samma förpackning. Behöver alltså inte småpytsa med olika burkar som jag gör nu. Vill ha extra zink, koppar, vitamin B1, B6 och biotin. Zinkdosen är ju väldigt hög, gör det något om balansen med koppar är ok?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 161
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 763
Senast: Allevo
·
Hundhälsa Jag har läst i några trådar och förstått det som att det finns några som har provat Klass och varit nöjda med det. Min hund äter för...
Svar
11
· Visningar
3 191
Senast: Missel
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp