Tillskott med hög proteinhalt, lågt MJ?

Tussemaja

Trådstartare
Är soja enda alternativet eller finns det annat för att balansera upp ett katastrofhö med extremt lågt protein och för högt energivärde? Känner mig rätt desperat för lucern som jag tidigare brukat balansera upp med funkar inte den här gången. Vad göra? (mer än att skaffa nytt hö förståss...)

Sv: Tillskott med hög proteinhalt, lågt MJ?

Hade en tråd ang. exakt samma ute för ett par veckor sen. Fick då tips i tråden och nu har jag räknat på vårt silage med samma problem som ditt, dvs lågt protein och hög energi. det som jag fick ihop löste sig jättebra med krafft muskel som det enklaste alternativet, och alternativ två en kombination med soja och lucern med hög protein - Dangrönt, alternativt Hippo Grow Alfa.

bägge alternativen funkar, har räknat på fler hästar med olika förhållanden, som ska stå på samma grovfoder. Det blir mellan de två alternativen jag fick ihop ett val av hästägaren som handlar om 1) hur många fodermedel man vill blanda in och 2) den ekonomiska aspekten, dvs vad som är prisvänligast.

prova att räkna med ovan alternativ, du borde kunna hamna bra.

Annars är soja eller potatisprotein det billigaste och enklaste om man behöver få upp proteinet.

I mitt fall gick det inte med bara soja då det blev så höga givor, högre än jag vill fodra med, om än inom maxramarna för vad sig "börs".
Jag fick göra en kombo av soja och muskel, då kunde jag hålla nere givorna på bägge, så det blev trots allt rätt okej ekonomiskt......

Jag tänkte också så, att det är bättre att kombinera soja och muskel, just för att jag inte ville ha så hög giva av soja. Även om det definitivt var inom ramarna med god marginal.
Men jag fick tänka om, för sojan som jag varit så rädd att hans mage skulle reagera på, äter han utan några som helst problem. Och muskel (som jag vant in precis lika försiktigt) reagerade han på direkt.

Ändå är det väldigt små doser det handlar om. (200g soja och 100g muskel per dag, blev sen 300g soja per dag)

Så man får nog testa sig fram, det är ju inte säkert att det som man tror är "farligast" är det. Men självklart ska man hålla sig inom rekomendationerna.

Ok, jag resonerar som så att eftersom det är soja, potatisprotein osv i de flesta (alla?) proteintillskott så är det smartare att ge det rent, och blanda ut det med tex betfor.

Detta är vad muskel innehåller:
Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfettshavre)
Kli av skalad havre
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Lysin
Metionin

Jag vill inte ge allt det andra utan bara komma upp i protein så att säga. Det kan ju inte vara någon skillnad på givan protein, den blir ju lika hög oavsett om man ger ren soja eller ett proteintillskott, skillnaden är att det sistnämda innehåller en massa annat också. Tänker jag.

Fast jag är helt medveten om att det innehåller allt detta och jag har inga problem med det. Jag har räknat på givorna och även vad det kostar mig i jämförelse och jag vill som sagt inte ligga på så hög giva just soja, så för mig blir alternativet jättebra. Behöver varken stor giva soja eller stor giva muskel, så det blir toppen i vårt fall.

Ja, jag skrev bara hur jag resonerade själv. Alla får ju fodra som det passar dom bäst.

Så tänker jag med. Jag gillar inte alls kraftfoder, för de innehåller ju en jäkla massa saker som i mitt fall är helt onödiga. Dels så gillar jag inte pelleterat foder och dels så har jag inget behov av att peta i honom massa extra socker och annat.

Enda anledningen till att jag valde att ge muskel var att jag hört så mycket varningsord om soja, och då ville jag inte ge så mycket soja. Men eftersom han reagerade på muskel, men inte på soja så var ju valet väldigt enkelt! Därför ger jag bara soja och tycker det funkar utmärkt.:)

Vart får man tag i potatisprotein? Lite "fördomar" mot soja...

Vi har lite tråkig kvot och vi ger Kvarnbys lucern (kvot på 18) och det balanserar upp bra.

Vart får man tag i potatisprotein? Lite "fördomar" mot soja...

jag har fodrat med potatisprotein i ett år nu och det fungerar ypperligt på ett sto som är fångbenägen...

jag beställer hos min foderleverantör, de ringer mig efter någon vecka när de fått hem detta...

dammar lite men effekten med mycket protein, lite energi väger över markant...

MMBetsybabe

Tack! Det är nämligen till en fd fånghäst jag behöver ge. Och är angelägen om att inte behöva ge mer MJ i onödan. Höet innehåller redan överskott av det, och jag måste ständig hålla efter hans hull

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 623
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 024
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Har skaffat nytt hö med för lågt protein innehåll, vilket resulterat i att flera hästar tappat muskler och fallit ur, nytt hö är...
Svar
4
· Visningar
1 206
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka