Tillskott för leder

Flyttfogel

Trådstartare
Mitt 15-åriga sto har nu blivit behandlad mot kotledsinflammation i ett framben med kortison och tuppkam utan att svara på behandlingen. Nu har vi påbörjat en behandling då hon ska få som jag förstod det koncentrerad glucosamin i leden 1gång/vecka i 3veckor framöver. För att hjälpa till ytterligare ska hon även ha tillskott i fodret. Eftersom jag vill veta mer om vad jag stoppar i henne sökte jag här på ämnet och blir bara mer förvirrad! Vad fungerar bäst? Vad är MSM? Cosequin har jag hört talas om tidigare, dyrt med väldigt bra, eller? Och gurkmeja, har det samma effekt? Ska jag ge det oxå?? Hjälp......

Anledningen till inflammationen är antagligen något slitna leder och inte helt korrekt benställning. Nu är det viktigaste för mej att min häst blir så bra att hon kan leva utan ont o få fortsätta vara min bästa vän i hela universum, kommer hon inte hålla för ridning så hittar vi på nåt annat.

(jag kommer inte kunna kika in här titt som tätt o kolla om jag fått svar, men skriv gärna så kollar jag när jag kommer förbi en dator, myckt tacksam för svar!

Senast ändrad:
Sv: Tillskott för leder

Min gammelfjorda har fått Glucosamin för lederna nu i ca 4 månader och jag märker STOR skillnad på henne. :)

Jag kan varmt rekommendera ett recept belagt preparat som heter Metacam.Det är antiinflammatioriskt och jag tycker det fungerar mycket bra till hästar som har led problem. Jag har provat det till många hästar och de har svarat mycket bra på det.

Vad bra, ska prova detta. Får hoppas att hon svarar på detta och blir bättre nu.

Metacam är alltså ett smärtstillande och antiinflammatoriskt preparat, som verkar allmänt i hela kroppen. Typ som finylbutazon. Det är alltså inget man behandlar med en längre tid, som man kan göra med glucosamintillskott i fodret, eftersom det precis som finylbutazon inte är så snällt mot magen.

Flyttfogel skrev:
Mitt 15-åriga sto har nu blivit behandlad mot kotledsinflammation i ett framben med kortison och tuppkam utan att svara på behandlingen. Nu har vi påbörjat en behandling då hon ska få som jag förstod det koncentrerad glucosamin i leden 1gång/vecka i 3veckor framöver. För att hjälpa till ytterligare ska hon även ha tillskott i fodret.

Det låter precis som för en kompis häst! Han blev behandlad med adequnanil (stavning? :o ) i lederna och skulle också äta något tillskott, och veterinären rekommenderade Bioglucomin. Det har min häst också ätit, och det fungerar jättebra! :)

ok, tack för förklaringen!
Är på väg till vet. snart så jag ska prata med honom mer om detta med tillskott o olika preparat för lederna, "lufta" lite om det jag hört från olika håll sen senast.
Vad jag fick höra tidigare så skulle just finylbutazon inte hjälpa i hennes fall, eventuellt om det bara varit en inflammation och jag upptäckt den snabbt, men nu är hon ju sliten i lederna oxå och leden har svårt att själv producera ledvätska och ledbrosk och därför ska hon få glucosamin. Därför kanske Matacam inte heller är något som skulle funka..?

MSM innehåller metyl bundet till svavel och detta har en positiv verkan på bland annat leder, men svavlet i sig hjälper kroppen att bygga upp motstånd lättare, då svavel är viktigt för allt levande organiskt material. tyvärr har detta "glömts bort". svavlet har en positiv verkan på hela kroppen och ger man för mycket får man endast diarré då svavlet rensar ut sånt som inte är bra i kroppen.

jag äter själv msm och tycker det är jättebra och har nyligen börjat gett det till hästen.

gå in och läs mera på ion-silver.com

Ardnas skrev:
Metacam är alltså ett smärtstillande och antiinflammatoriskt preparat, som verkar allmänt i hela kroppen. Typ som finylbutazon. Det är alltså inget man behandlar med en längre tid, som man kan göra med glucosamintillskott i fodret, eftersom det precis som finylbutazon inte är så snällt mot magen.

Man kan likna metacam med Butta men jag tycker att metacam har 20 gånger bättre effekt. Och det innehåller inte alls samma substans som butta. Man har tidigare använt det mycket på hundar och det är först på nu den senaste tiden som man börjat ge det mer och mer till hästar. Min ena häst har otroligt känslig mage och tål inte butta. Metacam är inga problem för hans mage.
Man ger vanligen Metacam i 10 dagar men vid kroniska besvär så kan man ge det mycket längre än så. En annan fördel med metacam är att det är honungs smak på det. Hästarna älskar det!

Butta = Fenylbutazon. Ett antiinflammatoriskt och smärtstillande medel.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 898
Senast: Nominous
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 973
Senast: Tora
·
Hundhälsa Hailee är trött och stel i sina bakben. haserna är det hon har problem med. (enligt vet. skulle hon om hon var häst ha spatt fick jag...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: Emmahpemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama