Tillskott för leder

Jofta

Trådstartare
Jag har börjat titta på tillskott som hjälper till att smörja hästens leder och har upptäckt att det är en hel djungel!
Så nu behöver jag hjälp.
Det gör inget om det kostar en slant men då ska det oxå innehålla riktiga saker och inte bara en massa "utfyllnad" om ni förstår vad jag menar.
Viktigt är att det ska gå att tävla på!

Sv: Tillskott för leder

Vad jag har kunnat läsa mig till så verkar Glucosamin (helst i kombination med condroitin) ha effekt. Även hyaluronsyra har i studie visat sig kunna fungera.

Nu pratar jag alltså om per oral behandling.

Men då har jag en liten fråga till dej, om du kan svara vill säga.

Jag ger(på veterinärens inrådan) Glucovet till min häst samt djävulsklo från dodson & horrhell, men då borde FlexiJointen i flytande form kunna kompletera dom tillskotten jag ger idag?

Eller missar jag någon del av tillskotten i flexijoint?

Du har 96 tim karens på alla ovanstående för tävling. DU finner fler preparat hos EQVI.se och det som jag kan komma på är Flexijoint, men som sagt det är karens på samtliga som innehåller Glucosamin, Condroitin och hyaluron. Även MSM är vanligt med i samma blandningar och Djävulsklo eller Bromelain... Se på sidan EQVI.se
;)

PÅ STC´s lista står att det REKOMMENDERAS 96 timmars karens.
https://www.travsport.se/polopoly_fs/1.2141!/menu/standard/file/karenstider_for_foder_%26_fodertillskott_2010-12-10.pdf

Vissa av ämnena får finnas i kroppen och som ex hyaluron så finns det idag i ledvätskor mm . Men det får inte finnas överskott och det kan vara svårt att veta var gränsen går så för att undvika överskott så är det bra att inte ge extra tillskott före tävling. Vissa ämnen bildar tillsammans andra ämnen som på så vis kan vara lugnande, prestationshöjande mm. Ex SSRI produkter är egentligen fr protein som har aminosyran tryptofan och som tillsammans i kombination med magnesium o b-vitamin i rätt mängd o typ ger en lugnande effekt. Även om hästen själv tillverkar B-vitamin, allt består av aminosyror även hästens egna kropp mm så kan alltså tillsats bli för mkt och då ha en övre gräns som passeras och inte borde kunna ske normalt i hästens kropp.... Tror jag.. Kanske det vart lite kort o invecklat nu men =)

Enkelt uttryckt så gäller 96 timmars karens på alla fodertillskott med avsikt att led/humörförbättre osv, örter och homeopati.

Enkelt uttryckt så gäller 96 timmars karens på alla fodertillskott med avsikt att led/humörförbättre osv, örter och homeopati.

helt rätt - o enkelt kan man väl säga att om hästen behöver tillskott för att inte ha ont så SKA den inte behöva utsättas för tävling...

Återigen, det kan inte vara karens på homeopati??? Det innehåller ju ingenting och det är därför korkat och tro att det hör till känsliga ämnen.

Det kan jag inte svara på, men det finns hästar som fastnat i dopingkontroller med just substanser från homeopatika i blodet så jag skulle inte se på det som helt oskyldigt.

Vill du diskutera vatten med minne, så drar ialla fall jag mig till minnes att det finns en eller ett par tidigare trådar i ämnet som du kan söka upp.

I övrigt rekommderar jag dig att ställa frågan direkt till de som utför dopingkontroller, vilka homeopatiska ämnen man har kunnat lokalisera för som sagt det finns hästar som fastnat i kontroller. Och antagligen pga att de resonerade på samma sätt, att det inte går att spåra.

I övrigt är det 96 timmar även på kiropraktik, den är ju inte spårbar på så sätt, men det finns alltid någon som ser.

Senast ändrad:

Jag är fortfarande intresserad av hur man spårar homopatika. Har du en tråd om detta så är jag väldigt intresserad. Eftersom det inte går att detektera några ingredienser vid analys annat än socker så vill jag gärna veta när öht någon har fastnat i en dopingkontroll med homeopatimedel. Har du någon källa på detta så är jag tacksam.

Ja men snälla du, ring de som utför dopingkontroller, då får du de säkraste svaren. Jag vet endast för egen del två hästar som fått positivt utslag vid test, och finns dom så finns det kanske någon mer. Vad man såg vet jag inte, har liksom inte brytt mig om att ta reda på det. Bägge dessa hästar fick homeopatiska produkter.

Att sedan dopinglistan innehåller denna får man ju hantera hur man vill, eller hur.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?