Tillskott för muskelbyggnad?

Idahoe

Trådstartare
Jag har en äldre islandsvalack (22 år) som på senare år har fått allt svårare att bygga och behålla muskler. Tidigare var han väldigt lättfödd men det har ändrats så att han nu är något mer svårfödd än hagkompisarna trots att han glufsar som vanligt :)
Tänderna är kollade UA, men han tar inte upp näringen i fodret på samma sätt längre.

Förutom hö får han lusernpellets för extra protein, samt lite havre och betfor.
Han får Krafft miner grön för närvarande, men jag undrar om någon har tips på ett vitamin/mineral tillskott som underlättar muskelbyggnad?
 
Jag har en äldre islandsvalack (22 år) som på senare år har fått allt svårare att bygga och behålla muskler. Tidigare var han väldigt lättfödd men det har ändrats så att han nu är något mer svårfödd än hagkompisarna trots att han glufsar som vanligt :)
Tänderna är kollade UA, men han tar inte upp näringen i fodret på samma sätt längre.

Förutom hö får han lusernpellets för extra protein, samt lite havre och betfor.
Han får Krafft miner grön för närvarande, men jag undrar om någon har tips på ett vitamin/mineral tillskott som underlättar muskelbyggnad?
Hur mycket lusern får han och hur är värdena på höet?
Det finns mineraler som även innehåller protein men det kanske inte är det första och bästa att ge en gammal häst. För med stigande ålder ändras behoven och gamla hästar har mer behov som dräktiga ston och växande unghästar. Så det är mer troligt att han kan behöva mer lusern än vad han får och kanske även något kraftfoder. När det här med ändra behov kommer är individuellt och här på gården finns en 25-åring och en 20-åring som inte klarar sig på bara grovfoder längre. Dom får lusern lusern 4 resp 5 kilo per dag och havre och då har vi mycket bra värden på vårt ensilage. Det finns också en 21-åring och en 22-åring som fortfarande klarar sig väldigt bra på bara ensilage och en 19-åring som klarar sig för bra och borde banta.
 
Hur mycket lusern får han och hur är värdena på höet?
Det finns mineraler som även innehåller protein men det kanske inte är det första och bästa att ge en gammal häst. För med stigande ålder ändras behoven och gamla hästar har mer behov som dräktiga ston och växande unghästar. Så det är mer troligt att han kan behöva mer lusern än vad han får och kanske även något kraftfoder. När det här med ändra behov kommer är individuellt och här på gården finns en 25-åring och en 20-åring som inte klarar sig på bara grovfoder längre. Dom får lusern lusern 4 resp 5 kilo per dag och havre och då har vi mycket bra värden på vårt ensilage. Det finns också en 21-åring och en 22-åring som fortfarande klarar sig väldigt bra på bara ensilage och en 19-åring som klarar sig för bra och borde banta.
4 resp 5 KILO lusern per dag? Hm, då får min betydligt mindre skulle jag tro, ca 1 liter torrt (som blöts upp givetvis). Höet är okej men något lågt protein, men övriga hästar blir snarare runda av det. Har inte siffrorna i huvudet.
Men kanske ge mer lusern då.
Har hört att E Vitamin och selen ska vara bra för musklerna, stämmer det tro?
 
Hade hand om en gammal fullblodsvalack, han fick 6 kilo lucernpellets om dagen plus havre och olja och fri tillgång på hö. Min nuvarande 26 åring kräver mer mat nu när hon bara går och skrotar i hagen än när hon tränades och tävlades. Hennes mage verkar dock inte klara av lucern så hon får hippo alfa grow. Selen är oftast nödvändigt att ge då grovfodret i Sverige brukar innehålla väldigt lite selen men för mycket selen är skadligt
 
1 liter är inte ens ett kilo och om övrigt foder då dessutom har lågt proteinvärde så gör det nästan ingen skillnad alls för din häst.
Min ena var tunn efter betet och fick då 7 kilo lusernpellets 2 kilo avelspellets och någon deciliter olja tills hon fick upp hullet. Det är den som nu får 5 kilo och havre för att hålla sig i normal form. Så i ditt fall hade jag ökat lusernpelletsen mycket och om revbenen också känns hade jag kompletterat med olja för att öka energin i fodret.
 
Jag har en äldre islandsvalack (22 år) som på senare år har fått allt svårare att bygga och behålla muskler.

Studier visar att åldrande i sig självt orsakar en kontinuerlig förlust av muskelmassa. Den enda kända faktor som kan hindra denna nedbrytning av muskelmassa är fysisk träning.

Proteinbehovet verkar dock att öka med ökad ålder. Vad detta beror på vet man inte säkert. Äldre hästar kan ha svårare att bryta ner foderprotein. Hur som helst verkar brist på aminosyran lysin leda till ökad förlust av muskelmassa.

Jag skulle därför råda dig till följande:

1) Räkna på protein- och lysininnehållet i foderstaten och jämför detta med hästens behov. Se till så att protein- och lysinbehoven är täckta och lägg till ytterligare 1,5 g lysin per 100 kg kroppsvikt.

2) Lägg upp ett träningsprogram för hästen. Tillskott av grenade aminosyror, s.k. BCAA, hjälper till att bygga muskler i samband med träning. Kan ges både före och efter träning.
 
Börja med att analysera höet, annars har du ju inte en susning om vad han egentligen får i sig! Proteininnehållet i höet varierar enormt beroende på skördetidpunkt och väderlek. Mitt 2014 hö har tex endast hälften så mycket protein som 2013, trots att det är från samma bonde och höet för ögat ser exakt likadant ut.

Gamla hästar behöver mer av båda MJ och protein, men börja som sagt med att utgå från analysen så du vet vad du faktisk ger. :)
 
Tack för svar! :)
Vi ska analysera höet för att kontrollera det.
Hästen är INTE mager, utan i normalhull, men omusklad (trots anpassat träningsschema) och har svårt att sätta muskler.
Har pratat med vet. och ska öka lusern något (till 1-2 kg) och ge tillskott med E-vitamin, selen och lysin bla.
 
Lysin, lysin, lysin, jag vet inte hur noga jag vill poängtera detta. Vi noterade detta på vår ålderman när det begav sig, han blev oerhört näringskrävande ju äldre han blev men missade man lysin så kunde man i princip fodra sig blå utan att någon förändring upptäcktes. Samtidigt får man inte ge dom för hög kvot heller, de kräver även en större mängd Mj mot tidigare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min islandshäst är ganska svårfödd, särskilt jämfört med hans tämligen lättfödda hagkompisar... För att de lättfödda inte skall bli...
Svar
9
· Visningar
765
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 193
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp